Asbestjakten fortsetter, dog med litt mer fornuft og ikke fullt så mye bekymring.
Denne isolasjonen fant jeg under gulvsokkel/terskel ved altandør i mitt gamle hus som er renovert både på 50-, 60- og 70-tallet.
Vanskelig å få til et ordentlig bilde.
Hva tror dere det er for type isolasjon?
Glassull?
Hvit asbest?
Noe annet?
Denne isolasjonen fant jeg under gulvsokkel/terskel ved altandør i mitt gamle hus som er renovert både på 50-, 60- og 70-tallet.
Vanskelig å få til et ordentlig bilde.
Hva tror dere det er for type isolasjon?
Glassull?
Hvit asbest?
Noe annet?
Huset mitt er fra 1893, men som sagt, har jo ingen anelse om nøyaktig når ulike steder er renovert.
Isola, tror du glasullit kan ha blitt brukt lokalt rundt sokler/terskler osv?
Eller kan det dessuten finnes i veggene?
Undersøkte du og fikk bekreftet at isolasjonen din var glasullit eller kjente du det rett og slett igjen?
Noen som vet når og hvordan hvit asbest, krysotil, har blitt brukt som isolasjon, typ løsull?
Å tette rundt sokler/terskler osv eller på annen måte?
For det fantes vel denne isolasjonen som løsull, akkurat som glasull osv?
Hvordan ser man forskjell på hvit asbest og glasull?
Isola, tror du glasullit kan ha blitt brukt lokalt rundt sokler/terskler osv?
Eller kan det dessuten finnes i veggene?
Undersøkte du og fikk bekreftet at isolasjonen din var glasullit eller kjente du det rett og slett igjen?
Noen som vet når og hvordan hvit asbest, krysotil, har blitt brukt som isolasjon, typ løsull?
Å tette rundt sokler/terskler osv eller på annen måte?
For det fantes vel denne isolasjonen som løsull, akkurat som glasull osv?
Hvordan ser man forskjell på hvit asbest og glasull?
Absolutt. Har funnet det brukt som "drevning" her. Må iofs. ha klødd skikkeligStina71 skrev:
Så du på bildene? Det er en knevegg isolert med glasullit; det står til og med skrevet på den svarte pappen, Höganäs GlasullitStina71 skrev:
Isola.
Ja, jeg så på bildene.
Men i mitt tilfelle virker det mer som løsull, ikke plater med noe papir bak..
Når du fant drivning med glassull, hvordan visste du da at det var glassull?
For jeg antar at det da ikke fantes noe papir med tekst på der du kunne lese hva det var for materiale.
Ja, jeg så på bildene.
Men i mitt tilfelle virker det mer som løsull, ikke plater med noe papir bak..
Når du fant drivning med glassull, hvordan visste du da at det var glassull?
For jeg antar at det da ikke fantes noe papir med tekst på der du kunne lese hva det var for materiale.
Jaha, okej. Jag tror nu fortfarande att det är en tidig form av glasull du har hittat.Stina71 skrev:
Det kan du visst ha rätt iStina71 skrev:
Asbest är iövrigt inte als ett vanligt isoleringsmaterial i väggar. Dvs. kanske på skepp, men nu är det har ju byggahus.
Klikk her for å svare