Vi har et toetasjes hus med hjertvegg og spennvidde på 4 meter på den ene delen. Da det ble bygget for to år siden, valgte vi bort sponplatene og lot furugulvplanker festes direkte mot bjelkene som er på cc 60 og er 45x220. Nå synes vi at det svikter og knirker litt for mye, spesielt på den delen med 4 meters spennvidde. Hvordan mener dere man lettest kan utbedre problemet? Tregulvet ligger over hele loftsetasjen, under de ikke-bærende skilleveggene. Vi vurderer å rett og slett legge nye treplanker på tvers over det eksisterende gulvet og skru og/eller lime det fast, i hvert rom. Det høres enklest ut, men er det klokest? Takk på forhånd!
Er det mulighet for å legge inn flere gulvbjelker på en eller annen måte? Kanskje går det an å legge inn 45 x 195 bjelker om man demonterer noen gulvplanker, vrir de nye bjelkene 90 grader, skyver dem inn mellom eksisterende gulvbjelker og deretter vrir dem opp stående og fester dem inn mot bæringene.
Hvis bjelkelaget ligger oppå en bæring så kanskje man kan åpne en yttervegg og skyve inn bjelker oppå bæringene?
En annen idé kan være å sette opp en stålbjelke eller limtrebjelke i underliggende etasje som ligger i midten og reduserer den faktiske spennvidden til 2m.
Vi har et toetasjes hus med hjertvegg og spennvidde 4 meter på den ene delen. Da det ble bygget for to år siden, valgte vi bort sponplatene og lot skru furugulvplank direkte mot bjelkene som sitter på cc 60 og er 45x220. Nå synes vi at det svikter og knirker litt for mye, spesielt på den delen med 4 meters spennvidde. Hvordan synes dere at man lettest kan løse problemet? Tregulvet ligger over hele overetasjen, under de ikkebærende mellomveggene. Vi vurderer å rett og slett legge nye treplanker på tvers over det eksisterende gulvet og skru og/eller lime det fast, i hvert rom. Det høres enklest ut, men er det klokest? Takk på forhånd!
Lett å være etterpåklok, 4 meter er for mye uten skruelimede gulvsponplater og kortlinger mellom bjelker. Treplanker på tvers vil nok hjelpe litt ved å fordele lasten, men hvor bra er vanskelig å si. I så fall bør dere begynne med å skru fast det eksisterende gulvet ekstra nøye før dere begynner for å redusere risikoen for lyd.
Hvis det ikke er for mye jobb ville jeg nok løftet gulvet og skruelimet gulvspon og deretter lagt nytt overgulv.
Takk for gode ideer alle sammen! Det der med limtrebjelke høres enklest ut selvfølgelig, men da må vi jo også ha en synlig limtrebjelke på entréplan. Vi får gruble litt. Skulle man kanskje helst gå inn underfra og sette kryssfiner? Vi er ingen profesjonelle snekkere så det der med åsene skjønner vi ikke helt. Hvordan setter man kryssfiner, skruer den underfra over hele rammeverket mener dere?
Vi har et toetasjes hus med bærevegg og spennvidde 4 meter på den ene delen. Da det ble bygget for to år siden valgte vi bort sponplatene og lot furugulvplanker skrues direkte mot bjelkene som er på cc 60 og er 45x220. Nå synes vi at det svikter og knirker litt for mye, spesielt på den delen med 4 meters spennvidde. Hvordan synes dere at man lettest kan rette på problemet? Tregulvet ligger over hele overetasjen, under de ikke-bærende innerveggene. Vi vurderer å rett og slett legge nye treplanker på tvers over det eksisterende gulvet og skru og/eller lime det fast, i hvert rom. Det høres enklest ut, men er det klokest? Takk på forhånd!
Nei det som svikter kan ikke stives opp med overflaten!
Hvordan ligger 220 bjelkene i forhold til nærmeste bærende vegger?
Det enkleste og beste er å åpne gulvet og legge i en limtredrager eller flere og kline. og deretter følge anvisningene og skru og lime sponet
Mitt forslag fikk inspirasjon av kertobjelke ( f.eks. https://www.moelven.com/Documents/Toreboda/Broschyren/Limtra_och_kerto-Bygg-enkelt-i-tra.pdf ). Jeg tenkte at du limer og skrur ett eller to lag kryssfiner på hver side av hver gulvbjelke. Forsøk å få skjøten på kryssfinerpÅ forskjellige steder. Med andre ord så kapper du opp kryssfinerplaten i remser på 220mm (helst 217mm så slipper du mm-tilpasning) deretter åpner du taket i underetasjen, setter eventuelt støtter så taket/gulvet blir horisontalt og skru-limer på kryssfinerremsene.
Om du bare legger ett lag kryssfiner så tror jeg på å velge en tykkere kryssfiner. (https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-21mm.html)
Nedenfor er et bilde på en kertobjelke, altså en bjelke som i prinsippet er en veldig lang og tykk kryssfinerplate.
Låner tråden litt. Vi har i dag et åpent mellombjelkelag med en spennvidde på litt over fire meter cc60, annenhver regel er kerto. Det finnes altså mulighet til å legge inn ytterligere bjelker for å unngå svikt i fremtiden.
Er det noe dere hadde overveid eller er det bedre å kortle bjelkene på cc120 med 225x45? Eller bør man kanskje gjøre begge deler?
Jeg bygde nytt bjelkelag med 4m spennvidde for 2 år siden og da valgte jeg 195x45 med CC30 i stedet for 220x45 med CC60 bare for å redusere svikten. Dessuten er det kortlett med to kortleter i hvert kammer og skruvlimt med spon + gulvvarmespon.
Det svikter bare litt.
Jeg ville ikke bygge et bjelkelag med CC60 og 220x45 og 4m spennvidde. Det kanskje holder og klarer belastningsnormene, men det svikter garantert når man tramper rundt på gulvet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.