Hei!

Etter mye mas fra samboeren har jeg tatt en beslutning om å lytte, satte opp tv-en i går!

TV-en er 65 tommer med en vekt på 22 kg, har sett over avtalen med utleieren og der står det at man ikke får bruke ekspansjon/mollyskrue da det er helt nye leiligheter osv... også ingen skruer som er lengre enn 30 mm!

Fikk låne en stenderdetektor for å prøve å feste i stenderne, men da jeg prøvde å bore i dem så jeg at de var av metall og ikke tre som jeg håpet, så prøvde jeg å skru inn en treskrue direkte i gipsen og etter cirka 10 mm ble det tregt, antar det er en treplate bak! Så jeg har satt 6 stk treskruer uten plugg direkte inn i treplaten bak gipsen og synes at de gikk tregt inn mot slutten, så noe må jo holde dem, vil dette fungere i lengden?!

Den har vært oppe i 12 timer nå, men det føles som om jeg lukker døren for hardt vil den falle ned, er det bare jeg som er bekymret over min fine oled eller burde jeg gjøre det om? Og hvordan i så fall?

Mvh

Magnus E K
Hvor mange skruer og hvor grove?

Hvis det ikke går an å feste tilstrekkelig godt i eksisterende hull i festet, er en metode å først skru opp en kryssfinerplate med et større antall skruer (si 25 stykker) og så feste i den.

Edit: Hvis det er leilighet til leie må du være forberedt på at utleieren kan ha synspunkter ved flytting hvis det er mange/store hull i en vegg, dvs det kan oppstå en ekstra kostnad der.

Det er 6 skruer totalt, alle sitter på rad! De er 30mm lange og 12mm tykke. I festet sitter de godt og presser det godt mot veggen! Prøvde å dra i selve festet før TV-en satt på, og ingenting som direkte beveget seg!

Om det er treplate bak så er det ikke noe problem så lenge skruene har festet seg, noe det høres ut som de har gjort.

• Liker
Magnus E K og 1 annen
  • Laddar…
K Kaffekoppens skrev:
Det er 6 skruer totalt, alle sitter på rad! De er 30mm lange og 12mm tykke. I festet sitter de bra og presser den godt mot veggen! Prøvde å dra i selve festet før TV-en satt på, og ingenting beveget seg direkte!
12x30 kan vel neppe skruen være?
De første 10mm vil jo ikke dra noe i det hele tatt når det er borrespiss og de siste 12 er i gips, samt festet er vel 2-4 mm også?
Så din TV sitter på noen mm i ukjent underlag...

P Pligg85 skrev:
12x30 kan vel neppe skruen være?
De første 10mm vil jo ikke trekke noe som helst når det er borrespiss, og siste 12 er i gips samt festet er vel 2-4 mm også?
Så TV-en din sitter på noen mm i ukjent underlag...
Første 10mm er gips, deretter er festet 2mm, så det er omtrent 18mm den går inn i treplaten!

3.5 x 30mm**
så nå at jeg skrev feil!

Sist redigert:
K Kaffekoppens skrev:
Første 10mm er gips deretter er festet 2mm så det er omtrent 18mm den går inn i treplaten!
Bilde av skruen?
Alle tusentalls skruer man har skrudd med borspiss drar jo ingenting i spissen. I beste fall har du 8-10mm som drar noe.

P Pligg85 skrev:
Bilde av skruen?
Alle tusentalls skruer man har skrudd med borrespiss drar jo ingenting i spissen. I beste fall har du 8-10mm som drar noe.
Galvanisert skrue med kryssspor, brukt til trearbeid.

P Pligg85 skrev:
Bilde av skruen?
Alle tusenvis av skruer man har skrudd med borrespiss drar jo ingenting i spissen. I beste fall har du 8-10mm som drar noe.

• Flatskjerm montert på vegg med kabelhåndtering, sett fra siden.
  • TV montert på vegg over en hvit skjenk med dekorative vaser og et timeglass, i en stue med tregulv.
Dessverre er jeg veldig skeptisk.

Muligens hvis det er et ekstremt slanket feste og slanket TV helt uten funksjon for tilt eller svingning. Da får man nesten utelukkende vertikal belastning.

Om veggen er forsterket for TV så har du regel eller plywood/ Osb bak. Og i nye leiligheter pleier det å være slik og da synes på skissen for plantegningen.

P Pligg85 skrev:
Dessverre er jeg veldig skeptisk.

Muligens hvis det er et ekstremt slankt feste og slank tv helt uten funksjon for tilt eller sving. Da får man nesten utelukkende vertikal belastning.
Jeg er selv skeptisk til denne løsningen, derav innlegget! De føles som de sitter og med tanke på at den ligger så å si inntil veggen og veier
A A-Man_08 skrev:
Hvis veggen er forsterket for tv så har du stender eller kryssfiner/Osb bak.
Og i nye leiligheter pleier det å være slik, og da synes det på skissen for plantegningen.
Plantegning av leilighet med markerte rom for stue, bad, soverom, kjøkken og gang; viser plassering av TV og møbler.

Dette er plantegningen, der sitter tven på samme sted! Spørsmålet er om det holder med cirka 10mm inn i kryssfiner med 6 skruer delt på 20kg?

K Kaffekoppens skrev:
Jeg er selv skeptisk til denne løsningen, derfor innlegget! De føles som de sitter og med tanke på at den ligger nesten til veggen og veier

[bilde]

Dette er planløsning, der sitter tv-en på samme sted! Spørsmålet er om det holder med cirka 10mm inn i plywood med 6 skruer fordelt på 20kg?
Går alle 10mm inn så tror jeg ikke den faller ned.

MathiasS MathiasS skrev:
Om du har en träskive bakom (det burde du se når du har skrudd) så trengs selvfølgelig ingen plugg eller ekspander. Derimot har du brukt feil skrue.

Skaff 6x30, for eksempel [lenke] men heller 6 mm enn 5 som jeg linket til.

Holder med 4 stykker for at TV-en skal henge der resten av livet.

• Svart metallbrakett festet på en lys vegg med en skrue, sett i perspektiv.
  • Liker
MathiasS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.