Takk Mikael_L! (y)
Jo, jeg har konstruert og solgt trapper i ~ 10 år. Jeg har også i løpet av disse årene vært ute i felten og montert trapper.

Noterer bare at KOW, ikke vet hva han snakker om. Klokt av ham å velge et enetasjes hus. :)

• Liker
Trötthemmafixare og 2 andre
  • Laddar…
Mener dere at en moderne trapp bygges helt uten lim? Jeg er nysgjerrig da jeg skal konstruere og bygge en ganske komplisert trapp for min far (en spiraltrapp i tre som går rundt en trestolpe, med vange på utsiden).

Beklager at jeg avbryter tråden, men følte at det var veldig nært temaet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det hadde vært interessant med noen rasjonelle argumenter i stedet for snekkers synspunkter.
Innlegg 18 viet jeg til litt synsing om hvorfor trapper knirker. Basert på meninger fra yrkesskolen, innleste oppfatninger fra litteratur om bygningsvern mm, en masse egne tanker og erfaring fra produksjon og montering av trapper som jeg på dette tidspunktet har mistet tellingen på.

Innlegg 21 forsøkte jeg å påpeke vanskelighetene med å gjennomføre en rigid liming av en trapp uansett om metoden fungerer.

Det gjør den for øvrig ikke fordi en trapp er en komplisert konstruksjon der treverket ligger i alle mulige retninger og utsettes for punktbelastninger. Det er av samme årsak som ingen vettuge mennesker prøver å lime sammen et helt skip. Det har blitt forsøkt og mislykkes alltid.

Selvfølgelig er det mulig å forklare hvorfor i enhver enkelt sak. Dessverre har de fleste gått lei etter tre setninger, så det er ganske meningsløst. Spesielt når noen som åpenbart ikke forstår en dritt, bryter inn og sier idiotier hele tiden som er basert på såkalt sunt fornuft. Samt ignorerer alle argumentene han får tilbake.

I stedet for å sløse bort min tid ved å prøve å få troll til å gi seg, kan jeg gi TS med flere som virkelig ønsker brukbar informasjon et par tommelfingerregler.

Trapper skal festes i overkant og være løse i nedre enden.

Fester mellom vanger og trinn skal ikke limes.

Tapper skal ikke bunne.

Knirk oppstår når tre gnir mot tre.
Kunne man teoretisk gå på alle trinn samtidig, ville risikoen for knirk vært betydelig mindre. Nå er det ikke slik trapper brukes. Ett trinn av gangen belastes. Om trappen er så bred at trinnet svikter, så beveger det seg i forhold til vangstykket, og da kan knirk oppstå.

Den eldre teorien (altså den som ble formidlet av yrkesskolen) er at man gjør så lite som mulig for å forhindre bevegelsen for at den skal gå så lett som mulig og at knirket skal bli mindre eller helt utebli. Da slår man sammen trappen og fester deretter trinnene ved å skråskru eller skråspikre nedenfra.

Nå til dags (når ingen lenger kan gå til den fantastiske yrkesskolen som jeg hadde tilgang til) prøver man å feste sammen trapper så hardt man kan. Ofte ser jeg et knippe virkelig grove skruer gjennom vangen inn i hvert trinn dekket med treplugg. Det virker det også, men når det knirker, er det ikke en diskré knirking men lyder slik at det kan vekke de døde.

Uansett hvordan det knirker, kan det forsvinne om man kan forhindre trinnene fra å svikte. Satt-trinn er klassisk. I gamle trapper er satt-trinnene laget i massivt tre som krymper. Da blir det luft under trinnene og trappen kan begynne å knirke. Noen ganger sesongvis.

I en moderne trapp kan man bruke kryssfinér som ikke beveger seg på samme måte, det er tryggere.

I en gjennombrutt trapp som TS har, kan man sette en list under hvert trinn som en avstivning. Det er ikke sikkert at det rekker. Men det vil redusere problemene.

Dessuten er det av sikkerhetsårsaker veldig klokt å begrense mellomrommet mellom trinnene slik at det ikke går an å få inn en fot mellom om/når man snubler i trappen. Da slipper man få slike kompliserte leggbrudd som man får etter en slik ulykke.

To fluer i ett smekk, som man sier ;)

Mvh Findus

• Liker
Curth og 11 andre
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Mener dere at en moderne trapp bygges helt uten lim? Jeg er nysgjerrig da jeg skal konstruere og bygge en ganske komplisert trapp til min far (en spiraltrapp i tre som går rundt en trestolpe, med vanger på utsiden).

Beklager avsporingen, men følte at det var veldig nært temaet.
Sender PM

Immobil Immobil skrev:
Noterer bare at KOW, ikke vet hva han snakker om. Klokt av ham å velge et enetasjes hus. :)
Det var jo ikke for å slippe unna knirkingen selvfølgelig.
Har bodd i både 1½ etasje og 1½ etasje + sokkeletasje, og faktisk aldri blitt forstyrret av noe knirking.
Kan knirkingen skyldes at man velger for spinkle dimensjoner på plan- og trappetrinnene?

findus42 findus42 skrev:
Det er av samme grunn som ingen fornuftig person prøver å lime sammen et helt skip. Det har blitt forsøkt og mislykkes alltid.
Nei, nå for tiden bygger man jo ikke "skip" i tre, man bygger i stålplater og sveiser. Ingen knirking der!
Men jeg har selv hatt en hellimet 34 fots seilbåt, den beste båten jeg har hatt.
Ingen knirking når den krenget over til 45° i vindkastene.

findus42 findus42 skrev:
Visst går det å i hver enkelt sak redegjøre for hvorfor. Dessverre har de fleste blitt lei etter tre setninger så det er ganske meningsløst. Spesielt når noen som åpenbart ikke skjønner en dritt bryter inn og sier idiotier hele tiden som baserer seg på såkalt sunt vett. Samt ignorerer alle argumenter han får tilbake.
Jeg forstår at du mener meg. Takk for vurderingen!

findus42 findus42 skrev:
Tapper skal ikke bunne
OK, vi snakker kanskje om forskjellige ting. I min verden limer og skrur/spikrer man lister, si 22x22 mm på vangene, og på disse "listene" legger man trinnene.
Ikke noe problem å lime der, eller hva?
Å tappe inn forbindelsene mellom trinn og vange er tydeligvis å be om problemer.
Hvorfor gjør man det da? Utseende før funksjon? Tullete i så fall synes jeg, som er praktisk anlagt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Å tappe inn forbindelsene mellom trinnene og vange er tydeligvis å be om problemer.
Hvorfor gjør man det da? Utseende før funksjon? Knas i så fall synes jeg, som er praktisk anlagt.
Så, "min" måte å bygge tappe på da, uten knirk er ok da.
Utenom Findus m.fl. skole-innlærte instruksjoner om at "sånn skal man gjøre" når man bygger trapp.

Knock
TS trapp er ikke kaldbaket med epoksy. Den er ikke sveist eller murt heller. Mange har synspunkter på hvordan trappen i hjemmet ser ut og vil ha et tradisjonelt utseende. Dine kommentarer hjelper ikke disse.
For øvrig bygges båter
Seilbåt ved brygge i solnedgang, med skog i bakgrunnen og rolig vann.
og skip
Gammelt seilskip ved kai i solnedgang, omgitt av vann og skog.
med tradisjonelle metoder fortsatt. Gamle skip finnes det ganske mange av som entusiaster holder i live med respekt for gammelt håndverk. Skipene dør når de får en eier som plastifiserer alt og bygger om innvendig så det ser ut som en treroms i Farsta under dekk.

Vennlig hilsen Findus

• Liker
Stiftet
  • Laddar…
Jeg kaprer denne tråden litt sånn cirka seks år senere da jeg synes diskusjonen om å unngå knirk er veldig interessant.

Selv har jeg montert en del moderne trapper for kunder. Da alltid av modellen med innfreste spor i vangen som trinnene trykkes inn i. Da vokser man grundig før trinnene skrus fast med solide skruer fra vangens utside. Det virker som den moderne måten å bygge på, og voksen er der for å unngå knirk når trinnet uunngåelig beveger seg litt mot vangen ved belastning.

Nå til spørsmålet.
Forutsetningene er at jeg bygger helt ny trapp. Se bilder. Bestilte CNC-freste vanger for å få dem eksakte. Cirka 1 meter mellom vangene. Plan- og opptrinn i 40 mm stavlimt eik utskjært fra benkeplater. Disse skal mattlakkeres før montering.
Det som skiller fra mange andre trapper er at jeg skal legge trinnene oppå vangene, ikke felle dem inn mellom.

Å unngå knirk er et viktig spørsmål for meg. Hvordan bør jeg gjøre innfestingene?

Mine tanker går slik:
* Opptrinnene som står opp burde gi en veldig liten nedbøyning. Ikke målbar. Fremkanten av trinnene burde kunne dra nytte av dette på en eller annen måte? Lime dem sammen? Sette en list bak for å skru dem sammen? Slå inn små stifter som holder dem sammen?

* Trinnene er allerede tilskåret. Vurderer å bruke notfres for å lage spor for en fjær i samme materiale som binder sammen opp- og trinn i forkanten. Lime disse?

* Opptrinnenes underkant kan enkelt skrues inn i trinnenes kant.

* Lime fast trinn og opptrinn mot vangen? Hvilket lim?

* Eller, sage til lister på 30x30 mm, alternativt metallvinkler, for å feste trinn og opptrinn underfra mot vangen?

Når jeg leser tråden, finnes det mange kloke meninger om lim eller ikke.

Interessant hva gjelder knirk er at de midlertidige trinnene jeg la i dag (for det meste trykkimpregnerte bjelker 45 x 220) og skrudde fast med solide treskruer rett ned i vangen, de lager ikke en lyd. Så ved monteringen av de ekte trappetrinnene kan det bare bli verre... 🤣

• Tegning av en trapp med vangstykkene synlige i gult, hvor trinnene ligger oppå og ikke er frest inn i vangstykkene.
  • En uferdig trapp med tretrinn, midlertidig konstruert med synlige bjelker og oransje snorer for måling. Rommet mangler rekkverk og finish.
Sattetrinnene kommer til å bevege seg under årstidene. Jeg tror det kan bli knas om man forsøker å feste dem stumt med lim og skruer. For øvrig skal trinnene lages med limfog som ikke har endeskjøter midt i platen. Det er mulig at benkeplaten du skriver om ikke har endeskjøter, men det kan være verdt å påpeke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.