Jeg holder på med renovering av et Anebyhus fra 71.

Jeg søker råd til platemateriale/løsning da jeg gjerne vil ha en glatt og sterk overgang mellom trevegg og pusset vegg i kjellertrappen. I dag er det masonite på treveggen, puss på kjellerveggene og vevtapet på hele greia.
Alt er innvendige vegger.
Ville det fungere med fibergips? Eller vanlig kartongkledd gips?

• Trappenedgang med trepanel på veggen, skadet område med åpen trestruktur og avskalling av tapet.
Jeg hadde kjørt vanlig kartonggips. Er jo bra underlag.

Larsa Larsa skrev:
Jeg hadde kjørt vanlig kartonggips. Er jo bra underlag.
Takk for input.
Jeg har hørt delte meninger om gips i kjeller på grunn av fukt. Men det kanskje ikke gjør så mye om det er innervegger?

Ser ut til at ingen av dem er yttervegger og det blir bra med avstand mot gulv, da er risikoen for fukt veldig lav og du kan nok bruke vanlig gips/renoveringsgips

Yttervegger nede i kjelleren er kanskje ikke bra med gips hvis man ikke ordner med luftspalte.. men i din trapp er det jo sikkert knusktørt om ingenting annet er feil

G g.kraft skrev:
Ser ut som at ingen av dem er yttervegger og det blir bra med avstand mot gulv, da er risikoen for fukt veldig lav og du kan nok kjøre vanlig gips/renoveringsgips
Det stemmer, veggene er i hjertet av huset.
Laveste punkt blir et trinn opp så rett under 20cm til laveste punkt mot gulvet

• Liker
g.kraft
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Yttervegger nede i kjelleren er kanskje ikke bra med gips hvis man ikke ordner med luftspalte.. men i trappen din er det nok knusktørt om ingenting annet er feil
Veldig tørt ja, da går jeg med vanlig gips i henhold til planen. Takk

Bruk vanlig gips det kritiske er overgangen mellom puss og gips der trenger du en papirremse lagt i sparkel eller limt. Fase kanten på gipsplaten på forhånd og fyll med sparkel før remse. Fibergips gir ingen fordeler.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Bruk vanlig gips, det kritiske er overgangen mellom puss og gips hvor du trenger en papirremse lagt i sparkel eller limt. Fase kanten på gipsplaten før og fyll med sparkel før remse. Fibergips gir ingen fordeler.
Hei! Planen var å bruke et materiale som jeg kan slå på oppå puss og trevegg for å få en glatt og fin overflate hele veien ned. Treveggen er i plan med pussen.

Da kan du ta renoveringsgips og lime mot pussen skru i treveggen det er tynnere enn vanlig gips. Skjøt ikke der der tre og gips møtes

Mener puts og tre

Bo arnold Bo arnold skrev:
Da kan du ta renoveringsgips og lime mot pussen skru i treveggen det er tynnere enn vanlig gips. Skjøt ikke der hvor tre og gips møtes
Yes! Da får det bli så. Takk for input

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.