Vi har tenkt å bygge ut ved å "skyve ut hjørnet" på huset cirka 1 meter. Med andre ord bygge ut cirka 1 meter langs med to vegger. ((Vi er begrenset av avstand til naboer.) Trehus med vanlig saltak. Lurer på alternative løsninger til å støpe plate eller krypkjeller. Noen som har bygget med stolper, eller lignende? Fordeler og ulemper?
Nå begriper jeg ikke helt hvordan du mener, men om du mener å utvide/forlenge huset med ÉN meter så vil du få en veldig høy byggekostnad i forhold til de kvm du får.
En skisse på hvordan du tenker ville lette det.
En skisse på hvordan du tenker ville lette det.
Hvordan er den eksist. grunnlaget laget?
Skal du lage nytt tak på begge sider eller kommer det til å gå opp i takkanten?
Skal du lage nytt tak på begge sider eller kommer det til å gå opp i takkanten?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
En såpass liten greie burde vel gå an å bygge på et par skikkelige pilarer med stolper.
Kommer vel an på grunnforholdene? Her i den uppländska blåleiren ville ikke jeg bygget ut på noen stolper, det er et nabohus hvor man gjorde det, og der sank et par stolper i hjørnet etter en stund. Generelt ville jeg gjort som den gamle grunnmuren, men hvis man ikke vil det av en eller annen grunn, ville jeg støpt en såle som stolpene står på i så fall, men som sagt litt avhenger det jo av hva dere har for grunn.
Så er min personlige mening at 100 cm er for lite for å bygge ut, ikke verdt hverken energi, besvær eller pengene. Dere får jo i prinsippet plass til noen stoler til, så er det fullt. I vårt område har flere løst dette ved å bygge i høyden i stedet. Det er riktignok en mye større operasjon, men på den annen side får man noe for alt strevet.
Så er min personlige mening at 100 cm er for lite for å bygge ut, ikke verdt hverken energi, besvær eller pengene. Dere får jo i prinsippet plass til noen stoler til, så er det fullt. I vårt område har flere løst dette ved å bygge i høyden i stedet. Det er riktignok en mye større operasjon, men på den annen side får man noe for alt strevet.
Jeg har tenkt mye på å bygge oppover. Laget pappmodeller av ulike utbyggingsalternativer, og tegnet og skisset... Men vi har en veldig skrånende tomt, og allerede mange trapper. Man blir jo ikke yngre, og tenkte å se om det går å løse uten å få ytterligere en trapp. Eksisterende grunn er på plate, med kjeller. Vi tenkte at utbyggingen ikke skal være med kjeller, men da knapt en meter over eksisterende mark. Huset står på fjell, så ingen risiko for blåleire. Det bør gå å få til fasaden på en bra måte, for vi tenkte å bygge vinterhage samtidig. 100 cm utbygging er nok for at vi skal få til et soverom til, blant annet ved at vi får bort en bred korridor. Vi har dessuten en terrasse i tilknytning til huset, og 1 meter kan den minske uten å bli for smal, men ikke mer. Så vi lurer på om det finnes andre som har bygd ut "med utkraging" og hva man skal tenke på før man gir seg i kast med en slik løsning.
Står huset på berg burde jo punktfundamenter fungere med stolper opp til bærebjelken eller så støper man fundamentene helt opp, maks 2 m mellom fundamenter har jeg lært meg.
Jeg er ingen ekspert på grunnlegging men jeg ville ha foreslått min hussnekker følgende løsning. Grav ned til berg, bor 3 hull per fundament som man kan feste armeringsjern i, bygg former (eller bruk ferdige papprør) for å støpe fundamenter c/c 60 opp til riktig høyde for bærebjelken, fest bærebjelken 2"9 og reis opp de nye veggene + bjelkelag (blir bare en bjelke) bygg en ny takstol ytterst. Tilknytt til eksisterende hus, isoler i henhold til siste anbefaling og slå på panelet.
Jeg er ingen ekspert på grunnlegging men jeg ville ha foreslått min hussnekker følgende løsning. Grav ned til berg, bor 3 hull per fundament som man kan feste armeringsjern i, bygg former (eller bruk ferdige papprør) for å støpe fundamenter c/c 60 opp til riktig høyde for bærebjelken, fest bærebjelken 2"9 og reis opp de nye veggene + bjelkelag (blir bare en bjelke) bygg en ny takstol ytterst. Tilknytt til eksisterende hus, isoler i henhold til siste anbefaling og slå på panelet.
Klikk her for å svare