Har sett mange bilder på hvitmalte innertak uten spont i interiørmagasiner men aldri sett noen beskrivelse av hvordan man har gjort det. Hvilken type trevirke har man brukt (høvlet/uhøvlet, dimensjoner), hvordan har man festet det i taket, det er jo sjelden synlige spiker, hvilken maling har man brukt osv. Vi har bestemt oss for å sette inn et slikt tak i vårt gamle hus men er det noen som har tips og råd om punktene ovenfor, kanskje noen som har satt inn et slikt tak selv?
Det er nok oftest spont virke man bruker.
De sprekker man ser kommer når virket tørker og krymper litt.
Det finnes f.eks. spont virke som har en side høvlet og en side saget, kalles råspont.
De sprekker man ser kommer når virket tørker og krymper litt.
Det finnes f.eks. spont virke som har en side høvlet og en side saget, kalles råspont.
Holder akkurat nå på med å legge et tak som du, Carla, er ute etter. Anaitis har rett, det er spontet, vi bruker høvlet 4" (17x95mm) granspont, kalles også sporpanel. Den rette siden ser nesten ut som v-spont, men vi bruker baksiden for å få det "glatte" uten fasete kanter. Råspont syntes vi hadde altfor dårlig kvalitet, med mange ødelagte kvister og store sprekker.
Vi har malt det med kvistlakk og grunnet det før vi setter det opp. Holder akkurat nå på å sette det opp (herregud, for en tid det tar! Krokete bord er ikke gøy!). Bruker dykkertpistol for at spikrene ikke skal synes. Deretter skal det males ferdig på plass, tror ett strøk er nok.
Men vi er imidlertid usikre på hvor store sprekkene skal være nå... Det ser pent ut nå, håper bare ikke de blir for store til vinteren...
Vi har malt det med kvistlakk og grunnet det før vi setter det opp. Holder akkurat nå på å sette det opp (herregud, for en tid det tar! Krokete bord er ikke gøy!). Bruker dykkertpistol for at spikrene ikke skal synes. Deretter skal det males ferdig på plass, tror ett strøk er nok.
Men vi er imidlertid usikre på hvor store sprekkene skal være nå... Det ser pent ut nå, håper bare ikke de blir for store til vinteren...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Slettpanel kaller man det her på vestkysten. Har selv 80m[sup]2[/sup] 15x120 granslettpanel som skal males og spikres opp en gang i fremtiden. 
Er dere virkelig sikre på at det er spontet virke man skal bruke? Jeg tror at det finnes andre metoder med vanlige usponede bord, jeg har sett at sprekkene ofte er veldig mørke nesten svarte når man ser dem mot det hvite treet, sånn blir det ikke om man bruker spontet virke.
Jeg er nok enig med deg. Nå er soveromstaket vårt ferdig, og sprekkene er for lyseCarla skrev:
Jeg brukte råplan 21x120 i vårt soveromstak med svart papp under, hadde en tommelstocks tykkelse (2-3mm) mellom treverket. Jeg skrudde med terrasseskruer slik at hodene forsvant inn i treet, man kan nok spikre eller bruke dykkertpistol også. Men jeg var nødt til å justere bordene fordi de ble litt skjeve etter å ha tatt dem inn fra -20°C til +20°C. Er veldig fornøyd med resultatet.
Jeg malte også sidene. Jeg "grunnet" med vann, dette for å få fibrene til å reise seg (om det var nødvendig vet jeg ikke, var et tips jeg fikk). Malte deretter med matt hvit takmaling, monterte bordene i taket og påførte et lag maling til som dekket over skruehullene. Dette er et hanebjelketak. En ting man bør tenke på når det er så tett mellom plankene (2-3 mm) er at det synes veldig mye hvis det er det minste ujevnt mellom plankene, og at som vi har det i hanebjelketak så ser man taket mye mer (er i synsfeltet) sammenlignet med et vanlig tak.
Ok takk for tipsene skal bruke dem når jeg skal gjøre mitt tak, jeg kommer nok til å male taket svart med en billig maling (i stedet for papp) før jeg setter opp plankene, jeg har gips med glassfiberduk på som jeg tenker å skru det nye taket direkte mot.
Jeg monterte også råpanel i taket men sendte det bort til snekkerverkstedet for høvling. Jeg brukte tre forskjellige bredder 145, 170 og 195mm. Blandet disse uten noe system. Dette gjorde blant annet at det ikke ser så "strukturert stripete" ut. Etter å ha montert tett har det nå blitt sprekker på opptil 5 mm mellom plankene og har gledelig nok begynt å sprekke litt midt på også, så nå begynner det å ligne gamle planker. http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05sept.htm (Rull litt ned på siden så dukker taket opp)
Så du mener at du monterte taket uten sprekker? Men når det tørket ble det sprekker på opptil 5 mm? Om jeg da vil ha sprekker på 2-3 mm i tørket tak, skal det slås sammen helt og holdent? Da blir det altså ikke bra om det er ca 1 mm sprekk nå? Gransponten (17x95 mm) som vi bruker, er kjøpt på en vanlig trelastlager om det kan være til noen hjelp.SnickarPelle skrev:
Japp. Kommer vel an på hvilken fuktighet treverket har når man monterer. Også bredden (masse & volum) spiller sikkert inn når treverket tørker i romtemperatur. Ser at på mitt tak har de bredeste (195mm) krympet mest og har størst sprekk.¤ maria ¤ skrev:
Hallo Carla! Hvordan har det gått med taket?
Vi har satt opp vår granpanel og malt den dekkende hvit nå. Og det ble akkurat som vi ville ha det med sprekker
Litt forskjellige brede sprekker, noen med maling i og en og annen kvist.
Jeg legger ved et bilde så du får se. Lyset på bildet er helt elendig men det er jo sprekkene som er poenget.
Vi har satt opp vår granpanel og malt den dekkende hvit nå. Og det ble akkurat som vi ville ha det med sprekker
Jeg legger ved et bilde så du får se. Lyset på bildet er helt elendig men det er jo sprekkene som er poenget.
Klikk her for å svare