Jeg har revet ned en gammel garderobe for å bytte til et nytt vegghengt Elfa-system (modellen med skinner man henger fra) i gangen. Under rivingen viste det seg at garderoben også fungerte som skillevegg mot kjøkkenet... På baksiden av garderoben hadde man ganske enkelt satt en gipsplate og følt seg ferdig der.
Nå trenger jeg altså å få en ny vegg på plass mellom kjøkken og gang. Problemet er at det ikke er veldig mye plass til å gjøre dette på. Jeg har målt litt og kommet frem til at jeg maks kan ha 55 mm tykk vegg mellom rommene for å både få plass til garderobeinnredningen og kjøl/frys som står på den andre siden av veggen. Det kommer altså ikke til å gå å bygge en normal vegg "by the book" med stender og plate på begge sider.
Den varianten jeg heller mot nå er å sette en solid L-profil i aluminium i gulv og tak og deretter ha en kraftig MDF-plate (typ 35 mm) som festes i profilene. Dog er jeg usikker på hvor mye MDF-en tåler å ha hengende i seg? Hele innredningen pluss ting som legges på hyller etc. vil jo bli ganske tungt, kanskje noen hundre kilo?
Vil det fungere? Finnes det en annen god måte å få opp en såpass tynn vegg som likevel tåler vekten?
Nå trenger jeg altså å få en ny vegg på plass mellom kjøkken og gang. Problemet er at det ikke er veldig mye plass til å gjøre dette på. Jeg har målt litt og kommet frem til at jeg maks kan ha 55 mm tykk vegg mellom rommene for å både få plass til garderobeinnredningen og kjøl/frys som står på den andre siden av veggen. Det kommer altså ikke til å gå å bygge en normal vegg "by the book" med stender og plate på begge sider.
Den varianten jeg heller mot nå er å sette en solid L-profil i aluminium i gulv og tak og deretter ha en kraftig MDF-plate (typ 35 mm) som festes i profilene. Dog er jeg usikker på hvor mye MDF-en tåler å ha hengende i seg? Hele innredningen pluss ting som legges på hyller etc. vil jo bli ganske tungt, kanskje noen hundre kilo?
Vil det fungere? Finnes det en annen god måte å få opp en såpass tynn vegg som likevel tåler vekten?
Hei,
Takk for forslaget! Litt spørsmål
Du mener altså plate/regle/plate, eller? Da får jeg det ikke til å henge sammen med sandwich? Men hvis det var det du mente, hvordan blir holdbarheten mellom reglene? Om man bare skulle ta to konstruksjonsfinér á 13 mm og lime sammen, dvs uten regel, hvordan påvirker det holdfastheten?
Takk for forslaget! Litt spørsmål
Jeg mente plate-plate-plate.
Jeg skulle tro at to OSB som limes funker også, men at spon i midten er bedre. OSB er fleksibelt og kan bøye seg. Limer du to OSB blir det trolig mye mindre fleksibelt. Det kan nok funke bra med to OSB når det gjelder holdbarheten, men det kanskje finnes risiko for bøyning. En sponplate er i prinsippet stiv, så jeg tror at OSB-spon-OSB burde bli helt stivt og dessuten ha veldig høy holdbarhet. Bare gulvspon i seg selv er jo stabilt nok for gulv som kan ta ganske høy punktbelastning uten å svikte.
Metallprofilene du skrur opp burde også motvirke bøyning.
Jeg skulle tro at to OSB som limes funker også, men at spon i midten er bedre. OSB er fleksibelt og kan bøye seg. Limer du to OSB blir det trolig mye mindre fleksibelt. Det kan nok funke bra med to OSB når det gjelder holdbarheten, men det kanskje finnes risiko for bøyning. En sponplate er i prinsippet stiv, så jeg tror at OSB-spon-OSB burde bli helt stivt og dessuten ha veldig høy holdbarhet. Bare gulvspon i seg selv er jo stabilt nok for gulv som kan ta ganske høy punktbelastning uten å svikte.
Metallprofilene du skrur opp burde også motvirke bøyning.
Göran.W
Verktøyentusiast
· skåne Tomelilla
· 3 125 innlegg
Göran.W
Verktøyentusiast
- skåne Tomelilla
- 3.125 innlegg
Vanlig 13 mm gips tåler vel 25 kg per festepunkt så man trenger ikke overkill materiale for at det skal holde.
Vanlige 45x45 stendere cc 30 og 9 mm gips holder om man skrur elfa-skinner i stenderne.
Vanlige 45x45 stendere cc 30 og 9 mm gips holder om man skrur elfa-skinner i stenderne.
Disse vegghengte ELFA-konsollene henger fra metalllisten som skrus oppe ved taket. Derfor bør belastningen på veggen bli minimal. I stedet er det festepunktene for taklisten som må tåle vekten som kommer på hyllene og der det skal være en konstruksjon som holder for dette.
Vil man være på den sikre siden kan man jo velge en 170x45 lekt som skinnen henger i. Det burde holde for å henge opp flere hundre kilo.Göran.W skrev:
Klikk her for å svare