Trenger litt sparring angående tykke yttervegger. I helgen begynte vi å diskutere dette med de kjempetykke veggene som bygges nå til dags. Min pappa snekkeren sa alltid at veggen ikke skulle være for tykk for at ikke duggpunktet skulle komme for langt inn i veggen.... Nå er jo veggene supertykke! Våre venner som bygger nytt hus skal ha følgende ytterveggskonstruksjon for å oppnå energikravene: Fra innsiden gips, obs, 45 mm installasjonssjakt, 220 mm regel, vindsperre, spikerslag, panel. Det blir jo til sammen 265 + platene på innsiden. Vi så også at enkelte husprodusenter har enda kraftigere veggkonstruksjoner, opp mot 400 mm med bruddne kuldebroer. Hvordan fungerer det? Høres jo litt ut som at det kan bli ganske kaldt langt ute i konstruksjonen og da blir det vel fuktproblemer eller har vi gått glipp av noe?
 
  • Liker
traw
  • Laddar…
osb skulle det va, ikke obs
 
Våre vegger kommer til å bli 37cm med alt. Vi bygger dog helt diffusjonsåpent så vi trenger ikke fundere på dette med duggpunktet.

Men ellers er det ganske normalt at man bygger typ 45+195 eller som du har tenkt +220. Da setter man dampsperren innenfor 45en og slipper å lage hull i den for bokser mm.
 
Spennende, bygger dere med Ekofiber?
Ja, nettopp, dampsperren skal være innenfor 45:en. Ja, det virker jo normalt i dag med en slik veggtykkelse, men min pappa og hans gamle byggkarer er ulykkesravner og lurer på hvordan det skal gå med dapppunkten i alle nybygde hus. Det var derfor vi begynte å diskutere det. Noen andre som har tanker rundt det?
 
Vi skal bygge med Isotimber. Det er trevegger med luftspalter. Vårt får også et 6cm tykt, bærende lag av krysslaminert tre.
 
Sist redigert:
  • Liker
Ulr123
  • Laddar…
Jo tykkere vegger man bygger, desto lenger ut havner duggpunktet. Regnet utenfra havner det alltid på omtrent samme dybde. Temperaturgradienten (dvs en kurve over hvordan temperaturen synker i forhold til avstanden) er lineær (dvs en rett linje) i et homogent materiale. Å bygge diffusjonsåpent med cellulosefiber er som Robert-san01 påpeker en meget god måte å slippe å bekymre seg over dette problemet. Avhengig av hvilken av BBR:s metoder for å beregne isolasjonskravet man velger, kan man trenge vegger med ca 400 mm isolasjon.
 
Men i hus med mekanisk ventilasjon og dampsperre har man bygget i mange år uten problemer så det er egentlig bare en dårlig unnskyldning for å bygge energisløsende hus.

Ulykkesravn eller "null peiling det var bedre før"?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.