Hei!

Jeg har en kantlist som er støpt inn i betongplaten (plate på mark), med oversiden i høyde med platen. Den er i dag trykkimpregnert, men mangler fuktsperre og er derfor fuktig. Fuktsperren ligger i stedet ovenfor kantlisten, dvs mellom kantlisten og bunnsvillen.

Bunnsvillen er frisk, kantlisten er fuktig. Dette er for øyeblikket ikke noe problem siden den fuktige kantlisten ikke er i innemiljøet, men kun i ytterkanten av betongplaten. Se bilde!

Nå har jeg tenkt å flytte ut ytterdøren noen meter, og da vil den fuktige kantlisten havne innendørs, og det føles ikke bra med risiko for "nye" lukter.

Jeg trenger å løfte hele huset ved inngangen 1-2 cm for å kunne fjerne kantlisten, men hva skal jeg erstatte den med? Finnes det kantlist i plast å få tak i som verken bidrar til å fukte bunnsvillen eller bidra med nye lukter? Dimensjonen er 2"6, og den skal tåle trykket som kommer fra en yttervegg.

Tenker jeg riktig, eller finnes det noe annet å gjøre?

/A

• Fuktig kantbjelke i betongplate med isolasjonsmateriale over, viser treverkets fuktproblemer ved ytterkanten av huset.
Er det ikke best å erstatte kantbordet med betong helt og holdent, altså å fjerne bordet og støpe igjen i rommet som det blir etter den?
Om det er rent praktisk mulig så tror jeg at det er det beste.

Mmm, det er kanskje ikke så dumt likevel. Jeg har utsatt det fordi det kommer til å bli trangt.

Som jeg skrev, så regner jeg med å løfte huset 1-2 cm. Tvilsomt om man kan få til noe og jevne av. Tenkte derfor at det kanskje fantes en massiv plastplanke 2"6 som enkelt kunne erstatte kantplanken, men det finnes kanskje ikke.

Jeg tør nok ikke løfte mer ved inngangen, ellers sprekker vel alle fugene i huset. Å løfte hele huset rundt er ikke enkelt å gjennomføre. Det ville bli en kjempejobb.

/A

Bør tenkes på at det nå er totalt forbudt å bygge inn trykkimpregnert virke i stommen, så jeg ville nok også ha fjernet den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.