T
Jeg lurer på om man kan ha ubehandlet treverk liggende utendørs over vinteren?

Jeg holder på med å bygge et Attefallshus og treverket tar opp hele garasjen. Det ville vært fint å få litt plass slik at jeg i det minste får inn bilen.

Jeg kunne tenke meg å legge lekter, rupanel og litt annet ute under en presenning. Fungerer det, eller blir treverket ødelagt da?

Legg det i en plankestabel med et par grove underlag, strølekter og en plate oppå så går det.
Det må være stablet med strø, ellers blir det blått. Legg ikke en presenning over ned til bakken, da stopper bakkenfuktigheten under.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Rickard.
Du kan ikke legge dem direkte på bakken og dekke da markfuktigheten vil ødelegge, men det pleier å gå bra hvis man stabler luftig på bukker av noe slag og lar det være helt åpent nedover.

Rickard. Rickard. skrev:
Du kan ikke legge dem direkte på bakken og dekke dem, da jordfuktigheten vil ødelegge dem, men det pleier å gå bra om man stabler luftig på bukkene av noe slag og lar det være helt åpent nedover.
Akkurat. Hvis du dekker med presenning, lag bare et tak som dekker oversiden og sidene på trelastbunten, som ikke går ned til bakken.

Så kommer det an på hva slags trelast det er. Risikoen for soppvekst finnes nok alltid hvis du lagrer det ute.

Sist redigert:
  • Liker
Rickard.
  • Laddar…
T
Men egentlig, hvor stor forskjell er det mot virket som allerede sitter på huset? All lekter mm er jo også eksponert på samme måte allerede tenker jeg :thinking:.
Det sitter spikerlekter innenfor panelen, bær og strølekter under taksteinene m.m.
Burde det ikke bli det samme for virket som ligger ute?
Om jeg legger bjelker under og presenning over som beskytter mot regn og snø?

T Ejmelie skrev:
Om jeg legger regler under og presenning over som beskytter mot regn og snø?
Så går det sannsynligvis bra, men hvorfor ta sjansen med presenning når trelastprisene er som de er?

T
F fribygg skrev:
Så går det formodentlig bra, men hvorfor sjanse på presenning når trelastprisene er som de er?
Sjanse hvordan mener du? Istedenfor å ha de i garasjen?

T Ejmelie skrev:
Chansa hvordan da mener du? I stedet for å ha det i garasjen?
Virke under presenning pleier å bli stygt, hvor mange dager, måneder eller år det tar vet man ikke før det er for sent. Har du ikke plass til virket inne må du lagre det høyt over bakken, dekket med plåt. Tenk på hvordan virke oppbevares når du kjøper det, hvorfor oppbevare det dårligere og risikere at det blir stygt?

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Greia er at skal det ligge ute skal det ligge luftig, med strølekt og opp fra bakken.

• Liker
Tovin og 2 andre
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Men egentlig, hvor stor forskjell er det fra virket som allerede sitter på huset? All lekter mm er jo også eksponert på samme måte allerede tenker jeg :thinking:.
Det sitter spikrelekter innenfor panelet, bære- og strølekter under taksteinene m.m.
Bør det ikke bli det samme for virket som ligger ute?
Hvis jeg legger bjelker under og presenning over som beskytter mot regn og snø?
Utvendig treverk pleier man nok ikke å la stå ubehandlet spesielt lenge før i det minste grunnmaling. Hvis det skal males altså.

Kan jeg ha lekter ute på innglasset veranda under vintermånedene og ta dem inn og montere kalde, eller må de varmes opp noen dager i innetemperatur først?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.