2.394 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Underlag for stolper som bærer av mellomgulv
Begynner å bli på tide å rive en bærende innervegg nå ...
Mellombjelkelaget vil henge fra en Kerto-S bjelke, 45*400, 3600 mm lang, innfelt i en vegg i etasjen over. Den vil støttes opp med 2 stk 90*90 limtrestolper som vil felles inn i veggene i etasjen under. Beregnet vertikallast er 15 kN per søyle.
Da oppsto spørsmålet, hva skal stolpene ha som underlag???
Jeg ser noen alternativer;
1. Settes på gulvlekten som vegglektene står på, på den ene siden er det syll i så fall. Trykket i så fall blir tvers fiberretningen der tre er som mykest, så spørsmålet er om det gir kompresjon av lekten på lang sikt?
2. Som ovenfor, men med en stålplate, større enn stolpen, som fordeler vekten over en større flate?
3. Skjære ut en bit i respektive gulvlekt og sette stolpene mot betongplaten, med fuktsperre imellom?
4. Som ovenfor, men med større utskjæring og en stålplate for trykkutjevning?
Betongplaten er 100 mm midt på og over 200 mm ved ytterveggen.
Vi har i dag to stålbjelker innfelt på forskjellige steder i huset og med lengre spennvidde, hvorav den ene bærer opp 5 m yttervegg for overetasjen med takstoler på denne veggen. Disse støttes bare opp med 3 stk 45*120 lekt spikret sammen og disse står direkte på 45 * 120 gulvlekten/syllen, og det ser ut til å ha holdt i 37 år i alle fall. Derfor en overveielse med å sette på gulvlekt med en trykkfordelende plate imellom.
Dere som har oversikt, hva er passende i dette tilfellet? Alternativ 1 og 2 er jo enklest å utføre.
Mellombjelkelaget vil henge fra en Kerto-S bjelke, 45*400, 3600 mm lang, innfelt i en vegg i etasjen over. Den vil støttes opp med 2 stk 90*90 limtrestolper som vil felles inn i veggene i etasjen under. Beregnet vertikallast er 15 kN per søyle.
Da oppsto spørsmålet, hva skal stolpene ha som underlag???
Jeg ser noen alternativer;
1. Settes på gulvlekten som vegglektene står på, på den ene siden er det syll i så fall. Trykket i så fall blir tvers fiberretningen der tre er som mykest, så spørsmålet er om det gir kompresjon av lekten på lang sikt?
2. Som ovenfor, men med en stålplate, større enn stolpen, som fordeler vekten over en større flate?
3. Skjære ut en bit i respektive gulvlekt og sette stolpene mot betongplaten, med fuktsperre imellom?
4. Som ovenfor, men med større utskjæring og en stålplate for trykkutjevning?
Betongplaten er 100 mm midt på og over 200 mm ved ytterveggen.
Vi har i dag to stålbjelker innfelt på forskjellige steder i huset og med lengre spennvidde, hvorav den ene bærer opp 5 m yttervegg for overetasjen med takstoler på denne veggen. Disse støttes bare opp med 3 stk 45*120 lekt spikret sammen og disse står direkte på 45 * 120 gulvlekten/syllen, og det ser ut til å ha holdt i 37 år i alle fall. Derfor en overveielse med å sette på gulvlekt med en trykkfordelende plate imellom.
Dere som har oversikt, hva er passende i dette tilfellet? Alternativ 1 og 2 er jo enklest å utføre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når en 90x90 stolpe som bærer 15 kN vertikalt lander på en gulvregel som er 45 mm bred, så blir trykket på denne ca. 3,7 MPa, noe som er et grensesnitt. Går det ikke å forsterke gulvregelen rett under selve stolpen med to stående regelstumper på hver side og som hviler på betongplaten?
Takk.
Gulvregelen er vel 70 bred og 45 høy bortsett fra ved ytterveggen der den er 120 bred. Gulvregel for meg i dette tilfellet er regelen som ligger på betongplaten og som veggreglene er festet i.
Da stolpene havner i veggen skulle reglestumpene havne på gulvregelen uansett, og da kunne jeg like gjerne kappe gulvregelen og la stolpen gå ned til platen.
Min tanke med en stålplate, 10 mm, er nettopp for å redusere punktlasten.
Gulvregelen er vel 70 bred og 45 høy bortsett fra ved ytterveggen der den er 120 bred. Gulvregel for meg i dette tilfellet er regelen som ligger på betongplaten og som veggreglene er festet i.
Da stolpene havner i veggen skulle reglestumpene havne på gulvregelen uansett, og da kunne jeg like gjerne kappe gulvregelen og la stolpen gå ned til platen.
Min tanke med en stålplate, 10 mm, er nettopp for å redusere punktlasten.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når de ligger ned på den måten kaller jeg dem for syller. Er den 70 mm bred så tror jeg at det holder. Ellers er det ikke feil med trykkavlastere. Du kan lage slike i tre eller i kryssfiner også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Problemet er vel først og fremst å få tak i en liten bit av et materiale som bare selges i store plater for ganske mye penger. Om man ser bort fra det, ville jeg sagt 21 mm K-plywood. Eik har også god trykkfasthet.
Disse selger mindre biter stål, også til privatkunder. Kan være greit å vite for andre også.
https://montano.se/category.html/stalplatta
https://montano.se/category.html/stalplatta
Klikk her for å svare