offlarjon
Bytter for øyeblikket alle gulvlister i huset (hvite 60mm), men har problemer når jeg gjærer disse i 45 grader. Kanskje det ikke synes veldig tydelig på bildet, men uansett blir de av en eller annen grunn ikke spikret rette, men bøyer seg liksom inn en millimeter eller to på midten og får en slags konkav form. Noen som har en idé om hvorfor det blir så? Jeg bruker en Metabo KGS-254v2 med standardblad (48T).
Et nærbilde av en hvit gulvsokkel som ikke er helt rett, med en synlig konkav bøy nær en trepanel vegg, ved en skjøt med tregulvet.

Kanskje fordi sokkelen er formet sånn? dvs om den har svunget profil? eller er den helt glatt?

Mulige årsaker:
* På bildet ser det ut som at listen ikke ligger plant mot veggen, den nedre delen av listen går inn lenger mot veggen enn den øvre delen.

Hvordan kapper du listen i kappsagen? Liggende? Hvilken side opp? Stående? Hvilken side mot anholdet?

mange lister er konkave i midten.
Legg en ukappet list flatt ned og se, så vil du se det.

offlarjon
S Stuff skrev:
Kanskje fordi sokkelen er formet sånn? dvs om den har en svungen profil? eller er den helt glatt?
Det stemmer, sokkelen har en svungen profil så egentlig er det vel kanskje ikke så rart at snittet blir som det blir. Spørsmålet er bare hva man kan gjøre for å få et rett snitt?

offlarjon
mexitegel mexitegel skrev:
Mulige årsaker:
* På bildet ser det ut som listen ikke ligger plant mot veggen, nedre delen av listen går inn lenger mot veggen enn øvre delen.

Hvordan kapper du listen i sagen? Liggende? Hvilken side opp? Stående? Hvilken side mot anlegget?
Tror det er bildet som er litt misvisende, i virkeligheten ligger den plant mot veggen. Jeg kapper den liggende og ovenfra (den malte siden) for å i størst mulig grad unngå fliser.

offlarjon offlarjon skrev:
Det stemmer, sokkelen har en svunget profil så egentlig er det vel kanskje ikke så rart at snittet blir som det blir. Spørsmålet er bare hva man kan gjøre for å få et rett snitt?
Må det bli rettere da? Er det en svunget list så ser det kanskje helt naturlig ut med et svingt hjørne? Hvordan ser det ut når du får på plass den andre biten? Du kan jo kappe til bare en kort liten bit for å teste.

Jeg oppfatter det som at snittet ikke er rett. Har du saget i spiker noen gang så tennene er slitt mer på den ene siden så kanskje bladet presses litt til siden?

Listen må vel ligge på rygg, profilsiden opp, om profilen ikke er symmetrisk, da skal vinklene bli rett og forsiden av profilerne skal passe sammen for hjørnet to lister.

offlarjon offlarjon skrev:
Det stemmer, sokkelen har en svunget profil så egentlig er det vel kanskje ikke så rart at snittet blir som det blir. Spørsmålet er bare hva man kan gjøre for å få et rett snitt?
Er sokkelen svunget så skal snittet være svunget. Ellers får du aldri det til å passe sammen.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
T
utsiden av sokkelen er konkav sier du, da vil du aldri få et rett ytterhjørne.
Snittflaten tror jeg er helt plan, men ytterhjørnet blir jo krumt siden summen av en rett (snittflaten) og en krum (utsiden av listen) flate som skjærer hverandre i vinkel (gjæringen) blir en buet linje.

Skal du ha et rett ytterhjørne må du velge en list som ikke er konkav på utsiden.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
offlarjon
Nei det er ikke utsiden av sokkelen som er konkav (kanskje var litt uklar der før). Men jeg gjorde et nytt forsøk i går og fikk plutselig helt rette snitt, sånn helt uten videre. Blir nå usikker på om jeg virkelig sagde mot den malte siden, føles mer som om jeg snudde listen før. Skulle jo i så fall være helt naturlig med et konkavt snitt med tanke på sokkelens utforming..

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Deilig når det løser seg...:)

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.