Jeg rev nylig ut et par innebygde garderober i gangen i vårt hus bygget -62 for å sette inn skyvedører og innredning. Trodde ikke helt at de hadde lagt marmor under garderobene, men kunne heller ikke tro at de hadde latt et stort hull ned til platen.

Det virker som om de først har støpt en plate og deretter bygget opp gulvet oppå med sement eller flytsparkel. Nå vil jeg legge lignende marmor som resten av gulvet inn i nisjen og lurer på hvordan jeg skal ordne underlaget.

Min tese er å flytsparkle eller fylle med sement opp til 13 mm under nåværende nivå siden marmorplatene er 10 mm tykke og jeg antar at limet havner på 3 mm. Er det noe mer jeg trenger å gjøre - grunne underlaget eller lignende? Eller finnes det noen bedre metode?

Nisje i gangen uten garderober, viser betonggulv med sprekker og rusk. Marmorplater på gulvet utenfor nisjen. Verktøy og treverk ligger i nisjen.

Begynn med å skaffe platene slik at du vet hvor tykke de du får tak i er. Deretter prim og avrettingsmasse.

• Liker
Dan_Johansson og 3 andre
  • Laddar…
Takk for svaret, høres fornuftig ut.

Har ikke jobbet så mye med flytsparkel men antar at jeg bør legge det på i flere lag om jeg går opp mot 10 cm som er tanken i dette tilfellet? Ingen problem i og med at det sannsynligvis tar litt tid å få hjem platene.

Flytsparkel er dyrt så støp med betong og flytsparkle bare øverst hvis du ikke tror du kan gjøre betongen jevn på den lille overflaten.

Skal platene legges med flislim, burde det vel gå an å ta opp eventuell ujevnhet i betongen med limet?

Det er 1m2 vi snakker om her. Støper man med betong skal det krympe 3 måneder før man belegger det.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…

Beste svar

10 cm? Da hadde jeg lagt et lag eller to med murstein eller annet billig steinmateriale og deretter flis oppå. Det kan gjerne renne inn og imellom.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fyll opp med vasket steinmateriale, og flyt oppå.

/ATW

Gammel tråd, så at jeg ikke hadde svart. Gjorde til slutt som @Thomas_Blekinge foreslo; fylte opp med markstein og flytsparkel rundt det. Tenkte at det gulvet vil uansett ikke bli belastet. Lot det tørke et par uker.
Det ble bra til slutt, jevnt og fint underlag og det har ennå ikke satt seg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.