Hei,
Jeg tenkte å bygge en egen brystpanel, hvor tanken er at jeg skal bruke MDF, kryssfiner eller masonittplater fastmontert på veggen. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal unngå sprekkdannelse i malingen når alt er ferdig, der platene møter hverandre. Jeg er helt sikker på at en vanlig sparkel vil synes ganske tydelig, relativt raskt.
Jeg har selvsagt vurdert å skjule skjøtene/gapet mellom platene ved å ha en dekorativ list eller planke over dem, men det er ikke den estetiske løsningen jeg helst vil se.
Noen som har prøvd dette med kjemisk tre? Ville det fungere bedre enn sparkel?
Eller noen som har en annen idé?
Jeg tenkte å bygge en egen brystpanel, hvor tanken er at jeg skal bruke MDF, kryssfiner eller masonittplater fastmontert på veggen. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal unngå sprekkdannelse i malingen når alt er ferdig, der platene møter hverandre. Jeg er helt sikker på at en vanlig sparkel vil synes ganske tydelig, relativt raskt.
Jeg har selvsagt vurdert å skjule skjøtene/gapet mellom platene ved å ha en dekorativ list eller planke over dem, men det er ikke den estetiske løsningen jeg helst vil se.
Noen som har prøvd dette med kjemisk tre? Ville det fungere bedre enn sparkel?
Eller noen som har en annen idé?
Som sagt, en brystpanel med skiver. Vi kan vel bruke følgende bilde som referanse for sakens skyld. Ingenting er hugget i stein ennå.Den ofrivillige klåparen skrev:

Jeg vil altså unngå sprekkdannelse i panel der skjøtene av MDF-skiver settes sammen.
Som sagt, sørg for at de sitter sammen med hverandre. Et alternativ kan jo være å frese not&fjær i dem med en profilfres. Men, det hjelper bare hvis underlaget er rimelig stabilt. Beveger det seg for mye, kommer du til å få sprekker uansett hva du gjør. (Eller, nja, kanskje går det an å unngå hvis man kjører en rull glassfibervev/renoveringstapet horisontalt over hele panelet)F Fredrik Person skrev:
Klikk her for å svare