Har nå et bekymmer angående en vegg i mitt nykjøpte hus. Har spurt snekkere, kjente bygningsingeniører og lest nøye gjennom forumet. Har et enetasjes hus med kjeller bygget i 1963. Fagverkstakstoler av typen W. 14 m langt, 8,5 m bredt. Får ulike tilbakemeldinger angående en av veggene. Den veggen som går parallelt med takstolene (gul) var det enighet om at kan rives. Den veggen som går på tvers (rød) derimot er det forskjellige meninger om. Noen hevder selvbærende takstoler, andre mener at det er en bærende hjørnevegg. Når jeg har åpnet litt i veggen ser jeg at stenderverket er spikret i himlingen akkurat som den andre. Finner ingenting på loftet som skulle vise at det gikk noen søyle opp i mønet. Kommer ikke virkelig videre akkurat nå. Er grand finale å engasjere en konstruktør?

Mvh
Rasmuz

• Planskisse over ett hus med en rødmarkert vegg i kjøkkenet, diskusjon om hvorvidt denne veggen er bærende. Huset er 14 m langt, 8,5 m bredt.
  • Plantegning av et enetasjes hus med kjeller og W-type takstoler. En vegg er markert i gult, parallelt med takstolene, med spørsmål om bærevegg.
  • Skjema med teknisk beskrivelse for et hus, viser detaljer som bygningens grunnmur, takstoler, isolasjon og kommunal informasjon fra Skärstad.
  • Åpen stue med delvist revet vegg og markerte linjer viser takbjelker. To kjøleskap til høyre, vindu og dør til venstre med utsikt over landskapet.
  • Loft med åstoler og spredt treverk, tatt med lys som skinner gjennom konstruksjonen. Utsikt langs loftet med synlige bjelker og materialer.
  • Plantegning av et enetasjes hus med kjeller, der en vegg er markert med rødt. Fasadetegning og seksjonsvisning inkludert. Huset er fra 1963.
  • Tegning av enebolig fra 1963 med planløsning. En vegg er markert i gult parallelt med takstolene og vurderes for riving. Fasadetegning inkludert.
  • Speilvendt loft med trebjelker og planker stablet langs siden, lite lys i rommet og diverse materialer lagret mellom bjelkene.
  • Teknisk beskrivelse av et hus med informasjon om grunnlag, vegger, etasjeskillere og takkonstruksjon, datert 1963.
  • Åpent rom med delvis revet vegg, synlige bjelker i taket, kjøleskap langs veggen, og utsikt ut mot hagen gjennom en dør.
namnbyte
Meg bekjent viser sektionsritninger de kritiske/bærende elementene. Og ut fra din, ja da er rød vegg en del av den bærende konstruksjonen.

Beste svar

BirgitS
Ifølge den byggkonstruktøren som tidligere svarte på spørsmål om bærende vegger i forumet, så forekom det at huskonstruktøren tegnet ut veggen under mønet selv om den ikke er bærende.

Ifølge den tekniske beskrivelsen så forekommer det bærende innervegger.

Hvis det finnes en bjelke i stuetak (synlig eller innfelt i bjelkelaget) i den røde veggens forlengelse, så innebærer det at den røde veggen er bærende, og sannsynligvis motsatt.

Hvis du vil være sikker, og siden det finnes tegn som går i forskjellige retninger, er det tryggest å ansette en byggkonstruktør som ser på det på stedet.

• Liker
Rasmuzs
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.