Hei! đŸ‘‹đŸ»
Jeg ville sette pris pÄ noen tips om hvordan man gÄr videre med gulvet i huset vi har kjÞpt:
Vi har kjÞpt et hus som er bygget av Faluhus i 1978. Det er et 1,5-etasjes hus med uisolert plate. Ved inspeksjonen bemerket inspektÞren at gulvkonstruksjonen bestÄr av trestendere som ligger pÄ treklosser mot platen og han mÄlte en fuktighetsverdi pÄ 21 % pÄ treklossene. Han kontrollerte ogsÄ svillene og impregnerte stendere/sviller ble ikke notert okulÊrt ved eksisterende Äpning i gulvet.

Jeg har revet opp gulvet i rommet der kontrollen pÄ gulvkonstruksjonen ble utfÞrt og det ser slik ut:

Fra revet gulv, viser konstruksjon med trestendere pÄ gule plastkiler og sprekker. Ledninger og rÞr vises pÄ betongplaten.

Tre stendere er forankret i platen med skruer og plugger. Stenderne hviler pÄ gule plastkiler.

Gulvet var isolert med mineralull som lÄ mot betongplaten. Sponplater var limt/skrudde pÄ stenderne.

Stendere rundt rommet hviler derimot pÄ treklosser som ligger mot betongplaten.

Rivegulv i rom med synlige treklosser, isolasjon og plastkiler pÄ betongplate. Elektriske ledninger krysser over betongen.

OgsÄ svill pÄ yttervegg ligger pÄ treklosser. Treklossene har 19% fuktighetsverdi nÄ i desember.

Trebjelker pÄ klosser med isolasjon; gulvstruktur pÄ uisolert betongplate fra et hus bygget av Faluhus i 1978. FuktmÄler stÄr pÄ en trekloss over en betongplate, omgitt av isolasjonsmateriale. En treplate er synlig i bakgrunnen.

Hvordan ville dere gÄtt videre med dette? Alle gulv er gjort om i -95 pÄ grunn av vannlekkasje, men det virker som man har latt treklosser under vegger/sviller vÊre igjen.

Er det verdt Ä rive opp hvert eneste gulv i underetasjen for Ä bytte ut klossene? Vi flytter inn i huset om 3 mÄneder, sÄ det er anledning til Ä gjÞre noe med det nÄ hvis det skal gjÞres.

SÞker man pÄ ventilerte gulv sÄ kan man finne hjelp og lÞsninger
Eks. https://www.platcon.se/
Eller nivell system

SÄ lÞsningen ligger nok pÄ Ä ventilere rommet under gulvet.

Det som er er om de trykkimpregnerte blokkene under svillen kan begynne Ä lukte pekka med tiden. Om det er den gamle typen av impregneringsvÊske med pentaklorfenol (?) sÄ kan den begynne Ä lukte etter langvarig forhÞyet fuktighet. Jeg har for meg at bristepunktet for den gamle typen av impregneringsvÊske var der engang pÄ slutten av -70-tallet.

Om det bare er blokkene under svillen som har litt for hÞy fuktighet sÄ burde det holde Ä bytte dem mot plastditto.

Burde finnes noe laboratorium som kan avgjĂžre hvilken type impregneringsvĂŠske de er preparert med. Om du vil vite om det er nĂždvendig Ă„ rive opp alle gulv.

H HÄbbe01 skrev:
SÞker man pÄ ventilerte gulv sÄ kan man finne hjelp og lÞsninger
Eks. [lenke]
Eller nivell system

SÄ lÞsningen ligger nok pÄ Ä ventilere rommet under
Oldboy Oldboy skrev:
Det som er er om de trykkimpregnerte klossene under svillen kan begynne Ä lukte pekka med tiden. Om det er den gamle typen av impregneringsvÊske med pentaklorfenol (?) sÄ kan den begynne Ä lukte etter langvarig forhÞyet fuktighetsnivÄ. Jeg har for meg at brytningspunktet for den gamle typen av impregneringsvÊske var der en gang pÄ slutten av -70-tallet.

Om det bare er klossene under svillen som har litt for hÞyt fuktighetsnivÄ sÄ burde det holde Ä bytte dem mot plastakige.

BĂžr finnes noe labb som kan avgjĂžre hvilken type av impregneringsvĂŠske de er preparert med. Om du vil vite om det er nĂždvendig Ă„ rive opp alle gulv.
Ja, jeg har mine mistanker om at klossene under svillen kan inneholde pentaklorfenol, sÄ det er nok best Ä ta prÞve og analysere. Har vÊrt innstilt pÄ Ä bryte opp alle gulv fra begynnelsen sÄ det er nok ikke sÄ mye Ä velge pÄ.

SpÞrsmÄlet er om de ikke allerede har lÞftet syllstokken og stivet den opp med klosser. Normalt er at syllstokken ligger mot platen uten klosser og dessverre uten papp som fuktsperre.

H HÄbbe01 skrev:
SpÞrsmÄlet er om de ikke allerede har lÞftet svillen og stÞttet den opp med klosser. Normalt ligger svillen mot platen uten kloss og dessverre uten papp som fuktsperre
SÄ kan det vÊre! Ble litt overrasket over denne lÞsningen. Hadde forventet meg at svillen lÄ mot platen.

• Liker
Byggahus2019
  • Laddar…
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Hei! đŸ‘‹đŸ»
Jeg ville sette pris pÄ litt tips om hvordan man gÄr videre med gulv i huset vi har kjÞpt:
Vi har kjÞpt et hus som er bygget av Faluhus i 1978. Det er et 1,5-etasjes hus med uisolert plate. PÄ inspeksjonen bemerket inspektÞren at gulvkonstruksjonen bestÄr av trelekter som ligger pÄ trekiler mot platen og han mÄlte fuktighetskvoten til 21 % pÄ trekile. Han sjekket ogsÄ bunnsville og impregnerte lekter/sville ble ikke notert visuelt ved eksisterende Äpning i gulvet.

Jeg har revet opp gulvet i rommet der kontroll av gulvkonstruksjonen ble utfÞrt, og det ser ut pÄ fÞlgende mÄte:

[bilde]

Tre lekter er forankret i platen med skrue og plugg. Lektene hviler pÄ gule plastkiler.

Gulvet var isolert med mineralull som lÄ mot betongplaten. Sponplater var limt/skrudde pÄ lektene.

Lektene rundt i rommet hviler derimot pÄ trekiler som ligger mot betongplaten.

[bilde]

OgsÄ syllen pÄ yttervegg ligger pÄ trekiler. Trekilen har 19% fuktighetskvote nÄ i desember.

[bilde][bilde]

Hvordan ville dere gÄtt videre med dette? Alle gulv ble omgjort -95 pÄ grunn av vannlekkasje, men det virker som man har latt trekiler under vegger/sville sitte igjen.

Er det verdt Ä rive opp hvert eneste gulv i fÞrste etasje for Ä bytte ut kilene? Vi flytter inn i huset om 3 mÄneder, sÄ det er pÄ tide Ä gjÞre noe nÄ om det skal gjÞres.
Det er nok den innstÞpte impregnerte trebiten under kilen du mÄler pÄ som er Ärsaken.

Klikk her for Ă„ svare
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.