Har nå et bekymmer angående en vegg i mitt nykjøpte hus. Har spurt snekkere, kjente bygningsingeniører og lest nøye gjennom forumet. Har et enetasjes hus med kjeller bygget i 1963. Fagverkstakstoler av typen W. 14 m langt, 8,5 m bredt. Får ulike tilbakemeldinger angående en av veggene. Den veggen som går parallelt med takstolene (gul) var det enighet om at kan rives. Den veggen som går på tvers (rød) derimot er det forskjellige meninger om. Noen hevder selvbærende takstoler, andre mener at det er en bærende hjørnevegg. Når jeg har åpnet litt i veggen ser jeg at stenderverket er spikret i himlingen akkurat som den andre. Finner ingenting på loftet som skulle vise at det gikk noen søyle opp i mønet. Kommer ikke virkelig videre akkurat nå. Er grand finale å engasjere en konstruktør?
Mvh
Rasmuz
Mvh
Rasmuz
Beste svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.204 innlegg
Ifølge den byggkonstruktøren som tidligere svarte på spørsmål om bærende vegger i forumet, så forekom det at huskonstruktøren tegnet ut veggen under mønet selv om den ikke er bærende.
Ifølge den tekniske beskrivelsen så forekommer det bærende innervegger.
Hvis det finnes en bjelke i stuetak (synlig eller innfelt i bjelkelaget) i den røde veggens forlengelse, så innebærer det at den røde veggen er bærende, og sannsynligvis motsatt.
Hvis du vil være sikker, og siden det finnes tegn som går i forskjellige retninger, er det tryggest å ansette en byggkonstruktør som ser på det på stedet.
Ifølge den tekniske beskrivelsen så forekommer det bærende innervegger.
Hvis det finnes en bjelke i stuetak (synlig eller innfelt i bjelkelaget) i den røde veggens forlengelse, så innebærer det at den røde veggen er bærende, og sannsynligvis motsatt.
Hvis du vil være sikker, og siden det finnes tegn som går i forskjellige retninger, er det tryggest å ansette en byggkonstruktør som ser på det på stedet.
Klikk her for å svare