Jeg holder på å renovere et gammelt tømmerhus, ca. 1850-tallet. Det blir en del nye gulv og mye listverk/snekkerarbeid innendørs mm. Jeg legger et tykt tregulv á 32x220mm som jeg fester med grabbers selvborende gulvskruv, lenke og bilde nedenfor.
jævlig bra skrue! Den trekker godt sammen, sitter som fjell, sprekker ingen planker, hodene er knapt synlige, fungerer bra til tynnere tre når jeg saler på vinduer og lignende som nesten garantert ville blitt sprukket av vanlig innendørsskrue som ikke borer og trekker sammen bare med hodet. Bruker den mer og mer til alt mulig.
Nå til spørsmålet: hva er ulempene med den designen på skruen? Så langt er det vel mest prisen jeg kan komme på. Kan den eventuelt feste dårligere når gjengene skal ta i det selvborede hullet?
Noen som vet?
Lenke: https://www.hornbach.se/p/golv-och-listskruv-grabber-ptx-4-5x75mm-gulkromaterad-250-pack/5652201/
jævlig bra skrue! Den trekker godt sammen, sitter som fjell, sprekker ingen planker, hodene er knapt synlige, fungerer bra til tynnere tre når jeg saler på vinduer og lignende som nesten garantert ville blitt sprukket av vanlig innendørsskrue som ikke borer og trekker sammen bare med hodet. Bruker den mer og mer til alt mulig.
Nå til spørsmålet: hva er ulempene med den designen på skruen? Så langt er det vel mest prisen jeg kan komme på. Kan den eventuelt feste dårligere når gjengene skal ta i det selvborede hullet?
Noen som vet?
Lenke: https://www.hornbach.se/p/golv-och-listskruv-grabber-ptx-4-5x75mm-gulkromaterad-250-pack/5652201/
Det er en veldig bra type skrue vil jeg si. Ulempen med skrue generelt er at det kan bli vanskelig å vedlikeholde i framtiden og at den ikke tåler bevegelser like godt som spiker.P PetBergson skrev:
Hei, vil bare påpeke at det ikke finnes noen "selvborende skruer". Skruer med borrspiss, finnes derimot.P PetBergson skrev:Jeg holder på å renovere et gammelt tømmerhus, ca. 1850-tallet. Blir en del nye gulv og mye listverk/snekkerarbeid innendørs mm. Jeg legger et tykt tregulv á 32x220mm som jeg fester med grabbers selvborende gulvskruer, lenke og bilde nedenfor.
jævlig bra skruer! Den trekker godt sammen, sitter som fjell, sprekker ingen planker, hodene synes knapt, funker bra til tynnere treverk når jeg saler på vinduer og lignende som nesten garantert ville sprukket av vanlig innendørsskruer som ikke borer og trekker sammen kun med hodet. Bruker den mer og mer til alt mulig.
Nå til spørsmålet: hva har vi av ulemper med den designen på skruer? Så langt er det vel mest prisen jeg kan komme på. Kan den eventuelt feste dårligere når gjengene skal ta i det selvborede hullet?
Noen som vet?
Lenke: [lenke]
Besserwissern
Bedreviter
· östergötland
· 2 827 innlegg
Hvilken strålende første innlegg. Virkelig hjelpsomt.B bengtvader skrev:
Selv kan jeg bidra med at jeg har brukt Grabbers fornemme gulvskrue nettopp til massivt tregulv. Noe tynnere gulv (25mm) og derfor noe kortere skrue, men har bare positivt å si. Jeg forboret en del i begynnelsen, men det var tydelig at det var unødvendig nettopp på grunn av den utmerkede selvbærende skruen.
...selvskruvende bor?! 😉plåtrickard skrev:
Spøk til side, når man må løsne tingene så vil gjengene på kragen som skal trykke ned materialet ved montering gjerne tygge i stykker hullet slik at gjenmontering ikke alltid er mulig i samme hull. Men det er jo lett å løse ved å flytte skruen litt.
Takk for nyttige og unyttige svar, tar med meg nye kunnskaper i fortsatt bygging 
Lessen om noen tok det ille opp, men det har plaget meg siden den "selvborende skruen" kom for ca 20 år siden?
I begynnelsen sto det "selvborende skrue" på alle fabrikater, men etter hvert står det nå "skrue med borrespiss" på nesten alle.
For å svare på spørsmålet, så rent logisk burde det bli mye dårligere holdfasthet enn om man forborer og med større hode. Man kan jo ha to skruetrekkere, så går det smidigere. Til listverk ol., også gulv kan det nok fungere med skrue med borrespiss 🫣😂
I begynnelsen sto det "selvborende skrue" på alle fabrikater, men etter hvert står det nå "skrue med borrespiss" på nesten alle.
For å svare på spørsmålet, så rent logisk burde det bli mye dårligere holdfasthet enn om man forborer og med større hode. Man kan jo ha to skruetrekkere, så går det smidigere. Til listverk ol., også gulv kan det nok fungere med skrue med borrespiss 🫣😂
I tynnplate er skrue med borrespiss ikke bra. Hullet for skruen blir for stort så skruen drar for dårlig. Da skal man ha skrue med spiss spiss bare siden skruen kommer dra bedre.
I tre har jeg ikke opplevd samme problem men kanskje er samme der.
Har disse problemene på jobb innimellom og derfor har man syttieleve forskjellige skruer i bilen 🙄
I tre har jeg ikke opplevd samme problem men kanskje er samme der.
Har disse problemene på jobb innimellom og derfor har man syttieleve forskjellige skruer i bilen 🙄
Nja, dobbelgjengede skruer, som på TS sitt bilde, er en vanlig type konstruksjonsskrue klassifisert for de aller tyngste anvendelsene. Det er ikke hodet som står for inngrepet i materialet med den typen skruer, men gjengen.B bengtvader skrev:
Jeg har montert KL-tre elementer med dobbeltgjengede skruer, virkelig en applikasjon med tung belastning. Så det du sier stemmer. Dog var det ikke skruer med borrespiss.C cpalm skrev:
Klikk her for å svare