Asbestjakten fortsetter, dog med litt mer fornuft og ikke fullt så mye bekymring.

Denne isolasjonen fant jeg under gulvsokkel/terskel ved altandør i mitt gamle hus som er renovert både på 50-, 60- og 70-tallet.

Vanskelig å få til et ordentlig bilde.

Hva tror dere det er for type isolasjon?
Glassull?
Hvit asbest?
Noe annet?

• Hvit fibermateriale funnet under gulvsokkel ved altandør, ligner på isolasjon; mulig glassull eller asbest fra 1950-70-tallet.
  • En nærbilde av hvite fibrer som kan være isolasjonsmateriale, potensielt glassull eller hvit asbest, funnet under en gulvsokkel i et gammelt hus.
  • Isolasjon under gulvsokkel, mulig glassull eller hvit asbest, fra et gammelt hus renovert på 50-, 60- og 70-tallet. Naken og hvit i fargen.
S
det kan jo være asbest men trenger ikke være.
det er riktig vanskelig.
finnes en del eldre glassfiberisolasjon som er skikkelig hvit i fargen.

er du virkelig nysgjerrig, send inn for analyse. da får du svar og slipper spekulasjoner.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Er nesten sikker på at det er glasullit; jeg har akkurat det samme i mitt 30-talls hus. Se på bildene i dette innlegget.

Huset mitt er fra 1893, men som sagt, har jo ingen anelse om nøyaktig når ulike steder er renovert.

Isola, tror du glasullit kan ha blitt brukt lokalt rundt sokler/terskler osv?
Eller kan det dessuten finnes i veggene?
Undersøkte du og fikk bekreftet at isolasjonen din var glasullit eller kjente du det rett og slett igjen?

Noen som vet når og hvordan hvit asbest, krysotil, har blitt brukt som isolasjon, typ løsull?
Å tette rundt sokler/terskler osv eller på annen måte?
For det fantes vel denne isolasjonen som løsull, akkurat som glasull osv?

Hvordan ser man forskjell på hvit asbest og glasull?

Stina71 skrev:
Isola, tror du glasullit kan ha vært brukt lokalt rundt sokler/terskler osv?
Absolutt. Har funnet det brukt som "drevning" her. Må iofs. ha klødd skikkelig :), har byttet det til lindrev.

Stina71 skrev:
Eller kan det dessuten finnes i veggene?
Undersøkte du og fikk bekreftet at isolasjonen din var glasullit eller kjente du det rett og slett igjen likevel?
Så du på bildene? Det er en knevegg isolert med glasullit; det står til og med skrevet på den svarte pappen, Höganäs Glasullit :)

Isola.
Ja, jeg så på bildene.
Men i mitt tilfelle virker det mer som løsull, ikke plater med noe papir bak..

Når du fant drivning med glassull, hvordan visste du da at det var glassull?
For jeg antar at det da ikke fantes noe papir med tekst på der du kunne lese hva det var for materiale.

Isola, vet du om hvit asbest også, akkurat som glassullit, fantes i hele plater?
Eller bare som løsull?

Stina71 skrev:
Isola.
Men i mitt fall verkar det mer som lösull, inte skivor med någon papp bakom..
Jaha, okej. Jag tror nu fortfarande att det är en tidig form av glasull du har hittat.

Stina71 skrev:
När du hittade drivning med glasull, hur visste du då att det var glasull?
För jag utgår ifrån att då inte fanns någon papp med text på där du kunde läsa vad det var för material.
Det kan du visst ha rätt i :p Men i väggen präcis intill satt glasullit, med papp och fint "Höganäs Glasullit" märke. Och det var samma konsistens, kliade präcis lika bra. Så jag väljar blåögd som jag är att tro att det är samma material.

Asbest är iövrigt inte als ett vanligt isoleringsmaterial i väggar. Dvs. kanske på skepp, men nu är det har ju byggahus. ;)

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Isola, vet du om hvit asbest også, akkurat som glassullit, fantes i hele plater?
Eller bare som løsull?
Dessverre, jeg er ingen ekspert på asbest. Men så vidt jeg vet er hvit asbest, selv om den er helsefarlig, den minst farlige asbestvarianten; brun asbest er betydelig verre.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ok! Takk for svar Isola! :)

C
Glassull, ingen tvil om det....

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk alle for deres synspunkter!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.