hei

Jeg kjøpte en papirrems for å sparkle gipsskjøter. Uten å sjekke så nøye merket jeg når jeg kom hjem at de var ganske smale (maks 5cm) sammenlignet med bredden på innfresningen hos platene. Dessuten hadde remsen en fold i midten (for å lettere få til hjørner antar jeg). Kan jeg bruke denne tro eller hva skal man bruke?

Et annet spørsmål, det er mye snakk om hvordan man skal sparkle plateskjøter men hva skal man bruke for sparkel til skruene på midten av platene? Skal man bare sparkle akkurat over skruen?

Ja det er bare å sparkle over dem, det pleier vel å bli noen cm rundt når man er ferdig.

Ja, du ser ut til å ha fått riktig strimmel. Sett den fast i sparkel, la det tørke og deretter sparkles over igjen.

Det du har er en pappremse. Et tips er å legge den i bløt før du setter den, risiko for blemmer ellers. Selv pleier jeg å bruke CP-remse (cellulosaplast).
Mye smidigere.

Mikael_L
ca 5 cm bred er nok remsene, det er riktig.

Sparkle innfasingene ordentlig, og fyll til minst halvparten når du endelig har trukket av en rimelig jevn overflate på sparkelmassen. Trykk remsen på plass med et langt drag med sparkelspaden så den er ordentlig fast i det våte sparklet, man kan dra litt ekstra etterpå hvis det ser ut til å være nødvendig.

Nå må du ikke sparkle over dette før det har tørket, for da blir det bobler. Har du ikke fått festet remsen ordentlig, så den løsner når det tørker, så blir det også lett bobler.

Når det har tørket sparker du opp resten og hvis man er skikkelig flink tror jeg at man kan få det ferdig med denne sparklingen, men jeg har aldri klart det, uten å måtte legge et og til og med to lag til iblant. :blushing:

Skruvhoder har jeg skrapsparklet, så det nesten ikke trengte å slipes noe. Men dette er nok ganske dårlig, spesielt hvis man maler så vises det gjennom. Det riktige er nok å sparkle opp en "rose" på 5-10 cm i diameter og omtrent noen 1/10 mm tykt etter sliping.
Men her skulle jeg gjerne sett en mening fra en malerproff, hvilket jeg er svært langt ifra.

Ja, jeg kan gjerne se meninger om alt jeg skrev ... ;)

Jeg har brukt vanlig sandsparkel til alt.
(I våtrom får du ikke bruke sånt, men der pleier man på den andre siden ikke å sparkle i det hele tatt)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.