T
Hei!

Vi kjøpte en fritidsbolig for noen år siden der den forrige eieren virkelig likte friskluftsventiler. Når vi nå har tenkt å gjøre om litt, har vi tenkt å fjerne en av ventilene siden den ikke havner så bra når vi endrer på planløsningen. Uansett, så tok jeg bort fresh90-ventilen og så da at røret går gjennom underkanten av bjelken. Den som satte inn ventilen har altså boret litt mindre enn halve hullet gjennom bjelken. Jeg tror personlig ikke dette skal være noen fare siden bjelken er såpass høy likevel, men det er jo tross alt i underkanten at mesteparten av kraften havner. Derfor vil jeg utbedre dette på en eller annen måte før jeg tetter igjen hullet og tenkte derfor å sjekke her om dere har noen tips på hvordan jeg kan forsterke bjelken så den tåler trykket :) De andre ventilene i huset er det det ikke noe problem med!

Takk!

Johan

Hei, og velkommen..
Er det inne i selve veggen du beskriver, eller er det noen utenpåliggende bjelke?

T
Takk :) Det er bæringen inne i veggen.

Den tror jeg du kan la være uten tiltak. Isoler og reparer overflatene.

Jeg forstår ikke hva du mener med bærende linje i en yttervegg. Er det en bjelke over en vindusåpning, eller bruker du ordet på en måte som jeg ikke er vant til? Normalt er det upassende med utsparinger i bjelkers underkant.

Gjetter at det er den øvre stående regelen på eksempelbildet nedenfor som menes. I så fall er det jo interessant å vite om det kommer noen betydelig last ovenfra i feltet der utskjæringen finnes.

Bygge av trestruktur foran en rød husvegg, med vinduer og en dør. Strukturens reisverk har stående og liggende bjelker, uten takdekke.

• Liker
Voldemort
  • Laddar…
Jeg tror også at det er noe lignende den øvre bjelke som finnes på Berniebergs bilde som TS mener. I dette tilfellet tror jeg man kan si at den er skikkelig overdimensjonert og derfor tåler en liten uttakning. Prinsipielt sett synes jeg likevel at spørsmålet er altfor viktig til å oversees. Det minste man bør gjøre er å kontrollere at den gjenværende tremengden er tilstrekkelig for de aktuelle lastene. Det kan være verdt å tenke på at de virkelig store taklastene i form av snø, kan inntreffe ganske sjelden. En hulltaking i midten av et fag i bjelkens sentrum er ofte bedre enn en i underkanten.

• Liker
Tjalle23
  • Laddar…
T
Det burde være den liggende regelen øverst som jeg mener. Det er et vindu omtrent 20 cm til høyre for hullet så det kan også være den bjelken som hullet har tatt i. Jeg tror som sagt at det ikke er noen problemer, men finnes det noen måte å forsterke opp likevel før jeg setter igjen hullet?

Jeg skulle helst gjerne se et bilde av hulltakingen før jeg sier for mye. I mange tilfeller kan det være en fordel å lime fast en rund trebitt med regelens tykkelse i hullet.

Tomture61
For å virkelig få en oppfatning av hva det er boret hull i må veggen rives, enten ute eller innenfra.
Må det forsterkes så er du der igjen, noen vegg rives.

Om huset er bygget på 60-tallet og framover (typ)
Bærbjelken (hammarband) er oftest 45 mm tykke x ------. Kan stilles på høykant eller liggende eller begge varianter samtidig.
Dette hvis selvbærende takstoler brukes.

T
Får fikse et bilde når jeg er i huset igjen! I verste fall kanskje det ville funke å rive noen panelbord utenfra og forsterke med en ekstra bjelke under hullet? Huset har jo stått noen år med dette hullet og klart noen tunge desimeter våtsnø, senest nå forrige uke :)

T Tjalle23 skrev:
... fresh90-ventilen og så da at røret går gjennom underkant på bæringen. Den som satte inn ventilen har altså boret litt mindre enn halve hullet gjennom bæringen.
Vi snakker om at maks 0-40 mm er fjernet, utformet som en sirkel.
Det kan vel neppe påvirke bærekraften vesentlig, samlet for veggen..
Eller går jeg glipp av noe som dere andre ser??

• Liker
Tjalle23
  • Laddar…
Jeg gjetter at det er rolig, men har ikke helt fått klart for meg hvordan det ser ut. Maler man fanden på veggen så kan jo en talerstol hvile midt mellom to veggskinner og bærebjelken ha et 100 mm hull i underkant, rett under lasten. Et bilde ville som sagt vært verdifullt.

• Liker
Tjalle23
  • Laddar…
Som Bernieberg sier, det kommer helt an på hvordan hullet havner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.