Hei

Følgende instruksjon følger med en stolpe som skal støpes, jeg tolker det som at hullet skal være 500X500X600 og at betongen skal fylle 500X500X300.

Det jeg lurer på er om jeg har forstått formen på hullet riktig hvis man graver rette kanter? På bildet ser det ut som sidene skal skråne innover, men at det blir vanskelig å vite hva bunnen i så fall skal ha for mål?

Jeg lurer også angående materialer, på bildet ser det ut som at man skal støpe som en klump rundt stolpen, men samtidig står det angitte mål i henhold til tidligere nevnte mm. Jeg lurer også på symbolene, jeg forstår at det er sand/jord som menes over støpen. Men hva er materialene som det er symboler for lenger ned i jorden? Betong/vs fyllmateriale?

Takk på forhånd

• Tegning av fundament med skrånende kanter og betongfylling 500x500x300 mm, med jordlag og symboler for materialer. Dato: 18.7.2017.
K Katarina12345 skrev:
Hei

Følgende instruksjon følger med en stolpe som skal støpes, jeg tolker det som at hullet skal være 500X500X600 og at betongen skal fylle 500X500X300.

Det jeg lurer på er om jeg har forstått formen på hullet rett hvis man graver rette kanter? På bildet ser det ut som at sidene skal skrå innover, men at det blir vanskelig å forstå hva bunnen skal ha for mål i så fall?

Jeg lurer også på angående materiale, på bildet ser det ut som at man skal støpe som en klump rundt stolpen, men samtidig står det angitte mål ifølge tidligere nevnte mm. Jeg lurer også på symbolene, forstår at det er sand/jord som menes over støpingen. Men hva er materialene som det er symboler for lenger ned i jorden? Betong/vs fyllmateriale?

Takk på forhånd
Hva skal stolpen bære?
Så eksakt er ikke viktig om det f.eks. er til en veranda, gjerde, plank eller lignende.
Det er nok trolig minimumsmål for å få en viss vekt også.
Normalt sett graver man en "tilstrekkelig stor" grop, der dybden er det viktigste, og fyller deretter med betong og setter ned stolpen. Det er ganske komplisert å få en annen form på betongen enn gropens hvis man ikke forstøper fundamentet.

Vil man ha det litt mer resistent mot telehiv kan man, i tillegg til å ha det dypere eller isolere, sørge for at gropens kanter heller motsatt vei (dvs. gropens bunndiameter er større). Dette fordi telen da ikke kan løfte konens sider på samme måte uten at betongen heller feil vei så å si. Det er dog mye vanskeligere å grave slik, men din skisse/tegning viser på betongens form på den måten.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hva skal stolpen bære ?
Så eksakt er ikke nøye om det f.eks. er til en terrasse, gjerde, plank eller lignende.
Normalt sett graver man et "tilstrekkelig stort" hull, der dybden er det viktigste, og fyller så med betong og setter ned stolpen. Det er ganske kluret å få en annen form på betongen enn hullets om man ikke ferstøper plinten.

Vil man ha det litt mer resistent mot telehiv så kan man, foruten å ha det dypere eller isolere, sørge for at hullets kanter heller i motsatt retning (dvs. hullets bunn-diameter er større). Dette fordi telen da ikke kan løfte konens sider på samme måte uten at betongen heller mot "feil" retning s.a.s. Det er jo dog mye klurere å grave slik, men din skisse/tegning viser på betongens form på den måten.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hva skal stolpen bære ?
Så eksakt er ikke nøye om det f.eks. er til en terrasse, gjerde, plank eller lignende.
Normalt sett graver man et "tilstrekkelig stort" hull, der dybden er det viktigste, og fyller så med betong og setter ned stolpen. Det er ganske kluret å få en annen form på betongen enn hullets om man ikke ferstøper plinten.

Vil man ha det litt mer resistent mot telehiv så kan man, foruten å ha det dypere eller isolere, sørge for at hullets kanter heller i motsatt retning (dvs. hullets bunn-diameter er større). Dette fordi telen da ikke kan løfte konens sider på samme måte uten at betongen heller mot "feil" retning s.a.s. Det er jo dog mye klurere å grave slik, men din skisse/tegning viser på betongens form på den måten.
Aha ok jeg forstår, stolpen er en del av et voltrekk som skal stå i sameiets lekepark. Så kravene for dybde, bredde etc. er nøye for å møte reglene for disse innretningene.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.