48.445 lest ·
39 svar
48k lest
39 svar
Utbedre knirkende trapp
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Som sagt: Med en bra limfuge slipper du både knirking og etterstramming.
Knirk oppstår når trinnet vil svikte mens resten av trappen er stille. Immobil er på rett spor Knock er ute og sykler. Begge foreslår metoder som fungerer over begrenset tid.
For å fjerne årsaken til knirkingen er det best å hindre trinnene i å svikte. Det gjør man tradisjonelt ved å ha trinnforkanter som er limt eller skrudd i det nedre trinnet og innfelt i et spor i det øvre trinnet. Trinnforkanten skal være buet slik at den ligger an mot midten av trinnet. Da kan den ikke bevege seg. Opphengt i bakkant og støttet i forkant.
I ditt tilfelle kan du lage lister ca 30x70 og skrulime under forkanten på trinnene/trinnet. Det gjør at trinnene svikter mindre. Det kan uansett være en god idé da det er uhensiktsmessig å ha så store mellomrom mellom trinnene som du har.
Mvh Findus
For å fjerne årsaken til knirkingen er det best å hindre trinnene i å svikte. Det gjør man tradisjonelt ved å ha trinnforkanter som er limt eller skrudd i det nedre trinnet og innfelt i et spor i det øvre trinnet. Trinnforkanten skal være buet slik at den ligger an mot midten av trinnet. Da kan den ikke bevege seg. Opphengt i bakkant og støttet i forkant.
I ditt tilfelle kan du lage lister ca 30x70 og skrulime under forkanten på trinnene/trinnet. Det gjør at trinnene svikter mindre. Det kan uansett være en god idé da det er uhensiktsmessig å ha så store mellomrom mellom trinnene som du har.
Mvh Findus
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Knock.
Om du siterer hele innlegget kan det kanskje tolkes som om du prøver å klargjøre noe. Jeg skal likevel prøve å svare som om spørsmålet var seriøst.
Liming langs trå mot endetrå er en dårlig idé. Derfor vil en tapp i et vangstykke fra et trinn som gir etter løsne med tiden. Muligens med konsekvensen at knirket blir enda verre enn det var før.
Liming langs med fibrene holder lenge nok.
Skrue holder heller ikke av samme grunn. Kanskje hvis det sitter en sargspiker i trinnet og det går an å ha en unbrako- eller vanlig skrue som kan etterstrammes.
Treskrue kan også etterstrammes, men bare en enkelt gang.
Det grove tankefeilen med lim i TS tilfelle ifølge Knocks forslag er at han må rive hele trappen for å få inn lim i tappehullene. Kanskje han tenker seg at han skal koke benlim på et kyllingkadaver og bruke Sylven-metoden.
Bore små hull og trykke inn massen med høyttrykk. Litt vel obskurt selv for ekte gammelmetodefanatikere.
Uansett så løser ikke det problemet med at trinnet gir etter. Alle angrepsmåter som ikke tar hensyn til den knirkeårsaken kan bare fungere midlertidig.
Mvh Findus
Om du siterer hele innlegget kan det kanskje tolkes som om du prøver å klargjøre noe. Jeg skal likevel prøve å svare som om spørsmålet var seriøst.
Liming langs trå mot endetrå er en dårlig idé. Derfor vil en tapp i et vangstykke fra et trinn som gir etter løsne med tiden. Muligens med konsekvensen at knirket blir enda verre enn det var før.
Liming langs med fibrene holder lenge nok.
Skrue holder heller ikke av samme grunn. Kanskje hvis det sitter en sargspiker i trinnet og det går an å ha en unbrako- eller vanlig skrue som kan etterstrammes.
Treskrue kan også etterstrammes, men bare en enkelt gang.
Det grove tankefeilen med lim i TS tilfelle ifølge Knocks forslag er at han må rive hele trappen for å få inn lim i tappehullene. Kanskje han tenker seg at han skal koke benlim på et kyllingkadaver og bruke Sylven-metoden.
Bore små hull og trykke inn massen med høyttrykk. Litt vel obskurt selv for ekte gammelmetodefanatikere.
Uansett så løser ikke det problemet med at trinnet gir etter. Alle angrepsmåter som ikke tar hensyn til den knirkeårsaken kan bare fungere midlertidig.
Mvh Findus
Knarr er et slip-stick fenomen. Noen ganger er det runde stangen som glir i sporet i trappetrinet, og noen ganger er det trappetrinnets over- og underside som glir i sporene i vangstykket. Med tanke på at trappetrinnene ved belastning bøyer gjennom nøytralplanet, vil oversiden bli kortere og undersiden lengre. Jeg ville angripe problemet ved å fokusere på slip-stick fenomenet, for eksempel ved å bore hull i vangstykket og forsøke å legge inn en skive av UHMWPE eller polyamid. Først på undersiden for å se om knarren forsvinner.
Vi har en akkurat lik trapp, og som det ser ut av bildet ditt, har du gjort akkurat det vi gjorde: dvs. tatt bort "relingen" ved det ytre vangstykket.P-plats skrev:
Hos oss er det indre vangstykket skrudd i veggen, trappen står løst på gulvet og den tidligere relingen låste det ytre vangstykket og holdt dermed platen på plass. Ingen knirking.
Siden vi fjernet relingen, kan trappen bevege seg, og faktum er at min kone holdt på å slå seg i hjel en gang da hun gikk opp i trappen, og to trinn løsnet. (Hun falt fremover, inn i trappen, men hadde hun gått nedover i stedet, hadde hun nok styrtet ned og skadet seg alvorlig.) Trinnene kunne gli ut av sporene sine fordi vangstykkene hadde delt seg litt. Anbefaler at du sjekker trappetrinnene med andre ord. Og nå knirker det.
Så lenge hele trappen kan bevege seg, vil man sikkert ha problemer med knirking, og lim er ikke tilstrekkelig for å motvirke bevegelser. Om man nå skulle få inn lim i sporene for trinnene i vangstykkene, ville trappens bevegelser bety at treverket i trinn og vangstykker brytes i stykker i stedet. Plutselig har man større problemer enn tidligere og trenger nok en ny trapp. Skrue er heller ingen løsning på lengre sikt, bevegelsene vil ødelegge treet der de er festet, og man er tilbake ved start. Forhåpentligvis uten å ha ødelagt trappen dog...
Om det er som jeg tror, må hele trappen festes først, deretter kan man begynne å jobbe med eventuelle bevegelser i trinnene.
//Ronnie
Tullprat! De fleste produsenter fraråder å bruke lim. Sitat fra Snickarlaget:KnockOnWood skrev:
"Ved monteringen får ingen lim eller fugemasse brukes. Dette kan gi opphav til fremtidige problemer med ulyder i trappen. Vi anbefaler alltid å forbore før skruing, for å unngå sprekkdannelse."
Som du skriver så er spaljén fjernet men knirket fantes der allerede før.P Pysslarn skrev:Vi har en helt lik trapp, og som det ser ut av bildet ditt så har du gjort akkurat det vi gjorde: altså fjernet "spaljén" ved det ytre vangstykket.
Hos oss er det indre vangstykket skrudd i veggen, trappen står løs på gulvet og den tidligere spaljén låste det ytre vangstykket og holdt dermed platen på plass. Ingenting knirket.
Siden vi fjernet spaljén kan trappen bevege seg og faktum er at min kone holdt på å slå seg ihjel en gang når hun gikk opp i trappen og to trinn løsnet. (Hun falt forover, inn i trappen men hadde hun gått nedover isteden hadde hun nok styrtet og slått seg fordervet.) Trinnene kunne gli ut av sporene på grunn av at vangstykkene hadde delt seg en anelse.
Anbefaler at du sjekker trinnene med andre ord.
Og nå knirker det.
Så lenge hele trappen kan bevege seg vil man sikkert ha problemer med knirking og lim er ikke tilstrekkelig for å motvirke bevegelser. Om man skulle få inn lim i sporene for trinnene i vangstykkene, ville trappens bevegelser innebære at treverket i trinn og vangstykker blir brutt i stykker isteden. Plutselig har man større problemer enn tidligere og trenger nok en ny trapp.
Skruer er heller ingen løsning på lengre sikt, bevegelsene kommer til å ødelegge treverket der de er festet og man er tilbake til utgangspunktet. Formentlig uten å ha ødelagt trappen dog...
Om det er som jeg tror må hele trappen først festes, deretter kan man begynne å jobbe med eventuelle bevegelser i trinnene.
//Ronnie
Det ytre vangstykket er festet i gulvet da vi har lagt et lag gulvspån på hele det gamle plategulvet som trappen står på og fylt ut med fugemasse.
Jeg skal uansett holde øye med at trappen ikke deler seg på noen måte, takk for tipset.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Hvorfor får det ikke knirke? Gamle trapper knirker.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det ville vært interessant med litt rasjonelle argumenter i stedet for snekkeres synsing.Immobil skrev:
Du må vel selv innse at en heldimt konstruksjon ikke knirker,
fordi de inngående delene er helt fiksert i forhold til hverandre.
Ikke sant?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Den eneste (og beste) løsningen er tydeligvis å gjøre som vi gjorde da vi bygde nytt for snart åtte år siden:
Bygg enebolig på ett plan!
Bygg enebolig på ett plan!
För meg er dog Immobil forumets trappguru. Kanskje for all hjelp jeg fikk når jeg skulle fikse vår trapp. 
Men du hadde vel jobbet med trapper en periode i livet, vil jeg minnes.
Og findus42 ser jo ut til å ha fikset det meste som inneholder ordet "tre" så ...
Men du hadde vel jobbet med trapper en periode i livet, vil jeg minnes.
Og findus42 ser jo ut til å ha fikset det meste som inneholder ordet "tre" så ...