Jeg har siden jeg kjøpte huset for noen år siden lurt på hvordan konstruksjonen av innerveggen i våre rom nede i kjelleren ser ut. Det er et slags platemateriale utenpå betongveggen. Jeg har forstått at det ikke er gips og også merket at det "svikter litt når man trykker på veggen på forskjellige steder, som om det er lektret litt for glissent bak. Vi har ingen fuktproblemer i kjelleren, huset er fra -63 men det er drenert for ikke så veldig lenge siden, så jeg har ikke brydd meg om å undersøke saken nærmere. Vekk ikke den bjørnen osv.. Men nå når jeg tok ned det eksisterende innertaket for å sette opp et nytt, så ser jeg hvordan det er gjort med ytterveggene og det vekker en del funderinger. Til å begynne med virker det som om det sitter trelekter (eller snarere en slags listverk) direkte mot betongveggen. Og på disse listene sitter deretter dette platematerialet som er brunaktig (ser ut som en brownie-kake omtrent) og litt mykt. Utenpå det er det tapetsert i flere lag, så overflaten innvendig er glatt og egner seg til å tapetsere videre på. Jeg lurer på om platen kan være det som heter tretex? Nærbilde av en åpnet vegg med flere lag: tapet, brunaktig plate som ligner tretex, trebjelker og en gammel elektrisk ledning uten strøm. En hånd holder en tykk, brunaktig plate med fiberaktig tekstur, lik en tretexplate, mot en uskarp bakgrunn innendørs.

Utover denne platen er det altså ikke isolert på noen måte og det finnes heller ingen fuktspærre. Og det kan jo kanskje være derfor at vi heller ikke har hatt noen fuktproblemer i kjelleren, og at det heller ikke har blitt noe problem (som vi har merket) med trelektene direkte mot betongveggen, at ingen fukt forblir i trekonstruksjonen, men tørker opp hele tiden?

Jeg forstår jo selvsagt at konstruksjonen ikke er optimal. Samtidig var det kanskje klokt av forrige huseier å (en gang på tidlig 70-tallet sannsynligvis) ikke bygge på med isolasjon innover. Selv om det hadde blitt gjort på en mer korrekt måte (ingen organiske materialer) ville jo rommets størrelse ha minket ganske mye da.

Hvis dere kan se hvilket materiale det er i platen, ser dere noen spesielle risikoer med den eller konstruksjonen som sådan? Jeg er ikke veldig keen på å starte noe stort renoveringsprosjekt, og det ser jo uansett ut til å fungere som det er nå? Det er jo for øvrig sannsynligvis samme konstruksjon i øvrige rom i huset.

Å fjerne alt og blotte og pusse betongveggene er ikke helt et alternativ.

PS - strømledningen som vises på bildet er det ikke strøm på, den virker bare å være forlatt der

Stemmer at det der er Tretex.
Risikoer finnes alltid med tre mot betong - Men det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har revet trekonstruksjoner i min kjeller som har sittet mot betong siden (å dømme etter tapetet) i 30 år uten noen form for misfarging eller angrep.
Man er litt engstelig i dag og det er berettiget da fukt forårsaker problemer ganske raskt hvis man stenger den inne med feil farge eller lignende.
Tretex trekker til seg fukt og kan gjerne lukte om den blir fuktig - Jeg har beholdt alt mitt treter på overetasjen av huset bak nye lag med gips - Men jeg ville ikke hatt den i kjelleren....

• Liker
looserskin
  • Laddar…
Fast er det ikke fuktig konstant så tørker jo tretex.............Hele konstruksjonen puster antakelig på en bra måte.

• Liker
looserskin
  • Laddar…
Det ser mer ut som asfaboard, dvs en slags asfaltimpregnert treetex, synes jeg. Oppforede kjellervegger på innsiden av betong/betonghullstein/leca skal ikke ha dampsperre. Da får man garantert problemer.

• Liker
looserskin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Men er det ikke fuktig konstant så tørker jo tretex.............Hele konstruksjonen puster antagelig på en bra måte.
ja, det ser jo ut til å ha fungert så langt i alle fall

slacker slacker skrev:
Stemmer at det der er Tretex.
Risikoer finnes alltid med tre mot betong - Men det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har revet trekonstruksjoner i min kjeller som har sittet mot betong siden (Å bedømme på tapetet) i 30 år uten noen form for misfarginger eller angrep.
Man er litt paranoid i dag og det er berettiget da fukt skaper problemer ganske raskt om man stenger den inne med feil maling eller lignende.
Tretex trekker til seg fukt og kan gjerne lukte om den blir fuktig - Jeg har beholdt all min treter på øverste etasje av huset bak nye lag av gips - Men jeg ville ikke hatt den i kjelleren....
Spørsmålet er jo om jeg kan benytte anledningen til å bytte ut platene bare med en annen plate, men uten å forsøke å isolere på noen måte så jeg ikke skaper fuktproblemer noe sted i konstruksjonen? Jeg vil som sagt ikke blottlegge betongveggen, jeg vil ha noe å tapetsere på. Men hva skulle det være for en plate i så fall? Jeg kan jo ikke sette gips direkte? Og naturligvis ville man jo i så fall også ville lekte bak med noe annet enn tre. Men finnes det i så fall stålregler som ikke bygger ut så mye? Eller skal jeg bare la alt være som det er, selv om det gnager litt om det nå kanskje finnes en bedre, og noenlunde enkel, løsning.

J justusandersson skrev:
Det ser mer ut som asfaboard, dvs en sorts asfaltimpregnerad treetex, tycker jag. Oppforede kjellervegger på innsiden av betong/betonghullstein/leca skal ikke ha dampsperre. Da får man garantert problemer.
Nei, noen dampsperre har jeg ikke tenkt å sette dit...

om det ikke finnes noen fuktproblematikk og ingen mugg synes jeg det virker unødvendig å bytte ut asfaboarden bare for sakens skyld. om du er bekymret for fremtiden, skaff en enkel sensor som måler luftfuktighet så merker du om/når forutsetningene endres og om du bør gjøre et større inngrep.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
om det inte finns någon fuktproblematik och inget mögel tycker jag det verkar unødvendig å bytte ut asfaboarden bare for sakens skyld. om du er bekymret for fremtiden, skaff en enkel sensor som måler luftfuktighet så merker du om/når forutsetningene endres og om du bør gjøre et større inngrep.
Ja det er så klart en idé. Men kanskje er det egentlig trestenderne bak som bekymrer meg mer enn tretexen, når jeg tenker etter. I et annet rom i kjelleren har vi kanskje en svak duft (ikke mugg) som kunne komme fra platen i veggen. Fantes det noen noenlunde enkel løsning å bytte ut tretex og trestendere mot noe annet så ville jeg nok derfor likevel vurdere det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.