På en gamma betongplate ute vil jeg legge klinker (eller forbedre). Det vil stå noe ganske tungt på klinker siden, og derfor vil jeg ikke gjøre det med en kam. Kan jeg legge klinker i massivt mørtel og hvilken skal jeg velge? Ikke under tak, bør være frostsikkert.

Jeg kanskje misforstår spørsmålet, men grunnen til at man kammer fixet er for å få heldekkende fix. Når platen trykkes ned i fixet så kan luft effektivt evakueres og brukt riktig teknikk skal dekningen bli perfekt.

• Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
Aha. Som flisene ligger nå så er det mest hulrom under så det ble vel ikke så bra og jeg er redd for at bæreevnen blir dårlig.

Ja, er det "ihålig" under, (såkalt bom) så tåler fliser mye mindre belastning.
Men det avhenger av en annen årsak enn at en fixkam har blitt brukt ved leggingen. For eksempel for tørt fix, feil fix, og/eller dårlig underlag.

Nei, man kammer vel fixet for å få en viss justeringsmargin og det blir oftest ikke full dekning.
I "heavy duty" sammenhenger, og der belastningen er konstant som i en svømmehall, så har jeg lest at man legger så at hele platen garantert ligger nede i fix.

Claes Sörmland
Grer man korrekt så blir det ingen luft under.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kammer man korrekt så blir det ingen luftlommer under.
Og hvordan gjør man det da?

Claes Sörmland
Det viktigste er å kamme i en retning slik at åser og daler ligger parallelt. Deretter riktig kamstørrelse i forhold til plater og fix som er passe stivt.

Når platen så trykkes ned, presses åsene ut i dalene og fixet blir homogent. Luften i dalene glir ut på siden ettersom alle dalene ligger åpne.

Finnes fine videoer på Youtube som viser dette med gjennomsiktige glassplater i stedet for fliser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.