J
Selve ordet utegips gir meg frysninger.

Gips skal man ha inne der det er tørt og fint, ikke ute i kulde og fukt.

Har flere ganger sett utegips som har tatt skade av en vinter ute, og ville absolutt ikke ha dem i mine vegger med den muggrisikoen det medfører.

Mange muggsorter lever av kalk....

Zynx skrev:
Vi har Asfaboard som ytterpanel, noe som er ganske vanlig fra renoveringer gjort på 70-tallet. Den har holdt bra i alle år, men den har også et malt overflatelag.
Helt riktig...det var vanlig at man spikret lekter med ca 20 cm mellomrom slik at det ser ut som panel. Litt Falu rødfarge og det er klart:)

Selv bruker jeg bare vindsperre...1-plans hus med loft og uten gips...

Jeg kjører kun med gammeldags klassisk vindpapp på min utbygging. Når man har fått opp luftspalte-reglene utenpå så holder den for kraftig vind og den klarer seg også over en vinter.

John J skrev:
Selve ordet utgips gir meg kalde kårer.

Gips skal man ha inne der det er tørt og fint ikke ute i kulde og fukt.

Har flere ganger sett ut gips som har tatt skade av en vinter ute og ville absolutt ikke hatt dem i mine vegger med den muggrisikoen det medførte.

Mange muggsopper lever på kalk....
Hva bruker du da?
Stiller man et hus er det kanon å få på gipsen, deretter kan man velge å jobbe ute eller inne avhengig av værforhold, kan love at utgipsen tåler det meste innen rimelig tid (3 måneder?). Det optimale er å få på utvendig isolering og vindsperre (ikke vindvåv:blushing:), vindsperren finnes i ulike typer og den verste tåler måneder med regn og fuktighet.

J
pbengtsson skrev:
Hva kjører du da?
Reiser man en stamme til et hus er det perfekt å få på gipsen, så kan man velge å jobbe ute eller inne avhengig av værforhold, kan love at utegipsen tåler det meste innen rimelig tid (3 måneder?). Det optimale er å få på utvendig isolasjon og vindsperre (ikke vindvåv:blushing:), vindsperren finnes i forskjellige sorter og den verste tåler måneder med regn og fuktighet.
Bruker alltid T-Vind Super og skal det være plater så er det Minerit eller Asfabord som gjelder.

Skulle aldri komme på ideen å bruke gips ute.

injonil skrev:
Jeg kjører kun med gammel klassisk vindpapp på min utbygging. Når man har fått opp luftspalt-reglene utenpå så holder den for kraftig vind og den klarer seg også over en vinter.
Det er mye som kan skje man ikke kan forestille seg. Jeg hadde et mindre hus der gavlspissene ikke ble ferdige før vinteren, så de stod med vindpappen ubeskyttet. Ikke noe problem med regn eller vind, men det var noen fugler som var helt gale i det der og hakket og rev i stykker vindpappen min fullstendig.

Gir det bedre forsterkning med skruv enn spiker i asfaboard? I så fall, hvilken skruv - montasjeskruv eller gipsskrue? Tåler asfen det koniske hodet på gipsskruen eller presses den i stykker? Eller holder det med 30-40 mm spiker?

/Anders

J
Anders_Nilsson skrev:
Gir det bedre forstivning med skruer enn spiker i asfaboard? I så fall, hvilken skrue - montasjeskrue eller gipsskrue? Tåler asfaltplaten det koniske hodet på gipsskrue eller presses den i stykker? Eller holder det med 30-40 mm spiker?

/Anders
Alt sitter litt bedre med skruer.

Kan jeg skru, så gjør jeg det alltid.

Ola78
  • Liker
Kinell89
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.