T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Jeg lurer på om man kan ha ubehandlet treverk liggende utendørs over vinteren?
Jeg holder på med å bygge et Attefallshus og treverket tar opp hele garasjen. Det ville vært fint å få litt plass slik at jeg i det minste får inn bilen.
Jeg kunne tenke meg å legge lekter, rupanel og litt annet ute under en presenning. Fungerer det, eller blir treverket ødelagt da?
Jeg holder på med å bygge et Attefallshus og treverket tar opp hele garasjen. Det ville vært fint å få litt plass slik at jeg i det minste får inn bilen.
Jeg kunne tenke meg å legge lekter, rupanel og litt annet ute under en presenning. Fungerer det, eller blir treverket ødelagt da?
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 innlegg
Legg det i en plankestabel med et par grove underlag, strølekter og en plate oppå så går det.
Det må være stablet med strø, ellers blir det blått. Legg ikke en presenning over ned til bakken, da stopper bakkenfuktigheten under.
Det må være stablet med strø, ellers blir det blått. Legg ikke en presenning over ned til bakken, da stopper bakkenfuktigheten under.
Akkurat. Hvis du dekker med presenning, lag bare et tak som dekker oversiden og sidene på trelastbunten, som ikke går ned til bakken.Rickard. skrev:
Så kommer det an på hva slags trelast det er. Risikoen for soppvekst finnes nok alltid hvis du lagrer det ute.
Sist redigert:
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Men egentlig, hvor stor forskjell er det mot virket som allerede sitter på huset? All lekter mm er jo også eksponert på samme måte allerede tenker jeg
.
Det sitter spikerlekter innenfor panelen, bær og strølekter under taksteinene m.m.
Burde det ikke bli det samme for virket som ligger ute?
Om jeg legger bjelker under og presenning over som beskytter mot regn og snø?
Det sitter spikerlekter innenfor panelen, bær og strølekter under taksteinene m.m.
Burde det ikke bli det samme for virket som ligger ute?
Om jeg legger bjelker under og presenning over som beskytter mot regn og snø?
Virke under presenning pleier å bli stygt, hvor mange dager, måneder eller år det tar vet man ikke før det er for sent. Har du ikke plass til virket inne må du lagre det høyt over bakken, dekket med plåt. Tenk på hvordan virke oppbevares når du kjøper det, hvorfor oppbevare det dårligere og risikere at det blir stygt?T Ejmelie skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 innlegg
Greia er at skal det ligge ute skal det ligge luftig, med strølekt og opp fra bakken.
Utvendig treverk pleier man nok ikke å la stå ubehandlet spesielt lenge før i det minste grunnmaling. Hvis det skal males altså.T Ejmelie skrev:Men egentlig, hvor stor forskjell er det fra virket som allerede sitter på huset? All lekter mm er jo også eksponert på samme måte allerede tenker jeg.
Det sitter spikrelekter innenfor panelet, bære- og strølekter under taksteinene m.m.
Bør det ikke bli det samme for virket som ligger ute?
Hvis jeg legger bjelker under og presenning over som beskytter mot regn og snø?
Klikk her for å svare