Hei forumet.

Vi har nylig kjøpt nytt hus. En villa fra 1967.

Kjøkken og stue er delt med en vegg med dør i som vi gjerne vil fjerne. Veggen er tynn og føles ikke spesielt stabil, nå lurer vi selvsagt på om veggen er bærende. Jeg legger ved tegning og ber om deres ekspertise. Den aktuelle veggen er markert med rød pil.

• Grunnriss av en villa fra 1967, med en rød pil som markerer en tynn vegg mellom kjøkken og stue.
Er det en bærende vegg eller ikke så sitter svaret i overetasjen. Finnes det takstoler eller et mellombjelkelag som trenger avlastning

H Håbbe01 skrev:
Er det en bærende vegg eller ikke så sitter svaret i etasjen over. Finnes det takstoler eller et mellombjelkelag som trenger avlastning
Det er enebolig, så ingen etasje over og (nesten) flatt tak. Min tanke er at takstolene burde gå fra langside til langside for å slippe superlang spennvidde. Det bør jo i så fall innebære at veggen følger samme retning som takstolene og den derfor ikke bør være bærende. Tenker jeg rett?

Ok da ligger det takbjelker, vanskelig å si om man ikke har mer å gå på. Hva består veggen av og tykkelse?

Er det vind på huset? Opp og ta bilder av takstolene.

Vind mangler. Jeg åpnet opp et lite hull. Veggen er 8 cm med en masonittplate på hver side. Ingen isolasjon. Hva tror dere? Jeg kanskje må åpne opp mer for å vite sikkert? Et kutt i en vegg avslører flere lag, inkludert trepanel uten isolasjon, omkranset av tapet.

Type 70 lekter og masonite høres usannsynlig ut at den er bærende.

H Håbbe01 skrev:
Typ 70 reglar o masonit låter osannolikt at den er bærende.
Det er min følelse også. Hva skal jeg se etter når jeg åpner opp mer?

Langsøkt men sjekk regelavstander og verifiser at det er 70mm og regelavstander 60cm. En bærende bruker være minst 90mm reglar cc 60cm eller tettere pluss osb skive, planker etc før gips.

Ikke bærende vil jeg påstå

• Liker
AdamHag
  • Laddar…
Reglene er 70 mm, regelavstand 600. Veggen er bygget i tre seksjoner istedenfor løpende. Hvorfor dette?

Nå når jeg har revet mer ser jeg også at veggen er bygget før innertak og gulv, hvilket må være framgangsmåten ved en bærende vegg? Altså, først konstruksjon, deretter estetikk? Hva tror dere?

• Rive prosess av en innendørs vegg som viser trestrukturer og en åpen dør til høyre, med en stol og gardiner synlige i det tilstøtende rommet.
Hmmmm. Dobbeltstendere på 2 steder. Kan nok innebære en bærende vegg. Ser man om takbjelke hviler på denne tro. Men da burde det å veksle mellom de to for åpning

BirgitS
Finnes det noen seksjonstegninger i tillegg til fasadetegninger?

H Håbbe01 skrev:
Hmmmm. Dobbeltbjelker på 2 steder. Kan nok innebære en bærende vegg. Ser man om takbjelke hviler på denne tro. Men da burde det å veksle mellom de to for åpning
Ettersom veggen er satt opp i tre seksjoner blir det dobbeltbjelker på steder, eller så kanskje den har blitt bygget i seksjoner nettopp for å få dobbeltbjelker..
Jeg har vanskelig for å avgjøre om bjelken i taket er en takbjelke eller vanlig bjelke som er satt for å sette opp veggen.

"Men da burde det å veksle mellom de to for åpning" Hvordan mener du?

BirgitS BirgitS skrev:
Finnes det noen seksjonsplaner i tillegg til fasadetegninger?
Ikke hva jeg har funnet. Huset er et dødsbo så jeg har ingen å spørre etter tegninger. De tegningene jeg har er bestilt fra statskontoret.

Det blir kanskje å kontakte en bygningsingeniør før stenderne ryker :)

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.