2.304 lest ·
16 svar
2k lest
16 svar
Hjelp med å tolke tegning. Bærende vegg?
Hei forumet.
Vi har nylig kjøpt nytt hus. En villa fra 1967.
Kjøkken og stue er delt med en vegg med dør i som vi gjerne vil fjerne. Veggen er tynn og føles ikke spesielt stabil, nå lurer vi selvsagt på om veggen er bærende. Jeg legger ved tegning og ber om deres ekspertise. Den aktuelle veggen er markert med rød pil.
Vi har nylig kjøpt nytt hus. En villa fra 1967.
Kjøkken og stue er delt med en vegg med dør i som vi gjerne vil fjerne. Veggen er tynn og føles ikke spesielt stabil, nå lurer vi selvsagt på om veggen er bærende. Jeg legger ved tegning og ber om deres ekspertise. Den aktuelle veggen er markert med rød pil.
Det er enebolig, så ingen etasje over og (nesten) flatt tak. Min tanke er at takstolene burde gå fra langside til langside for å slippe superlang spennvidde. Det bør jo i så fall innebære at veggen følger samme retning som takstolene og den derfor ikke bør være bærende. Tenker jeg rett?H Håbbe01 skrev:
Ikke bærende vil jeg påstå
Ettersom veggen er satt opp i tre seksjoner blir det dobbeltbjelker på steder, eller så kanskje den har blitt bygget i seksjoner nettopp for å få dobbeltbjelker..H Håbbe01 skrev:
Jeg har vanskelig for å avgjøre om bjelken i taket er en takbjelke eller vanlig bjelke som er satt for å sette opp veggen.
"Men da burde det å veksle mellom de to for åpning" Hvordan mener du?