Hei!

Når jeg river i det gamle huset mitt, ser jeg at man har brukt veldig mange papirremsor (ca 5 cm brede) til litt forskjellige formål.

De er ca 1 mm tykke, og noen ganger har de lagt sammen en bunt.

Jeg har ikke sett slike til salgs noe sted, men det hadde vært bra å ha et sett.

Noen som vet hvor man kan kjøpe det?

Det er gammelt, pre-andreverdenskrig. Sparkelremserne er tynnere, føles som om de er for tynne.

Skulle ønske å ha et alternativ til masonitremsene for diverse "finlir".

går det ikke med vanlig lumppapp da?

Er det vanlige ubehandlede papir/pappbiter? i så fall kan jeg nok hjelpe deg, har et trykkeri, kan skjære til biter etter dine ønsker.

• Liker
Barnrikehuset
  • Laddar…
Ute hadde jeg brukt masonittstrimler (3,2mm. Finnes tykkere masonitt) plastklosser (finnes 2, 5 og 10mm som standard i byggevarehandel) samt for tynnere hadde jeg klippet opp strimler av vindpapp.
Disse tre alternativene på grunn av risiko for mugg. Svartmugg, eller papirmugg risikerer du å få om du bruker papp, bølgepapp eller papir utendørs. En av de verste muggsoppene du kan få. Riktignok utendørs, men jeg hadde ikke ønsket å ha det likevel.
Inne kan du bruke det samme som ute, men du må bytte ut vindpappen med papp, bølgepapp eller papir. Hvis man virkelig vil finjustere med tidelene innendørs fungerer det bra å klippe opp gamle melkekartonger. Bølgepapp fungerer også bra, bare husk at den flattrykkes når man strammer til.
Vindpapp som lukter tjære vil du ikke ha innendørs.

Jeg tar alltid gamle biter med masonitt som er til overs eller plater som har blitt skadet og sager til mange strimler som er 45mm brede. Enten lar man de være lange og bryter av dem, eller så kapper man de til ca. 100mm lengde og legger i spannet der man har plastklosser og kiler.

Et tips fra en gammel rev når du skal rette opp for eksempel en skjev vegg ved å sette lekter eller lister på veggen for deretter å sette ny kledning eller plater utenpå:
Ta et punkt på veggen, som oftest det punktet som ligger lengst ut, altså det punktet på veggen som er nærmest deg.
Om du nå skal bruke 2"x2", 45x45mm, da spikrer eller helst skrur du fast lekteren på dette punktet.
Er punktet for eksempel øverst, så lodder du med et vater så den er loddrett begge veier, legger inn masonitt eller lignende såpass mye at du kan skru den fast ordentlig så den forblir loddrett begge veier.
Nå vil du sikkert at lekteren skal skrus fast i veggen på mer enn disse to stedene. I stedet for å bestemme seg for at akkurat 500 mm ned vil jeg ha en skrue, så tar du en bunke med masonittstrimler som er ganske like tykke som avstanden er mellom lekteren og veggen omtrent 500 mm ned.
Press inn bitene uten altfor mye motstand. Er det for trangt må du bytte ut med noe tynnere. Gjør ikke noe om det går for lett, for nå fører du pakkene med biter oppover eller nedover inntil det tar imot passe mye. DER setter du skruen.
Dette bygger jo på at veggen er skjev. Fører du bitene oppover så burde avstanden mellom lekteren og veggen endre seg litt slik at strimlene passer. Eller nedover avhengig av hvilken retning som blir smalere.

Ovennevnte fungerer på nøyaktig samme måte om man vil rette opp et gulv der man lar det gamle gulvet ligge. Har man lekterne synlige så skrur og limer man selvfølgelig fast en ny lekt ved siden av den gamle, da kan man trinnløst justere nøyaktig høyde.

Og ja, jeg vet at Masonitt er et firmanavn...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.