491 lest ·
3 svar
491 lest
3 svar
Unngå problemer dobbel dampsperre yttervegg
Hei,
Vi bor i et enetasjes hus med kaldt loft som opprinnelig er bygget som et sommerhus.
Isolasjonen i veggene er 100mm og på loftet er det cirka 150mm.
Vi er nå midt i en renovering der vi setter ny gips på vegger og også skal ta ned og sette opp panel i taket.
I forbindelse med dette var min tanke å sette ny dampsperre langs hele taket og veggene.
På sikt skal vi også etterisolere veggene utenfra.
Til problemet så sitter det allerede en dampsperre/plast bak den innvendige trepanelen på deler av ytterveggene.
Min spontane tanke var å skjære hull på den gamle plasten på et stort antall steder for ikke å risikere å stenge inn eventuell fuktighet mellom de to lagene med plast. Plastikken er allerede skadet og perforert på et antall steder samt går ikke hele veien opp til taket (se bilde). Deretter skulle den nye plasten monteres direkte mot trepanelen + taket før gipsen monteres. Synes dere dette er en fornuftig løsning eller ser dere noen større risikoer?
Jeg skulle gjerne unngå å ta ned trepanelen på veggen om det ikke absolutt trengs.
Mvh
Gustav
Vi bor i et enetasjes hus med kaldt loft som opprinnelig er bygget som et sommerhus.
Isolasjonen i veggene er 100mm og på loftet er det cirka 150mm.
Vi er nå midt i en renovering der vi setter ny gips på vegger og også skal ta ned og sette opp panel i taket.
I forbindelse med dette var min tanke å sette ny dampsperre langs hele taket og veggene.
På sikt skal vi også etterisolere veggene utenfra.
Til problemet så sitter det allerede en dampsperre/plast bak den innvendige trepanelen på deler av ytterveggene.
Min spontane tanke var å skjære hull på den gamle plasten på et stort antall steder for ikke å risikere å stenge inn eventuell fuktighet mellom de to lagene med plast. Plastikken er allerede skadet og perforert på et antall steder samt går ikke hele veien opp til taket (se bilde). Deretter skulle den nye plasten monteres direkte mot trepanelen + taket før gipsen monteres. Synes dere dette er en fornuftig løsning eller ser dere noen større risikoer?
Jeg skulle gjerne unngå å ta ned trepanelen på veggen om det ikke absolutt trengs.
Mvh
Gustav
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Om du allerede har plast burde du ikke trenge å sette opp ny?S Stenens skrev:Hei,
Vi bor i et enetasjes hus med kaldloft som fra begynnelsen er bygget som et sommerhus.
Isoleringen i veggene er 100mm og på loftet er det cirka 150mm.
Vi er nå midt i en renovering der vi setter ny gips på vegger og også kommer til å ta ned og sette opp panel i taket.
På sikt skal vi også etterisolere veggene utenifra.
Min spontane tanke var å skjære hull på den gamle plasten på et stort antall steder for ikke å risikere å stenge inn eventuell fukt mellom de to lagene med plast. Plastikken er allerede skadet og perforert på flere steder samt går ikke hele veien opp til taket ( se bilde). Deretter skulle den nye plasten monteres direkte mot trepanelet + taket før gipsen settes opp. Synes dere dette er en vettig løsning eller ser dere noen større risikoer?
Jeg vil gjerne unngå å ta ned trepanelet på veggen om det ikke absolutt er nødvendig.
Mvh
Gustav
Men ellers er vel dette et av problemene med "tette" hus. Jeg tilhører skaran som foretrekker dampbrems siden jeg ikke tror at hus over tid kan være helt tette. Men med 150mm/100mm isolasjon føles det ikke som det er svært følsomt om den befintlige plasten skulle være perforert på et par steder om dere ikke allerede sett problem eller?
Jeg hadde ikke satt en dampsperre til, det føles som at man kan få verre skader av det.
Takk for svar.klaskarlsson skrev:
Om du allerede har plast burde du ikke trenge å sette opp ny?
Men ellers er vel dette et av problemene med "tette" hus. Jeg tilhører skaren som foretrekker dampbrems fordi jeg ikke tror at hus over tid kan være helt tette. Men med 150mm/100mm isolasjon føles det ikke som det er veldig følsomt om den eksisterende plasten skulle være perforert på et par steder om dere ikke allerede har sett problem eller?
Jeg hadde ikke satt en dampsperre til, det føles som at man kan få verre skader av det.
Det er først og fremst at jeg ikke helt vet tilstanden på denne plasten, da det er flere uttak og kabelgjennomføringer i plasten. Derfor var tanken å installere ny plast langs hele veggen og taket for å sikre at den er OK før det stenges på nytt.
Ja, med eksisterende isolasjon har jeg ingen problemer, men er litt bekymret for hvordan det kan bli med fremtidig tilleggsisolering fra utsiden til kanskje 200mm om dampsperren er for utett.
Å bruke dampbrems er jo klart et alternativ for å sikre at eventuell fukt kan vandre ut. Det finnes dog mye motstridende informasjon om dampbrems er å foretrekke når man har isolasjon som ikke kan håndtere fukt (glassull i dette tilfellet). Har du noen erfaring?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det virker som det finnes mange skoler.S Stenens skrev:Takk for svar.
Det er først og fremst at jeg ikke helt vet tilstanden på denne plasten, da det finnes et antall uttak og kabelgjennomføringer i plasten. Derav var tanken å installere ny plast langs hele veggen og taket for å sikre at den er OK før det lukkes igjen.
Ja, med eksisterende isolasjon har jeg ingen problemer, men er litt bekymret for hvordan det kan bli med fremtidig tilleggsisolasjon fra utsiden til kanskje 200mm hvis dampsperren er for utett.
Å bruke dampbrems er jo klart et alternativ for å sikre at eventuell fukt kan vandre ut. Det finnes dog mye motstridende informasjon rundt om dampbrems er å foretrekke når man har isolasjon som ikke kan håndtere fukt ( glassull i dette tilfellet). Har du noen erfaring?
Jeg har valgt å bruke dampbrems i de nyinstallasjonene jeg gjør i vårt hus fra 70-tallet da jeg ikke kan sikre at det er 100% tett og jeg heller vil se at fuktigheten kan vandre ut igjen.
Det er bygget uten noen plast med 70mm steinull i veggene og 95mm i takisolasjon, der jeg har lagt på ytterligere 95mm.
Dessverre har vi fått problemer på loftet, og jeg holder på å ordne i det: Men med dobbel isolasjon, ingen plast i det hele tatt og avtrekksventilasjon så er det trolig for høy fuktighet på loftet. Jeg prøver i år å fikse med ventilasjonen, men i verste fall må jeg rive ut all isolasjon og "begynne på nytt" på loftet, da blir det i så fall dampbrems for min del.
Men dobbel plast ville jeg ikke hatt med tanke på at jeg har sett mange ganger hvordan fukt lett setter seg mellom plastlag bare man f.eks. lagrer treverk litt slurvete mellom to presenninger osv.
Klikk her for å svare