Jeg har tilbrakt en stund med å google hvilket trevirke som er best å ha utendørs. Det står forskjellig overalt, så jeg blir forvirret. Jeg tenkte å bygge litt ting i tre som jeg skal ha utendørs. Skulle gjerne ha ubehandlet trevirke siden det er penere. Men når skal man ha trykkimpregnert virke og når skal man ha ubehandlet? Og hvis planen er å male treet, skal man vente i et år før man maler, som det står på nettet?

Mvh / nybegynneren

Hvor langt er et snøre?

Det avhenger som sagt... Skal du ha direkte kontakt med jord/vann er trykket bedre.

Fritt og luftig så går det bra med utrykket.

Deretter påvirker jo kvaliteten på virket, så hvis du trenger mindre mengder og du kan velge tettvokst, så er det bra.

Når det gjelder maling og trykket virke, avhenger nok noen råd om å vente med maling av at de ofte er gjennomvåte når du kjøper dem...

For å få fornuftige råd, vær gjerne så spesifikk du kan være med hva du vil gjøre.

Det finnes ingen feil eller rett når det gjelder tre, det eneste som påvirkes er hvor ofte du må bygge om/renovere, man trenger ikke bygge alt for evigheten...

/ATW

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hvor langt er et snøre?

Det kommer an på som sagt... skal du ha direktekontakt med jord/vann er trykket bedre.

Fritt og luftig så går det bra med utrykket.

Så påvirker jo kvaliteten på veden, så hvis du trenger mindre mengder og kan plukke tettvokst, så er det bra.

Når det gjelder maling og trykket virke avhenger nok en del av rådene om å vente med maling på at de ofte er gjennomvåte når du kjøper dem...

For å få fornuftige råd, vær gjerne så spesifikk som du kan være med hva du vil gjøre.

Det finnes ikke noe feil eller rett når det gjelder tre; det eneste som påvirkes er hvor ofte du må bygge om/renovere. Man trenger ikke bygge alt for evigheten...

/ATW
Skal blant annet bygge en plantekasse med espalier. Den vil stå utendørs, og det kommer til å regne på den typ hele høsten. Men jeg kan jo ikke ha den stående innendørs i et år for så å kunne male den?😆.

Kan man ikke smøre på noe og så male slik at den holder for regn?

M Förstagångsköparen skrev:
Skal blant annet bygge en plantekasse med espalier. Den skal jo stå utendørs og det kommer til å regne på den typ hele høsten. Men jeg kan jo ikke ha den stående innendørs i et år for deretter å kunne male den?😆.

Kan man ikke smøre på noe og deretter male så den tåler regn?
En av poengene med trykkimpregnert virke er at det tåler regn og ruskevær, så eventuell maling/oljing er ikke for å beskytte det, men rent visuelt.

og står vanlig virke fritt og har mulighet til å tørke mellom værslagene, så tar det et antall år før det tar skade.

Det trenger heller ikke tørkes innendørs for maling, står din konstruksjon fritt utendørs, tørker det ned til 20% eller noe, og da kan det oljes/males.

/ATW

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.