Fikk hjelp i høst til å sette ned forskalingsrør for plattingen, snekkeren hadde et nivelleringsinstrument og merket på rørene hvor de skulle kappes for at alle skulle bli like høye. Så støpte jeg og det føles som alle er noe forskjellige.
Trodde betongen skulle pakke seg mer for jeg gjorde litt høyere enn rørenes ender.
Men nei.

Kan jeg uten nivelleringsinstrument sjekke hvordan det avviker? Tanken var å legge syllpapp? og deretter bjelkene direkte på søylene og sette på platetrekant. Så høyden på søylene var liksom beregnet for det.

Krever det et instrument å sjekke høydene nå, det skal bli 140+140 bjelker og så 28mm terrassebord for å komme passende til balkongdøren hvis alt stemmer som vi tenkte i høst.

Da plintene bør være i vater så er det vel bare å ta en selvnivellerende laser og sjekke hvilke som er for høye og kappe dem ned med vinkelsliper. Går også med vanlig line og snorvater.

Gjennomsiktig slange og blande-saft er min lowtech-metode

anaitis skrev:
Gjennomsiktig slange og blandsaft er min lowtech-metode
Den metoden er ikke å forakte, bra tips da man iblant glemmer de enkle måtene!
/Erik

Slangevater virker billigere. Kan dere forklare så en treåring forstår hvordan jeg bruker det i mitt tilfelle?
Må jeg først finne en søyle i riktig høyde å begynne med?

Smart sak!

Jeg gjetter du skal prøve å finne den høyeste plinten og så justere de andre så de blir like høye. (Eventuelt den laveste og sage av så alle blir like korte....)

Fest den ene enden av slangen på en passende pinne som er stukket ned i jorden nær stolpen (mastern) du vil ta utgangspunkt fra.
Deretter tar du en liknende pinne og fester den andre enden på.
Gå så til en stolpe du vil justere. Trykk midlertidig ned denne andre pinnen i jorden nær denne stolpen.
Med tommestokk eller målebånd måler du så avstanden fra vannoverflaten til masterstolpen og deretter det samme ved den stolpen du vil justere.
Litt aritmetikk og så er det klart.
Hvis du er usikker på hvordan du skal regne, kan jeg anbefale en enkel skisse!

Hvorfor ikke veie inn og legge inn en passende bit under de søylene som ligger lavere enn den øverste, plywoodbit eller annet passende, dvs papp, mellomlegg, bjelkelag, deretter metallvinkel som holder bjelkelaget på søylen....
Veie inn med langvater.

Synes det andre virker mest overkill....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.