O
Det finnes visse ganger da jeg ikke bryr meg om å søke byggetillatelse... Om jeg flytter kjøkkenet i min villa til et helt annet sted så får det bli et svartbygge:)

• Liker
Hyltran från Veglemyren og 4 andre
  • Laddar…
Det der er ingen stor sak å forbedre,
Sørg for at de skadede delene blir erstattet, bør være foreningens sak.

Kle deretter veggen med dobbel gips forskjøvne skjøter. Da har du forbedret brannbeskyttelsen betydelig, kanskje ikke slik man ville ha bygget i dag. men det blir i hvert fall ikke dårligere.

Det jeg derimot ser som bør fikses er vannledningene for varmt og kaldvann.
samt avløpsrørene er av den dårlige plasttypen som fantes fra 1960 til tidlig 1980-tallet.
Vann- og avløpsrør som betjener flere boliger er ofte Brf:ens ansvar.
Men det er enkelt og billig å ordne i dette stadiet.
Vil foreningen ikke bytte så er det så, dessverre.

Angående brannbeskyttelsen, tenk også på hvordan det ser ut der rørene går gjennom gulv og tak, samt veggen.
Plastrør pleier ikke brukes gjennom brannceller.

Nå vet jeg ikke noe om hvordan det ser ut med brannbeskyttelsen i din bygning, og hvor eventuelle brannceller går, normalt er hver leilighet en branncelle.
Men det inngår i eiers ansvar å ha kontroll på brannbeskyttelse like mye som OVK, elektriske installasjoner, asbest, radon, pcb mm.

Man bør alltid i forbindelse med renovering heve standarden og sikkerheten mot skader.

Ps: man propp alltid vannledningene ved avstengingene ved renovering. (ikke gøy om du mister en planke på kranen som dreie av plast går av på og vannet spruter)

• Liker
helder
  • Laddar…
Hva gjelder brannsikring for akkurat denne spesifikke eiendommen og hvilke tiltak som kan anses som rimelige å gjennomføre i henhold til LSO er egentlig ingen mening å diskutere her, da det ikke finnes tilstrekkelig med informasjon om verken bygningen, dens systemer, tilstand osv. I foreskrifter for eldre bygninger pleier man dog generelt å stille høyere krav til mulighet for evakuering enn til bygningens evne til å hindre brannspredning.

Jeg ville selv ha satt opp en helt vanlig vegg, kledd den med dobbelt gips for akustikkens skyld og samtidig fått en liten brannvernbonus på kjøpet. Uavhengig av foreningens eventuelle vilje/uvilje til dette.

O
HSP skrev:
Det der er ingen stor sak å forbedre,
Sørg for at de skadede delene blir byttet ut, bør være foreningens sak.

Kle deretter veggen med dobbel gips forskjøvede skjøter. Da har du forbedret brannbeskyttelsen betraktelig, kanskje ikke slik man ville ha bygget i dag. men det blir i alle fall ikke dårligere.

Det jeg derimot ser som bør fikses er vannledningene for varmt og kaldt vann.
samt avløpsrørene er av den dårlige plasstypen som fantes fra 1960-tidlig 1980-tall
Vann- og avløpsrør som betjener flere boliger er ofte borettslagets ansvar.
Men det er enkelt og billig å ordne i dette stadiet.
Vil foreningen ikke bytte så er det så, dessverre.

Når det gjelder brannbeskyttelsen, tenk også på hvordan det ser ut der rørene går gjennom gulvet og taket, samt veggen.
Plastrør pleier ikke å brukes gjennom brannceller.

Nå vet jeg ikke noe om hvordan det ser ut med brannbeskyttelsen i din eiendom. og hvor eventuelle brannceller går, normalt er hver leilighet en branncelle.
Men det er en del av eiers ansvar å ha kontroll på brannsikkerheten, like viktig som KV, elinstallasjoner, asbest, radon, PCB mm.

Man bør alltid i forbindelse med renovering heve standarden og sikkerheten mot skader.

Ps: man propper alltid vannledningene ved avstengningene ved renovering. (ikke moro hvis du mister en planke på kranen som dreiehjulet av plast går av på og vannet spruter)
Avløpene er foreningens sak å fikse. Men de trenger ikke fikse det akkurat nå. DE kan legge det til fremtiden.
Men uansett foreningens ansvar eller ikke. Nytt avløpsrør koster ikke mange kroner. Gipsvegger på veggen likeså...
Jeg ville aldri holdt på å krangle med foreningen om slike ting. Er det dessuten en liten forening så kommer man til å bli rammet av kostnaden uansett. Da er det bedre å gjøre det selv. Går dessuten mye raskere... Hvis foreningen skal gjøre det, må de fatte en beslutning om dette på et styremøte. De vil nok ikke ha et tidligere spesielt for dette. Trolig vil de måtte hente hjelp fra jurister for å diskutere ansvarsfrågan. Hvis de kommer frem til at de skal erstatte dette, må de hente inn en håndverker som gjør dette....
Selv om de velger å utbedre dette direkte på møtet vil det uansett ta lang tid. Si at deres møte ikke er før om en måned... deretter skal de finne noen som kan utbedre det hele...
I mellomtiden står kjøkkenet slik det er, uten at noe skjer. Og foreningen er så vidt jeg vet ansvarlig for å betale erstatning for at man må spise et annet sted. Det er ens eget FB som står for dette....
Men visst... Vil dere stå uten kjøkken en lang stund, vær så god. Men jeg synes det bare virker dumt...

Matzeball
banersgatan skrev:
Vi snakket med naboen. De syntes det var veldig rart. Skal høre med styret. Hvordan gjør jeg hvis styret ikke vil utbedre problemet?
Hva sa styret da?
De er kanskje glade for at det er revet og eksponert og de hundringene det gjelder burde vel være en liten kostnad for dem i så fall. Ellers er vel BRF-s forsikringsselskap (eller ditt eget) en bra vei å gå så det blir gjort slik at de betaler ved eventuell fremtidig skade.

O
Matzeball skrev:
Hva sa styret da?
De er kanskje glade for at det er revet og blottlagt og de hundrelappene det gjelder burde vel være en liten kostnad for dem i så fall. Ellers er vel BRF-s forsikringsselskap (eller ditt eget) en god vei å gå så det blir gjort så de betaler ved eventuell framtidig skade.
Hvorfor skulle FB betale for dette? Har du noe eksempel der et FB har betalt ut penger for å utbedre noe i forebyggende øyemed?
Hvorfor skulle TS FB være interessert i å betale noe av dette? For om ulykken er ute så erstatter de uansett bare overflatene i FB´s leilighet.
Kanskje var det et litt lite gjennomtenkt råd? Eller om du vet at jeg tar feil, får du gjerne gi eksempler...

banersgatan skrev:
[bilde]
Pill bort det som er løst og skru gips over skiten, eller bruk plyfa + gips for å få litt mer å feste resten av kjøkkenet i. (Skal du holde på og klyve hår med foreningen og en masse jurister, kommer du til å spise pizza og mcmums i måneder.)

Forstår ikke hvorfor man ikke skal gå til styret og informere om dette. Lite hus = få eiere. Man har selv mye å si. Kom til møtet godt forberedt og gi forslag på hvordan det bør fikses og gjøres penere for så lite penger som mulig for foreningen. Ekstrakostnaden for deg vil være en dråpe i havet om de ikke vil hjelpe til i det hele tatt, men da har du alt på papir at du har gjort det som kreves av deg som eier og informert om denne feilen.

Snekker her. Det der er en veldig gammel vannskade som i dagens situasjon ikke er noe fare i det hele tatt. At det er fri sikt til naboen, ja shitt happens får man rett og slett si i denne situasjonen. Ingen av dere kunne ha visst dette før dere begynte å renovere. Antageligvis vet nok ikke styret om det heller. Derimot er det brl's ansvar til slutt å faktisk fikse akkurat det hullet, men du bør spørre deg selv, er det verdt tiden og maset å holde på med det? Akkurat nå er det som noen sa tidligere, bare å slå på dobbeltgips. Du har mye friskt å skru i ved siden av hvis det er nok og vel så det. Så ville også et innleid firma gjort, mens et annet firma ville fjernet de tørkede plankene og slått på nye planker. Så gips på det. Rett og slett spør dere selv hva tiden er verd å vente på at noen andre skal gjøre det for dere. Mitt forslag er, dobbeltgips utenpå og spør om foreningen kan bistå med den lille kostnaden som goodwill. =)

• Liker
claesborjesson og 2 andre
  • Laddar…
Et annet forslag for å få en frisk trevegg BAKOM gipsen er dette:
Kjøp Råspont (mens du ignorerer sponplater som bare er mer masete i denne situasjonen) og stabel inn helt nytt.
Skru, spik ikke! Hvis du spikrer vil du sikkert bare løsne stenderne som allerede sitter.
Hvis jeg anslår det er det bare ca. 1,8 meter bredt og det er virkelig ingenting. Fjern forsiktig den gamle panelen med en slank kvalitetsbrekkjern Hultafors, behold stenderne oppe og nede som det igjen er spikret fast i. Deretter kler du dobbelt gips utenpå det. Ferdig. Benytt anledningen til å felle inn stikkontakter osv. som dere sikkert vil ha.
Win win, så å si. =)

https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/tra/virke-ovrigt/20x95-mm-rasp-v-andspont-23296
Koster 61kr/m2. Så din vegg koster ca 250kr + gips+skruer.

Sist redigert:
  • Liker
karlmb
  • Laddar…
Ser ut som hussopp/kjellersopp man må ta labbtester. Send prøve til botanisk analysegruppe

chihoist skrev:
Ser ut som hussvamp/kjellersopp man må ta labtester. Send prøve til botaniske analysegruppen
Synes absolutt ikke jeg.....ser ut som at det har vært en helt ordinær kjøkkenbenk modell 1920-30 med vask der en gang i tiden, dvs original innredningen. Fuktigheten dvs på den tiden fantes ingen tettesjikt uten vannsprut har gått inn bak platen eller den gamle matten som satt ved vasken og treverket har rett og slett råtnet bak. Det man så har gjort er å bare bygge inn skaden en gang i tiden når man pusset opp kjøkkenet.
Hus sopp ligner det definitivt ikke så jeg synes ikke man skal stresse opp TS unødvendig :confused:

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Matzeball
Odjuret skrev:
Hvorfor skulle FB betale for dette? Har du noe eksempel der et FB har betalt ut penger for å utbedre noe i forebyggende hensikt?
Hvorfor skulle TS FB være interessert i å betale noe av dette? For om ulykken er ute så erstatter de uansett bare overflatene i FBs leilighet.
Kanskje var et litt ugjennomtenkt råd? Eller om du vet at jeg tar feil, får du gjerne gi eksempel...
Jeg mener ikke at de skulle betale denne skaden uten at de bestemmer jo regler for korrekt reparasjon for å unngå fremtidige forsikringsskader om man har gjort feil. Litt utydelig av meg kanskje. FB pleier man kunne snakke med og få deres syn på hvordan det skal repareres.

F
KitchenDesign skrev:
Et annet forslag for å få en frisk trevegg BAKOM gipsen er dette:
Kjøp Råspont (skit i sponplate det er bare mer tungvint i denne situasjonen) og legg inn helt nytt.
Skru, spikre ikke! Spikrer du, kommer du sikkert bare til å løse opp lektene som allerede sitter.
Hvis jeg vurderer det, er det bare ca. 1.8 meter bredt, og det er virkelig ingenting. Fjern forsiktig den gamle panelen med en elegant kvalitetsbrekkstang Hultafors, behold lektene oppe og nede som det i sin tur er spikret i. Deretter kler du med dobbelt gips utenpå det. Klart. Benytt sjansen til å felle inn stikkontakter osv. dere sikkert vil ha.
Win win så å si. =)

[lenke]
Koster 61kr/m2. Så din vegg koster ca. 250kr + gips+skruer
Hvorfor da ikke bort med de gamle bordene og felle inn en plyfa eller til og med en formplyfa og om det er nødvendig en gips på det? Det blir jo uslåelig å skru i senere. Uansett er det et 4t arbeid for hvem som helst inkludert innkjøp. Be foreningen om en femhundring for materialet og gjør jobben selv. Pøs på før det blir regn så kan du sage nede i gården.

fsn.
Hver og en gjør som man føler for.
Personlig føler jeg at det er mer arbeid å felle inn en plate siden det skal byttes ned mot gulvet, samt at det går et rør der. Så skal også kryssfiner bygge samme tykkelse som det du river bort.
Går selvfølgelig utmerket å felle inn med, det er opp til hver og en.
Selv hadde jeg brukt rupanel om jeg nå hadde valgt å gjøre noe med veggen. Men som sagt, det handler bare om personlig smak og hvordan man foretrekker å jobbe, ingenting annet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.