Har (sannsynligvis) trykkimpregnerte veggstendere i huset.
Dette er jo ikke så passende både fordi de kan avgi giftige gasser og kan lukte vondt hvis de utsettes for fukt.
Vi planlegger å bytte fasade og da kommer vi jo til å avdekke stenderne utenfra, hvorpå man kunne benytte sjansen til noen enkle tiltak (å bytte ut stenderne føles litt for komplisert).

En idé jeg hadde var å ozonbehandle ved å bygge et lite ”telt” av byggfolie og stendere med en ozongenerator inni, og flytte dette rundt og behandle en seksjon av gangen. Vet at ozon tar hånd om lukter, men hvordan er det med impregneringsgifter?

Ville det også hjelpe å male stenderne, hjelper det å binde giftene?
Trelasten er 40 år gammel, er det kanskje slik at impregneringsgiftene har ”klinget av” med tiden?

Videre har vi undertrykksventilasjon i krypkjelleren, som antagelig hjelper å suge unna en del av giftstoffene/luktene slik at de ikke kommer inn i huset.

Noen andre ideer eller tips?

Jeg ville latt det være, eventuelt giftige damper fra 40-årig virke ville jeg ikke bekymret meg for.

/ATW

Hvorfor gjøre noe med selve reglene i første omgang? Har du fukt i grunn eller vegg så er det jo det du skal utbedre først.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.