3.587 lest ·
14 svar
4k lest
14 svar
TV i Gipsvegg ( Ekspansjonsbolt kan ikke brukes )
Hei!
Etter mye mas fra samboeren har jeg tatt en beslutning om å lytte, satte opp tv-en i går!
TV-en er 65 tommer med en vekt på 22 kg, har sett over avtalen med utleieren og der står det at man ikke får bruke ekspansjon/mollyskrue da det er helt nye leiligheter osv... også ingen skruer som er lengre enn 30 mm!
Fikk låne en stenderdetektor for å prøve å feste i stenderne, men da jeg prøvde å bore i dem så jeg at de var av metall og ikke tre som jeg håpet, så prøvde jeg å skru inn en treskrue direkte i gipsen og etter cirka 10 mm ble det tregt, antar det er en treplate bak! Så jeg har satt 6 stk treskruer uten plugg direkte inn i treplaten bak gipsen og synes at de gikk tregt inn mot slutten, så noe må jo holde dem, vil dette fungere i lengden?!
Den har vært oppe i 12 timer nå, men det føles som om jeg lukker døren for hardt vil den falle ned, er det bare jeg som er bekymret over min fine oled eller burde jeg gjøre det om? Og hvordan i så fall?
Mvh
Etter mye mas fra samboeren har jeg tatt en beslutning om å lytte, satte opp tv-en i går!
TV-en er 65 tommer med en vekt på 22 kg, har sett over avtalen med utleieren og der står det at man ikke får bruke ekspansjon/mollyskrue da det er helt nye leiligheter osv... også ingen skruer som er lengre enn 30 mm!
Fikk låne en stenderdetektor for å prøve å feste i stenderne, men da jeg prøvde å bore i dem så jeg at de var av metall og ikke tre som jeg håpet, så prøvde jeg å skru inn en treskrue direkte i gipsen og etter cirka 10 mm ble det tregt, antar det er en treplate bak! Så jeg har satt 6 stk treskruer uten plugg direkte inn i treplaten bak gipsen og synes at de gikk tregt inn mot slutten, så noe må jo holde dem, vil dette fungere i lengden?!
Den har vært oppe i 12 timer nå, men det føles som om jeg lukker døren for hardt vil den falle ned, er det bare jeg som er bekymret over min fine oled eller burde jeg gjøre det om? Og hvordan i så fall?
Mvh
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 612 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.612 innlegg
Hvor mange skruer og hvor grove?
Hvis det ikke går an å feste tilstrekkelig godt i eksisterende hull i festet, er en metode å først skru opp en kryssfinerplate med et større antall skruer (si 25 stykker) og så feste i den.
Edit: Hvis det er leilighet til leie må du være forberedt på at utleieren kan ha synspunkter ved flytting hvis det er mange/store hull i en vegg, dvs det kan oppstå en ekstra kostnad der.
Hvis det ikke går an å feste tilstrekkelig godt i eksisterende hull i festet, er en metode å først skru opp en kryssfinerplate med et større antall skruer (si 25 stykker) og så feste i den.
Edit: Hvis det er leilighet til leie må du være forberedt på at utleieren kan ha synspunkter ved flytting hvis det er mange/store hull i en vegg, dvs det kan oppstå en ekstra kostnad der.
Det er 6 skruer totalt, alle sitter på rad! De er 30mm lange og 12mm tykke. I festet sitter de godt og presser det godt mot veggen! Prøvde å dra i selve festet før TV-en satt på, og ingenting som direkte beveget seg!
12x30 kan vel neppe skruen være?K Kaffekoppens skrev:
De første 10mm vil jo ikke dra noe i det hele tatt når det er borrespiss og de siste 12 er i gips, samt festet er vel 2-4 mm også?
Så din TV sitter på noen mm i ukjent underlag...
Første 10mm er gips, deretter er festet 2mm, så det er omtrent 18mm den går inn i treplaten!P Pligg85 skrev:
3.5 x 30mm**
så nå at jeg skrev feil!
Sist redigert:
Jeg er selv skeptisk til denne løsningen, derav innlegget! De føles som de sitter og med tanke på at den ligger så å si inntil veggen og veierP Pligg85 skrev:
A A-Man_08 skrev:

Dette er plantegningen, der sitter tven på samme sted! Spørsmålet er om det holder med cirka 10mm inn i kryssfiner med 6 skruer delt på 20kg?
Går alle 10mm inn så tror jeg ikke den faller ned.K Kaffekoppens skrev:
Om du har en treplate bak (det burde du se når du har skrudd) så trengs det selvfølgelig ingen plugg eller ekspander. Derimot har du brukt feil skrue.
Skaff deg 6x30, f.eks. https://www.hornbach.se/p/grabber-traskruv-c1-5-0x30mm-kullrig-200st-tkz5030/6331706/ men helst 6mm enn 5 som jeg lenket til.
Det holder med 4 stk for at TV-en skal henge der resten av livet.
Skaff deg 6x30, f.eks. https://www.hornbach.se/p/grabber-traskruv-c1-5-0x30mm-kullrig-200st-tkz5030/6331706/ men helst 6mm enn 5 som jeg lenket til.
Det holder med 4 stk for at TV-en skal henge der resten av livet.
MathiasS skrev:
Klikk her for å svare