Jeg har i de senere år begynt å interessere meg for tradisjonell/bærekraftig byggkunst generelt og Shou Sugi Ban eller Yakisugi spesielt. Tanken har da slått meg om hva som holder lengst: trykkimpregnert eller brent tre (f.eks. furu, sedertre, lerk)?

Ta for eksempel rammen til en balkong eller hvorfor ikke rammen til en terrasse/dekke. Noe som er virkelig utsatt for fukt og som trenger å vare lenge. Hva tror dere ville holde lengst? Fordeler / ulemper?
 
M
Det vil avhenge helt av hvordan det brukes og hvordan man bygger med det.

Hvis man bygger en terrasse på søyler slik at hele bjelkelaget kommer 30cm over bakken, er jeg helt overbevist om at levetiden vil være den samme, men selv om treet er brent, skal det oljes.

Hvis man derimot hadde lagt bjelkelaget direkte i jord, vil det trykkimpregnerte antakelig leve 3 ganger så lenge.

Så er det mye rundt håndverket som blir avgjørende for det brente, altså trykkimpregnert er mye mer takknemlig å bygge med siden det ikke stiller krav til drenering, oljing og lignende for å vare lenge.
 
  • Liker
mutumutunga
  • Laddar…
M
Sho Sugi Ban er jo ikke noe unikt heller egentlig, i Norge har vi brent stolper som skal være i marken i hundrevis av år og det holder veldig bra kontra sin miljøpåvirkning.
Men for at brenningen skal ha god effekt så krever det at man virkelig brenner de ytre 5-10mm ordentlig så det er forkullet.
Å bare brenne og børste det for utseendets skyld tror jeg bare har marginal påvirkning på levetiden.
 
  • Liker
Gustav Snick og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.