Medlem
· Västragötalanslän
· 342 innlegg
Har en bærende vegg som jeg skal ta ned og erstatte med en limtrebjelke. Men jeg er forvirret over hvor tynn veggen er. Det er et 1 1/2-etasjes hus fra 75, veggen består av 70x70 stendere og enkel gips på hver side. På de 3,4 meterne som skal bort finnes det bare 5 slike stendere (tidligere 6 før noen utvidet en dør).
Det føles jo ikke særlig sterkt, føles som at jeg tar i godt når jeg skal sette inn en 115x315 bjelke.
Overdimensjonerer jeg eller er det bare slik at den eksisterende veggen er sterkere enn den ser ut?
Det føles jo ikke særlig sterkt, føles som at jeg tar i godt når jeg skal sette inn en 115x315 bjelke.
Overdimensjonerer jeg eller er det bare slik at den eksisterende veggen er sterkere enn den ser ut?
Er veggen virkelig bærende da? Er det 70x70 stolper eller vanlige 70x45 lekter? Hva bærer den opp?
Jeg vil si at 70x45 er veldig spinkelt for å være bærende, spesielt uten avstivende platemateriale (regner ikke gipsen som slikt). Umulig er det dog ikke.
Jeg vil si at 70x45 er veldig spinkelt for å være bærende, spesielt uten avstivende platemateriale (regner ikke gipsen som slikt). Umulig er det dog ikke.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 innlegg
Dette er hjerteveggen på markplan, som går midt i langs hele huset. Det er 70x70 stolper som er brukt. Vet at de naboer i like hus som har tatt ned veggen har limtrebjelke i stedet så det er garantert bærende. Har brukt beregningsprogram for å få fram størrelsen. Men det føles veldig grovt.
Litt utenfor hovedspørsmålet:
70 x 70 rekker langt i en bærende hjertetvegg.
Hvis vi betrakter den som trykket, holder den for 17 % mer enn 45 x 95 (tverrsnittsarealet) Betrakter vi den som knekt, uten forsterkninger, holder den for 2,8 ganger så stor belastning som 45 x 95. (ytreghetsmomentet i svakeste retning) Det er bare hvis den forsterkes med f.eks. plater at 45 x 95 blir overlegen, grovt regnet tåler den da 1,5 ganger så mye.
70 x 70 rekker langt i en bærende hjertetvegg.
Hvis vi betrakter den som trykket, holder den for 17 % mer enn 45 x 95 (tverrsnittsarealet) Betrakter vi den som knekt, uten forsterkninger, holder den for 2,8 ganger så stor belastning som 45 x 95. (ytreghetsmomentet i svakeste retning) Det er bare hvis den forsterkes med f.eks. plater at 45 x 95 blir overlegen, grovt regnet tåler den da 1,5 ganger så mye.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 innlegg
Ok, sterkere enn det først høres ut med andre ord da. Da er jeg kanskje ikke feil ute likevel.
Skal de om man kan få måle bjelken hos noen av naboene kanskje, så vet man jo at det blir riktig også.
Skal de om man kan få måle bjelken hos noen av naboene kanskje, så vet man jo at det blir riktig også.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 innlegg
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 innlegg
Har endelig funnet hos en nabo som har drøyt 2dm lengre åpning og de har 90x315.
Har akkurat revet løs gips og merker hvor slurvete det ble bygd før. På den bærende veggen er det bare 6 små masonittbiter på 4x4cm som ligger mot taket. Resten av biten er det glippe.
Så det får bli en 90x315 bjelke da det skal være tilstrekkelig tydeligvis.
Takk for god hjelp.
Har akkurat revet løs gips og merker hvor slurvete det ble bygd før. På den bærende veggen er det bare 6 små masonittbiter på 4x4cm som ligger mot taket. Resten av biten er det glippe.
Så det får bli en 90x315 bjelke da det skal være tilstrekkelig tydeligvis.
Takk for god hjelp.
Klikk her for å svare