Siden jeg kjøpte hus har snart sagt alt man gjør store innslag av tunge løft, noen ganger til og med umulige løft.

Eksempler:
- Bigbags med løv som skal løftes på en tilhenger og deretter løftes og tømmes i container på gjenbruksstasjonen
- Pall med betongsekker eller belegningsstein som står feil og bare kan flyttes sekk for sekk eller stein for stein
- Bigbag med makadam som ble til overs og nå står i veien
- Store steiner i jorden når man graver et bed
- Perlespont som trelastlageret har pakket i en eneste pakke som veier 180 kg

Mine eneste triks akkurat nå er hansker og trillebår, kanskje en og annen spak av og til, noe som rekker ganske kort. Mangler dessverre plass til traktor, minigraver osv. Jeg drømmer om revolusjonerende løsninger - palløfter med terrengdekk for hagen, hånddrevet kran for å løfte og laste big bags, magiske løftebelter eller så...

Hva er deres beste triks?
 
En mattikran kan være bra å ha for steiner og slikt. En firebent flyttbar kran som ble brukt før da man brøt opp steiner og stubber for hånd.

Storsekker er et problem hvis man ikke har traktor. De kan ikke håndteres for hånd. Slike ting håndterer man i bulk når man arbeider for hånd. Hvis du spikrer sammen en forhøyningsramme av bord som passer på tilhengeren, kan du kjøre bort kvist og løv i bulk og laste og losse manuelt uten problemer.
 
  • Liker
kungfors
  • Laddar…
En mattikran (ser ut til å også kalles stubbrytare) virker jo utrolig smart! Må sjekke om man kan få tak i en eller kanskje bygge en...

Å laste ting på tilhenger løst er vanskelig siden jeg ikke eier en selv (finnes ingen bra plass på tomta å sette den). Å leie fra stasjonen lenger ned i gata koster 199:- for fire timer dessuten. Så jeg må som regel forberede det som skal kjøres bort i sekker...
 
Enig med Heimlaga om disse storsekkene. De er totalt håpløse å håndtere for hånd. Noen ganger skal jeg ha av storsekker med ved fra henger. Da pleier jeg sette en stropp mellom sekken og et tre eller annet fast objekt. Så kjører jeg bort hengeren. Men disse sekkene har løkker nederst også som er bra å feste stroppen i. Ellers er det bare å bite i og håndlaste ut av sekkene.

Løsningen på problemene dine er å aldri anskaffe dem. Visst kan det være fristende å bestille hjem en pall med belegningsstein fordi man ikke orker regne ut hvor mye man trenger, det blir kanskje litt billigere og det kommer med kranbil. Men så står man der med en tredjedel av en pall som ikke blir brukt. Og som man deretter må bære rundt i hagen til man får somlet seg til å kaste det. Bedre da å kjøpe så mye som man rekker å sette innen rimelig tid og deretter kjøpe mer når man har tid til å legge mer.

Samme med hageavfall - hvorfor kjøre det bort i det hele tatt? Arranger en god grovkompost på tomten så slipper du å kjøre bort løv og om noen år slipper du dessuten å kjøre hjem sekker med jord.

For å flytte store steiner er det perfekt å bore hull i dem og slå i en ekspansjonsbolt og skru fast en skrueøye på den. Så er det lett å løfte steinen med en improvisert stubbebryter av noen lekter og et spettløft. Eller, grav en større grop ved siden av og rull steinen ned i den så slipper du å kjøre den bort også.

En god greie for sekker m.m. er en pirra (trillebår med flere navn). Mye lettere å laste i enn en trillebår.

Å flytte lastede paller kortere avstander går også ganske bra ved å dra dem på planker med samme spettløft som brukes for å løfte steinene.

Om du absolutt føler for å laste ting i storsekk bør du heller bygge et solid bord, like høyt som leiehenger, og sette sekkene der når du belaster dem. Som en lastekai. Så kan du dra dem på hengeren med et spettløft.
 
  • Liker
  • Elsker
tompaah7503 og 1 annen
  • Laddar…
En tegelkjerre er bra å ha om du kan få tak i en.
 
Har ledestabler, palledragere og løftebord i garasjen. Noe som har fungert til mye er en motorløfter modell biltema. Skal du kjøre henger på plenen så må støttehjulet gå på planke, ellers synker det ned.
 
Denne løsningen funderte jeg på selv da jeg skulle laste / kjøre store steiner på tilhengeren.
( sammen med en løfteøye i steinen )

Poenget med løsningen i videoen er at "veldig mange" har en tilhenger og at en løftebøyle bør være ganske enkel å snekre sammen, pluss Winch.

Det endte med at jeg sprekker steinene med kiler til håndterbar størrelse.
 
Sist redigert:
Det fantes stenkjerrer som fungerte etter det prinsippet på 50-60-tallet.
 
Har brukt hydraulvogn ved tunge løft av steiner og stokker mm.

En person står ved en hydraulisk kran montert på et terrengkjøretøy på en åker, klare til å løfte tunge steiner eller stokker.

Hydraulvogn løfter store tømmerstokker i en grøn skoglignende omgivelse.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har brukt hydraulvogn ved tunge løft av steiner og stokker mm.

[bilde]

[bilde]
Den der virker helt rå. Lurer på om en sånn finnes til utleie...
 
Ingen aning, jag handla min som en bra å ha sak tills jag trøttet på at den bare sto i veien urørt i 18 måneder. Kinesvarianten ligger vel rundt 70-80.000 og Svenske toppvarianten handla en kompis å betalte 200.000kr+m.
 
Avestavagnen (ms48) er helt klart mye triveligere enn min gamle kinesvogn...

En Avestavagn ms48 lastar tømmerstokker i en tilhenger, med en ATV og skogsområde i bakgrunnen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.