Y
Solsiden tar stygt, Forvisso er det en ruskig rå kjeller på innsiden men da hadde det jo i så fall råtnet fra innsiden, ikke utsiden.. om det nå er råte dvs.

Uansett, hva gjør jeg? hvordan gjør jeg? Hva kan dere fortelle ut fra dere ser?

Bilde 1. røde streker tegnet opp for å tydeliggjøre at det er 3 "bjelker"
Bilde 2. Zoomet inn på venstresiden. Ifølge en trenger jeg å male igjen, hum...
Bilde 3. Zoomet inn på midtdelen som er verst rammet.
rotenbalk102.jpg

Usj, det der ser ikke ut som et prosjekt å ta fatt i med det første.

# Nå er jeg langt ifra en ekspert, men jeg hadde i alle fall startet med å lokalisere alt treverk som i tilknytning ser dårlig ut. Fra bildene ser det ut til å være en hel del. Jeg vil ut fra bildene gjette at en hel del av panelet og sannsynligvis en del annet treverk også går rett ned i containeren her. Jeg hadde nok forsøkt å se om noe, og i så fall hva som er skadet inne i selve veggen. Med tanke på hvor nedslitt det ser ut til å være, hadde vel jeg i alle fall ønsket å kaste et par inspiserende øyne på de stående stenderne i veggen.

Rent spontant føles det som om det kan være veldig mye treverk i veggen som må byttes ut. Vanskelig å si fra bildene, men det ser jo ikke lovende ut. Er resten av panelet like ille tatt også?

Fra bildet gjetter jeg at det er et temmelig gammelt hus? Er det 1, 1 og 1/2 eller to-plans hus?

# Når jeg hadde lokalisert alt dårlig treverk, hadde jeg forsøkt å finne ut hva som var feil og hvorfor skaden oppstod. Komme fram til tiltak som vil hindre at samme skaden oppstår igjen.

En feil som jeg synes jeg ser, er i alle fall at man har satt (vanskelig å se på bildene om det er en ekstra list eller om det faktisk er svillen som går "helt ut") listen i underkant av panelet, som egentlig bare har samlet opp regnvannet og ledet det inn mot svillen og veggen. Ser etter min mening litt idiotisk ut faktisk. Enden på panelet skulle ha gått forbi svillen (man kaller det vel svillen her, noen får rette meg om jeg tar feil) og ned så regnvannet dryppet rett ned på bakken og ble drenert bort, i stedet for å krype inn i svillen og veggen. Den ser riktignok ut til å være kantet for avrenning, men jeg ville uansett ikke hatt den der, vann har en tendens til å krype inn overalt der man ikke ønsker det :P
Ligger det i det hele tatt noe papp mellom svillen og grunnmuren? Også vanskelig å se fra bildene.

Jeg vil nok si at det der kan bli et ganske omfattende inngrep, som kan kreve en del jobb å fikse. Noen som er mer befattet med huskonstruksjoner kan kanskje fylle på med litt informasjon.

Bare male bør du nok glemme i alle fall, hehe.

Sist redigert:
Y
1. Vet ikke hva Syll er

2. Inne i den lille kjelleren+potetkjeller, så ser man tydelig at dreneringen ikke fungerer, om det nå engang finnes noen. Finnes en trehylle for potetene som råtnet bort en en karm likeså, jeg har vist før et hull i gulvet som alltid er vannfylt og ja, synes på ytterveggene også. Merkverdig nok er treet i taket fint.
- Lurer litt på hvorfor det er nettopp i midten og ikke hele, kanskje fordi det ikke er vindu i midten som hjelper til å avvise fallende regn. kanskje fordi den enorme hydrofor vanntanken står omtrent der - dog ikke mot veggen...

3. panelen er alt bra om man går høyere opp på huset, det er bare der nede og i midten.

4. grensefall om det skal sees som 1½ eller 2 ville jeg påstå.

5. gammelt ja typ 20-30-tallet tror jeg, skikkelig bygd, tømmer tjoheisan, naboen sa at disse kan stå imot meteorittfall. hehe

6. og ja, det minste man kunne gjort etter byttet virke er å lagt blikk langs den "dryppkanten" istedenfor, eller bygd bort hele den kanten helt.... for som sagt så ser jeg ingen skader fra innsiden, dog, jeg ser jo egentlig under bjelken nå når jeg tenker etter...

- jeg tror ikke det er større skader enn så, bare jeg fikk byttet de dårlige der og forebygget bedre... dog, litt vindpaneler og så har også treskader, men føles jo ikke som at det ville vært av samme årsak.

har vært samtaler før om at man kanskje skulle revet huset, men synes det er fresht inni, bare fått byttet de der på bildet, drenert, og klasket på morsommere farge så...*optimist*

bla bla bla.. :)

Når tre først har begynt å bli dårlig - går prosessen fort da eller har jeg noen år på meg mon tro? Merkes ingenting innendørs ennå i hvert fall.

Treet på alle bygningsgavlene mot den retningen er slitt kan tilføyes, må renovere garasjen min og lageret osv også. solsiden...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.