Hei,
Skal bygge bjelkelag til en hems og vil selvfølgelig ha det så tynt som mulig. Jeg vil gjerne komme ned til 90-100 mm med en spennvidde på 2,7 meter. Noen tips på hvordan man kan gjøre?
- KL-tre? I så fall hvor kan man kjøpe type 3000x900x90?
- Selvbærende profilplate (type Planja 70) med gulvspon på og gips/takplater under?
- Noen andre ideer?
Skal bygge bjelkelag til en hems og vil selvfølgelig ha det så tynt som mulig. Jeg vil gjerne komme ned til 90-100 mm med en spennvidde på 2,7 meter. Noen tips på hvordan man kan gjøre?
- KL-tre? I så fall hvor kan man kjøpe type 3000x900x90?
- Selvbærende profilplate (type Planja 70) med gulvspon på og gips/takplater under?
- Noen andre ideer?
Limtrebjelker for eksempel 90*315 som du legger ved siden av hverandre. Ferdig overflate på begge sider. Trenger verken legge gulv eller innertak etterpå. Og lett å få tak i.frma71 skrev:
Hei,
Skal bygge et bjelkelag til en hems og vil selvsagt ha det så tynt som mulig. Jeg vil gjerne komme ned til 90-100 mm med en spennvidde på 2,7 meter. Noen tips til hvordan man kan gjøre det?
- KL-tre? I så fall, hvor kan man kjøpe type 3000x900x90?
- Selv bærende profilplater (type Planja 70) med gulvspon på og gips/takplater under?
- Noen andre ideer?
Avhengig av hvor bredt det blir, er jo et alternativ trelim. Men da blir all bevegelse på ett sted.frma71 skrev:
Alternativt om du har eller leier en håndoverfres og freser et spor på sidene med en løs fjær av f.eks. 10 mm kryssfiner eller en trelist.
Sist redigert:
Ja, det blir litt "mykere"frma71 skrev:
Bøyverdien for 45*220 c24 er 24 Mpa
Og tilsvarende for limtre 30 Mpa
Verdien øker litt av at du limer. Men fortsatt forskjell.
Og kanskje ikke like ferdige overflater når det blir skruehull mm.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Bare skyte inn at det er elastisitetsmodulen man ser på når man ser på bøyestivhet, ikke bøyefasthet. Med de nevnte dimensjonene blir forskjellen 13GPa sammenlignet med 11GPa
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Et alternativ kan også være å lime plywood lag på lag.
Takk, sjekket i KL-trehandboken. (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt-kl-trahandbok-2017.pdf)
- I tabell 3.7 på side 38 står det at KL-tre med C24 har en elastisitetsmodul på 11GPa (samme som konstruksjonsvirke).
- I figur 2.6 på side 27 ser man at 90mm er mer enn nok for en 3 meters spennvidde og kravet L/300.
Er det da korrekt å konkludere med at skruvlimme 45x220 C24 reglar i halvforband ville funke?
/Fredrik
- I tabell 3.7 på side 38 står det at KL-tre med C24 har en elastisitetsmodul på 11GPa (samme som konstruksjonsvirke).
- I figur 2.6 på side 27 ser man at 90mm er mer enn nok for en 3 meters spennvidde og kravet L/300.
Er det da korrekt å konkludere med at skruvlimme 45x220 C24 reglar i halvforband ville funke?
/Fredrik
B bossespecial skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Skulle nok si at det blir vanskelig å få det bra siden reglene ikke er perfekt rette, noe som gir dårlig tilpasning og samhandling.
Hva skal du oppbevare på loftet?
Hva skal du oppbevare på loftet?
Ok, tror du ikke man drar sammen det med tvinger og skruer? Eller må man plan-/rettskjære alt? At det ikke blir estetisk perfekt kan jeg nok kjøpe.
Det ene er et soveloft til datteren og hva som skal lagres på det andre vet bare kona
men ingen spesielt tunge gjenstander vil jeg tro.
Det ene er et soveloft til datteren og hva som skal lagres på det andre vet bare kona
B bossespecial skrev:
Klikk her for å svare