lukter skvorna etter 15 år så føles det skyldes på høy luftfuktighet og da e de jo en annen femma

Pon: Hvordan er det å male sånt på sponplater da? Suger ikke sponplatene til seg en masse sånn at man må male mange lag? Og at det i sin tur ville føre til at det avgir mer gasser?
Det der er ikke vannbaserte farger, va?

ppalm: Jeg så nå at de er merket med CE0402, det er Byggelits plater, ser ut til å være disse:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/ce_deklaration__v20_dk_050519.pdf

Crille, det bør ikke suge alt for mye, derimot kan sponplatene få en anelse grovere overflate hvis de sveller. Ikke sikkert at det forstyrrer eller merkes.
Alle 3 er vannbaserte.
Servalac Aqua grunning har svanen og eu-blomsten.
Panel grunning sperrer mot kvister, sot, nikotin og annet koselig.
Isolera er mer sperrende men gir grovere finish.

Det eneste jeg kan tenke på angående formaldehyd, hvis det er det, er vel at ved maling når malingen tørker kanskje kan gi noe forhøyd nivå. Men det er kapslende maling og med en finishmaling på toppen så bør det bli mye mindre. Det finnes sikkert faktorer som påvirker, men jeg har vanskelig for å se at nivåene skulle bli høyere etter maling.

Det heller mot at jeg legger furugulv der i stedet, dvs fjerner sponplatene og erstatter med furugulv. Koster en del men ikke så ille. Visst det er litt jobb men man slipper jo å male en masse lag (man maler jo ikke i det hele tatt).

Det høres helt klart ut som SBS.

Har du formaldehyd i så sterke konsentrasjoner at du kan kjenne lukten, er mitt eneste råd å rive ut all. ALL. Sponplate.

Er nettopp i sluttfasen av en helsanering av et hus med dette. Har måttet rive ut alle vegger kledd med dette, samt kjøkken og alle møbler med sponplatekjerne. Ikke moro i det hele tatt, og ikke nok med luftveisplagene så blir man dum i tillegg.

robsarve: SBS? At sovehemsbyggingen er Skit Bakom Spakarna?
Jo, det er faen ikke gjennomtenkt for fem øre.

Det trenger ikke gå mange minutter (si et kvarter) før jeg begynner å kjenne det i hodet, øynene og lungene - når jeg sitter her ved datamaskinen under hemsen. (sponplatene er helt "nakne" både oppover og nedover)
Likevel har jeg vinduet halvåpent.

Nei usj, nå må jeg ut og ta en skikkelig dyp pust så jeg kan sove senere. Føles som om luftveiene holder på tettes helt.

I morgen river vi ut disse jäkla sponplatene og erstatter det med furugulv! :)

SBS er Sick Building Syndrome, "Sjuka hus sjukan" på svensk.

Vi måtte dra akutt til Astrid Lindgren med en datter fordi hun hadde pustevansker, og den andre har vi konstatert har flekker på lungene.

Sov på sofaen med åpent vindu anbefaler jeg.

Ok.
Nå er sponplatene borte i hvert fall, og er erstattet med furugulv! Nå føles det betydelig bedre, men jeg synes dette lukter veldig mye også... men lukten føles likevel ikke helt sunn, fra treverket. Faktisk så jeg kjenner det i luftveiene. :/
Jeg vet at disse furugulvene er 100% naturlige, men en ekstrem trelukt er ikke så hyggelig det heller. Og det avgir vel terpentin? Kan det være det jeg reagerer på?

Vil terpentinene forsvinne etter en stund ettersom lukten avtar, eller vil det alltid lukte sånn? Kan man bli kvitt det meste hvis man maler gulvet?

Har nå lest på en del og tydeligvis ser det ikke ut til at terpener forsvinner med tiden, men man må overflatebehandle det for å redusere avgivelsene av terpener og lignende.
Håper det holder å male gulvet skikkelig?

robsarve: Ok, men det tror jeg ikke, for jeg vet ingen andre sponplater her inne, det kan ikke være mye slikt iallfall.
Jeg er overbevist om at det er furugulvet jeg kjenner av, men det burde jo bli bra om jeg lakkerer det. (dvs at terpenavgivelsen minsker ordentlig)

Nytt tre lukter jo en del, det kommer til å avta med tiden.

Farge og lakk lukter jo også til det har herdet ferdig.

"formaldehyd-formaldehyd polymerisasjon" huh?

/ATW

Okei.
Ja, det der "formaldehyd-formaldehyd polymerisation" skulle jeg gjerne vite mer om, haha.

Jeg tok bort innlegget da vi har en pågående prosess med forsikringsselskapet.

Har per i dag brukt snart en halv million på vårt problem. Foruten de fysiske ulemper.

Store mengder aldehyder kan tydeligvis forårsake polymerisering i bindemidlene i sponplate og dermed øke utgassingen. "Luftsmitta".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.