Hei!

Vi har kjøpt et hus der det inngikk en nylig oppført hytte som er bygget som et bindingsverkshus.

Jeg planlegger å isolere denne med 120 mm isolasjon (yttervegg består i dag av liggende panel + vindtetningspapp og 120x45 trestendere), dampsperre, 34 mm lekter og deretter stående 15 panel.

Jeg tenkte å utføre snekkearbeidet selv og deretter leie inn en elektriker.

Mitt spørsmål er, er det nok med en 34x45 lekte som man skrur i en stender mellom lektene som man deretter fester koblingsboksene i?

Takk på forhånd

P plymen skrev:
Heisan!

Vi har kjøpt et hus der det fulgte med en nylig oppført bod som er bygd som laftahus.

Jeg tenkte å isolere denne med 120 mm isolasjon (yttervegg består i dag av liggende panel + vindsperre og 120x45 trestendere), diffusjonssperre, 34 mm lekter og deretter stående 15 panel.

Tenkte å gjøre snekkerarbeidet selv og deretter leie inn elektriker.

Mitt spørsmål, holder det med en 34x45 lekt som man skrur i kortling mellom lektene som man deretter fester elboksene?

Takk på forhånd
Det er klart at det finnes bokser som er lavt byggende. Ellers kan man ofte trykke dem inn i isolasjonen innenfor. Men hvis du lager en installasjonsvegg med 45x45 så passer standard elboks som er 58 mm. Laget for 45 pluss 13 gips. Da passer 45mm isolasjon i den veggen også.

Og forresten, hvorfor kortling?
Monter i lange regel der det er mulig.

Takk for raskt svar.

Finns ikke risikoen for at man skader plasten når man lar en 58 mm apparatboks trykke mot?
Vil holde nede på regeldimensjon slik at man får mer gulvflate.

Eller er det smartest å ha 45 x 45 spikerlekt der man i tillegg trykker inn 45 isolasjon?

Selvfølgelig skal du ha isolasjon i installasjonssjiktet, det gikk jeg ut fra. Tror ikke en byggfolie (plast) blir skadet, den er solid, men du kan muligens få luftlommer i isolasjonen. Men kanskje ikke hvis du presser inn 45 isolasjon med 34 regler iof :thinking:. Æh, kjør på bare, det blir nok bra.

P plymen skrev:
Takk for raskt svar.

Finnes ikke risikoen for at man skader plasten når man lar en 58 mm apparatboks presse mot?
Vil holde nede på dimensjonen til stenderen slik at man får mer gulvflate.

Eller er det smartest å ha 45 x 45 spiklekt hvor man dessuten kan trykke inn 45 isolering?
Kjører du med en 45mm isolering så får du bort kuldebroer som sagt. Men om du vil spare gulvplass, kan du kjøre uten 34x45 og sette elektrisiteten i 120mm stenderen. Sånn er hele huset mitt, en 78-modell, bygget. Du sparer bare 0.000484m2 ved å ta 34mm sammenliknet med 45mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.