Jeg kan ikke riktig plassere veggens beliggenhet, men man kan jo si noen generelle ting. Er det en plankevegg av tre er den ikke bærende. Det forekommer aldri bærende vegger av tre under et betongdekke. Er det en treregelvegg så har den kommet til senere. Er det en teglvegg (halvsteins) så er den nok ikke bærende. Jeg kan ikke finne noen slike vegger på armeringstegningene som du har vedlagt. Alle vegger som er bærende finnes med på disse tegningene. Man kan si det samme om lettbetongveggene.

Det er et svært elegant hus. Det minner om servicehuset på Nils Ericssonsgaten i Stockholm, men det finnes vel flere lignende. Blandingen av tegl og lettbetong i fasaden er uvanlig.

J justusandersson skrev:
Jeg kan ikke helt peke ut veggens plassering, men man kan jo si noen generelle ting. Er det en plankvegg av tre er den ikke bærende. Det forekommer aldri bærende vegger av tre under et betongdekke. Er det en trestendervegg så har den blitt til senere. Er det en teglvegg (halvstein) så er den nok ikke bærende. Jeg kan ikke finne noen slike vegger på armeringstegningene som du har vedlagt. Alle vegger som er bærende finnes med på disse tegningene. Man kan si det samme om lettbetongveggene.

Det er et veldig elegant hus. Det minner om servicehuset på Nils Ericssonsgatan i Stockholm, men det finnes vel flere liknende. Blandingen av tegl og lettbetong i fasaden er uvanlig.
Takk for svaret ditt!

Veggen finnes ikke med i tegningen. Den ligger rett ved trappehullet, i bildet ser du noen planker som dekker til.

Det jeg bekymret meg over er at det ser ut som en armeringsjern strekker seg og krysser veggen, men det skal ligge i platens øvre del.

Får se når/om styret svarer, vil ikke at det skal bli feil, eventuelt ta inn noen som kan kikke.

Det finnes en underkantsarmering også. Overkantarmeringen er bare over den tykke veggen i nærheten. Vegger som ikke finnes med på armeringstegningen er ikke bærende (om man har fulgt tegningen vil si).

J justusandersson skrev:
Det finnes en underkantsarmering også.
Er det ikke sånn at underkantsarmeringen ligger i mitt gulv og overkantsarmeringen ligger i naboen over meg?

J justusandersson skrev:
Vegger som ikke finnes med på armeringstegningen er ikke bærende
Jeg håper de har fulgt den. Det som er litt forvirrende er at alle andre innervegger er 10 cm og denne er 13 cm i tykkelse.

Mye hodeverk siden det er et gammelt hus, men kanskje er en del av sjarmen :)

Nei, både over- og underkantsarmering finnes i samme plate. Armeringen finnes for å motvirke de strekkreftene som oppstår på grunn av de indre vridmomentene. I rommet mellom de støttende veggene er disse størst i platens underkant, den vil bøyes nedover. Over støtten er de i stedet størst i platens overkant der platen vil bøyes oppover. Veggtykkelsen avhenger hovedsakelig av hvilket materiale som er brukt.

J justusandersson skrev:
Nei, både over- og underkantsarmering finnes i samme plate. Armeringen finnes for å motvirke de dragkreftene som oppstår på grunn av de indre vrimomentene. I rommet mellom de støttende veggene er disse størst i platens underkant, den vil bøyes nedover. Over støtten er de i stedet størst i platens overkant der platen vil bøyes oppover. Veggtykkelsen avhenger først og fremst av hvilket materiale som er brukt.
Tusen takk for dine svar :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.