Jeg har en gammel lukket trapp fra 1926 som knirker skikkelig. Jeg er en glad amatør, så jeg har prøvd å sette meg inn i hva knirkingen kommer av. Slik jeg forstår det, er det glippene mellom trinnene og stusstrinnene som skaper knirkingen.
Hva er den beste løsningen? Trappen er som sagt veldig gammel og spikret, og som dere ser på bildene er det veldig store glipper på noen steder. Skal jeg lime fast trekiler nedenfra?
Jeg har spikret inn hver eneste spiker som er synlig. Leste et sted at å skru er det beste, men det føles ikke som den beste løsningen nå som trappen er trehvit, og jeg orker ikke mer arbeid med å male trappen.
Så hva sier ekspertene? Trekiler nedenfra trappen eller noen annen løsning?
Hva er den beste løsningen? Trappen er som sagt veldig gammel og spikret, og som dere ser på bildene er det veldig store glipper på noen steder. Skal jeg lime fast trekiler nedenfra?
Jeg har spikret inn hver eneste spiker som er synlig. Leste et sted at å skru er det beste, men det føles ikke som den beste løsningen nå som trappen er trehvit, og jeg orker ikke mer arbeid med å male trappen.
Så hva sier ekspertene? Trekiler nedenfra trappen eller noen annen løsning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den primære årsaken til knirkingen er at trappkonstruksjonen gir etter for mye. Et 90 cm bredt trinn ville alene måtte være 40-50 mm tykt for å oppleves som stivt. Derfor bruker man opptrinnet for å støtte trinnet. Forkanten av trinnet skal ligge tett inntil overkanten av opptrinnet. Deretter skal underkanten av opptrinnet være skrudd fast i bakkanten av neste lavere trinn. Opptrinnet ser ut til å være altfor ujevnt i overkanten til at det kan utbedres enkelt. Jeg tror at du må ta løs opptrinnene ett og ett og høvle dem jevne i overkant. Innfestingen i bakkanten av nedre trinnet er helt avgjørende for stabiliteten.
Klikk her for å svare



