Hei,
Litt råte i bjelkelaget til karnapp ifølge bilder. Vanninntrengning fra lekk terassedør, etc. Ba min (polske) byggmester om å kjøpe uimpregnert 63*175 regel, kløyve på midten samt sette i oljebad før installasjon (snittflater mot mur). Han kjøpte virke i henhold til bilde - trykt overflate (antar jeg), men ingenting synlig i tverrsnittene.
Spørsmål:
1) Hvilken impregnert klasse har vi å gjøre med her? (Om noen)
2) Avhengig av 1), kunne dette vært ok for innendørs bruk? (Grunnregelen er jo at man holder seg unna trykt virke innendørs).
Takk på forhånd.
//Martin
Litt råte i bjelkelaget til karnapp ifølge bilder. Vanninntrengning fra lekk terassedør, etc. Ba min (polske) byggmester om å kjøpe uimpregnert 63*175 regel, kløyve på midten samt sette i oljebad før installasjon (snittflater mot mur). Han kjøpte virke i henhold til bilde - trykt overflate (antar jeg), men ingenting synlig i tverrsnittene.
Spørsmål:
2) Avhengig av 1), kunne dette vært ok for innendørs bruk? (Grunnregelen er jo at man holder seg unna trykt virke innendørs).
Takk på forhånd.
//Martin
Det er usannsynlig at den nye rasktvoksende biten får samme levetid som den gamle har hatt uansett om den nye er trykket, dyppet eller bare strøket med noen grønn farge.
Jeg tror ikke at du kommer til å dø eller ta skade på grunn av håndverkerens materialvalg, om du tror at jeg tar feil får du jo passe på å skaffe en bedre trebit før gulvet slås igjen på nytt.
Jeg tror ikke at du kommer til å dø eller ta skade på grunn av håndverkerens materialvalg, om du tror at jeg tar feil får du jo passe på å skaffe en bedre trebit før gulvet slås igjen på nytt.
Jeg ville valgt ubehandlet virke av vesentlig bedre kvalitet.
Men krasst skal det jo ikke bli vått innendørs, så #1 er uansett å utbedre problemet med at det kommer inn fukt i konstruksjonen (allerede fikset antar jeg?)
Men krasst skal det jo ikke bli vått innendørs, så #1 er uansett å utbedre problemet med at det kommer inn fukt i konstruksjonen (allerede fikset antar jeg?)
Sist redigert:
I min verden setter man ikke tre mot murverk uten der setter man noe kapillærbrytende. Den grønne regelen er ingenting å være redd for, det er nok ingenting annet enn hurtigvokst granregel som er strøket med grønn treolje. Den nylagde muringen innenfor døren burde også få tørke noen dager. Så kanskje man skal tette på utsiden av døren.
Bygg ikke inn behandlet trevirke. Behandlet er til utendørs bruk, bygger du det inn risikerer du ikke bare kjemikaliene som lekker ut. Du risikerer også mugg da behandlet trevirke ikke er tørt.M Mr_Ekan skrev:Hei,
Litt råte i bjelkelaget til karnapp ifølge bilder. Vannpåslag fra lekk terassedør, etc. Ba min (polske) byggmester om å kjøpe ubehandlet 63*175 bjelke, kløyve på midten og legge i oljebad før installasjon (snittflater mot mur). Han kjøpte trevirke ifølge bilde - behandlet overflate (antar jeg), men ingenting synlig i tverrsnittene.
Spørsmål:
1) Hvilken impregneringsklasse har vi å gjøre med her? (Om noen)
2) Avhengig av 1), kan dette være ok for innendørs bruk? (Hovedregelen er jo å holde seg unna behandlet trevirke innendørs).
Takk på forhånd.
//Martin
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 428 innlegg
Sjekk også at terskelen på balkongdøren er ordentlig innoljet. Det er nemlig et vanlig problem at disse lekker rett gjennom treverket til tross for korrekt blikkenslagerarbeid rundt terskelen. Kilde: Blikkenslager som har fått mange falske alarmer om dårlig blikkenslagerarbeid, når det egentlig er terskler som lekker som en sil.M Mr_Ekan skrev:
Deler din oppfatning. Har kledd inn svill til boder med selvklebende bitumenmatte; funker prima 5 år senere. Skal se om jeg finner det samme for endene som hviler i yttervegg - utsatt flate, helt enkelt.N Nissegandhi skrev:I min verden setter man ikke tre mot murverk uten der setter man noe kapillærbrytende. Den grønne bjelken er ingenting å være redd for, det er nok ikke annet enn rasktvoksende granbjelke som er påført grønn treolje. Den nylagde muringen innenfor døren burde også få tørke noen dager. Så kanskje man skal tette på utsiden av døren.
Grønn overflatebehandling må jeg lese mer om; kanskje er den mot skadedyr. Utover overflatebehandlingen er bjelken lettvekter, så byggmesteren fikk i oppgave å lete etter høyere densitet - gjør om, gjør rett
Man bruker naturligvis kun tørt treverk. Kjemikaliene er bundet til cellene i treverket og lekker ikke, men sitter igjen og beskytter blant annet mot mugg.Kempa_swe skrev:
Hei,M Mr_Ekan skrev:Tjenamoss,
Litt råte i bjelkelaget til karnapp ifølge bilder. Vanninntrenging fra lekkende terrassedør, etc. Ba min (polske) byggmester om å kjøpe ubehandlet 63*175 regel, dele på midten samt legge i oljebad før montering (snittflater mot mur). Han kjøpte treverk ifølge bilde - trykt overflate (antar jeg), men ingenting synlig i tverrsnittene.
Spørsmål:
1) Hvilken impregneringsklasse har vi å gjøre med her? (Om noen)
2) Avhengig av 1), ville dette kunne være ok for innendørs bruk? (Hovedregelen er jo at man holder seg unna trykt treverk innendørs).
Takk på forhånd.
//Martin
Huset skal være tett. Man bygger ikke for at det skal komme inn vann. Trykk eller oljet er ikke interessant.
hilsener
Olle
Bildet ditt av den avskårne delen av regelen ser ikke ut som trykkimpregnert treverk vanligvis gjør. Det vil si man burde se grønnfarging et stykke inn fra overflaten der impregneringen har trengt inn. Fargen på overflaten er litt avvikende også. Juks?M Mr_Ekan skrev:Tjenare,
Lite råte i bjelkelaget til karnapp ifølge bilder. Vannpåvirkning fra lekk terrasse dør, etc. Ba min (polske) byggmester om å kjøpe ubehandlet 63*175 regel, dele i midten samt sette i oljebad før installasjon (kuttflater mot mur). Han kjøpte virke ifølge bilde - trykt overflate (antar jeg), men ingenting synlig i tverrsnittene.
Spørsmål:
2) Avhengig av 1), kunne dette være ok for innendørsbruk? (Hovedregelen er jo at man holder seg unna trykkimpregnert treverk innendørs).
Takk på forhånd.
//Martin
Klikk her for å svare