Jeg har nettopp begynt med kjøkkenrenoveringen min. Siden noen deler av veggene besto av gips med fliser på, har jeg fjernet begge deler. Jeg tenkte å være smart, så jeg fjernet bare gipsen så høyt opp at jeg fikk fjernet alt som var skadet. Tanken var å legge inn nye gipsplater på området jeg hadde stripet, og skjøte dem med den delen av de gamle platene som fortsatt var ok.

Å få rette snitt og få ned gipsen var ikke noe problem, men da jeg skulle begynne å lete etter ny gips ble jeg litt forvirret. Det jeg har på veggene nå (og som jeg delvis har tatt ned) heter Norgips 74 (bor i Oslo, men Norgips ser ut til å finnes på begge sider av grensen).

Når jeg måler tykkelsen, får jeg det til 11 mm. Alle nye gipsplater jeg finner hos Norgips, og andre steder, er 12,5 mm.

Er det slik at standarden på gipsplater en gang var 11 mm, men nå er 12,5? Eller finnes det flere å velge mellom? (Hvor finner jeg dem i så fall).

Og vil det fungere å skjøte med de gamle platene, eller er det dømt til å mislykkes?

Et alternativ er selvfølgelig å ta ned alt og gjøre det om igjen fra start, men det ville jeg gjerne sluppet. Takknemlig for innspill.

*edit 5 min senere*

Det viser seg at platen jeg kikket på var avfaset i kanten, så den gikk fra 12,5 mm til ca. 11. Er det vanlig å avslutte med dette (ut mot dørkarm f.eks.), for slik var det hos meg. Antar den ellers er til for at man skal kunne sparkle og få en usynlig skjøt?

Står da igjen med spørsmålet: Vil dette lykkes, eller er den eneste måten å få det bra å gjøre om alt?
 
Sist redigert:
Vanlig gips: 13 mm
Renoveringsgips: 6 mm

Men vet ikke om 11 mm gips har eksistert tidligere, aldri støtt på. Men Norge, sier du, der kan det jo være annerledes.

//Patrik
 
Veggips er 13 mm (renoveringsgips 6 mm) Gulv og takkings gips 12,5 mm.
 
  • Liker
Tola90
  • Laddar…
Lini skrev:
Det viser seg at platen jeg kikket på var faset i kanten så den gikk fra 12,5mm til ca 11. Er det vanlig at man avslutter med det (ut mot dørkarm f.eks), for slik var det hos meg. Antar den ellers er til for at man skal kunne sparkle og få en usynlig skjøt?
Ikke mot dørkarmer, det blir ikke bra. Men der gipsplater sitter kant i kant utnytter man fasen for å sparkle over skjøten.
 
andersmc skrev:
Ikke mot dørkarmer, det blir ikke bra. Men der gipsplater sitter kant i kant utnytter man fasen for å sparkle over skjøten.
Var det jeg mistenkte. Som så mye annet i leiligheten har altså de som 'fikset opp' den tidligere ikke hatt kontroll. Men bra, da vet jeg. Takk!
 
Den utfasing prøver man jo å få til en retning der den gjør nytte. Men det er ikke noe galt i å ha den f.eks. mot en dørkarm. Det blir bare litt unødvendig mye å sparkle.
 
For håndteringens skyld har jeg bare kjøpt 900x2500 gips i det siste, og de er alle 12.5 mm ikke 13mm, dette er altså ingen spesielle tak- eller gulvgips, men vanlige veggplater.
 
I det minste er LaFarges plater 12.5, men man kaller det for 13mm. (se tabellen oppe til høyre på denne siden: http://www.wramstra.se/gips-13-x-900-x-2500/442-0) Men det er jo for meg likegyldig, den halve millimeteren gjør verken til eller fra, og det er en bisak, TS opprinnelige spørsmål gjaldt jo egentlig 11 mm og konklusjonen er vel at han har målt i selve sparkelfalsen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.