Hej.

Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.

Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Nedan ser ni tre bilder på vad jag har tänkt mig.
3D-modell av et markstativ for solpaneler med skråning på 20 grader, bygd med trykkimpregnerte trebjelker, sett fra siden.
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
Illustrasjon av et markstativdesign for solcellepaneler med en trekantet rammestruktur.
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel. 3D-modell av en trekantig ramkonstruksjon for solcellepaneler, med tverrstivere og bjelker i ulike vinkler.
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.

Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.

För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.

Tack för er tid
//Anders

Sist redigert:
K knegolf skrev:
Hej.

Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.

Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Nedan ser ni tre bilder på vad jag har tänkt mig.
[bilde]
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
[bilde]
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.[bilde]
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.

Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.

För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.

Tack för er tid
//Anders
Ser rejält ut, och inga direkta synpunkter på bärverket. Det du däremot måste ha koll på är den uppåtriktade kraften som uppstår när det blåser mot ”gaveln”. För att hantera det måste konstruktionen vara tillräckligt tung och/eller förankras i marken. Sen kan det ju blåsa mot ”långsidan” också så klart.

Jeg står litt mellom å montere med 700mm plint eller markskruer fra jula. Vi har morenejord her, villet biter fast noe utrolig, men en plint er jo mer bombesikker med tanke på egenvekten. Jeg får nok begynne med å regne på konstruksjonens egenvekt før jeg bestemmer hvilken vei jeg kommer til å gå. Eventuelt kan det bli en kombinasjon med noen plinter og komplettering med markskruer.

K knegolf skrev:
Jeg står litt mellom å montere med 700mm søyle eller markskruer fra Jula. Vi har morenejord her hvilket biter fast noe utrolig, men en søyle er jo mer bombesikker mtp egenvekten. Jeg får nok begynne med å regne på konstruksjonens egenvekt før jeg bestemmer hvilken vei jeg kommer til å gå. Eventuelt kan det bli en kombinasjon med noen søyler og komplettering med markskruv.
En markskruv må være ganske lang for å få noen videre kapasitet for drag. Jeg hadde valgt betongløsningen. Ikke glem at midtstøtten får dobbel belastning sammenliknet med ytterkantene. Hva er størrelsen? 100 kvm?

Totalt er det ca. 35m2 per side, så totalt 70m2 paneler. Betongrør blir det nok, siden jeg like forbannet må få en gravemaskin dit for kabelleggingen på ca. 80m. Så er det ganske takknemlig med den økte egenvekten med rørene. Jeg skal forsøke å regne ut totalvekten på alt treverket i løpet av morgendagen for å se hvor jeg havner. Riktignok ser man ganske mange carporter og uteromtak med betydelig enklere konstruksjon som fortsatt står igjen etter mange år, men jeg vil ikke ta sjansen med en såpass dyr installasjon bare fordi det er kjedelig å grave litt.

K knegolf skrev:
Totalt er det ca 35m2 per side så totalt 70m2 paneler. Betongplint blir det nok siden jeg like forbannet må få hit en gravemaskin for kabelforlengelsen om ca 80m. Så er det ganske takknemlig med den økte egenvekten med plintene. Jeg skal prøve å regne sammen totalvekten på alt treverk i løpet av morgendagen for å se hvor jeg lander. Visse ser man ganske mange carporter og uteromtak med betydelig slankere konstruksjon som fortsatt står igjen etter mange år, men jeg vil ikke ta sjansen med en såpass dyr installasjon bare fordi det er kjedelig å grave litt.
Jo så er det, men hvis jeg ikke husker feil gjelder reglene for 50 års vind så det kreves skikkelig blåst for å komme opp i det.

Hvis du lager en bunnplate på plintene som stikker utenfor skaftet så får du gratis tyngde fra jorda.

Opprettet vind ligger i størrelsesordenen 0,5 kN/m2; så 35 kN totalt. Tilsvarer 3500 kg

Burde man ikke kunne regne med en del utdragsvekt på fundamentet allerede fra starten? Jeg ser for meg en 700mm fundament med maks 100mm over bakken, som har en egenvekt på ca 50kg. Men den er jo konisk i formen og burde allerede der gi godt motsprang mot bakken hvis man regner utdragskraft rett vertikalt. Sannsynligvis vil man også få en brytelast over fundamentet slik at det trenger å vri seg ut av bakken for å komme opp, og dermed trenger å flytte ganske mye morenejord med seg.

Tenker du at man støper en hel bjelke under bakken langs hele plinraden eller er det nok å bore i noen dubber i nederkant og slå på med et par sekker plintbetong før tilbakefylling?

K knegolf skrev:
Bør man ikke kunne regne inn en del utdragsvekt på søylen allerede fra starten? Jeg tenker meg en 700mm søyle med maks 100mm over bakken har jo en egenvekt på ca 50kg, men den er jo konisk i formen og bør jo allerede der ta godt tak mot bakken hvis man regner utdragskraft rett vertikalt. Sannsynligvis vil man også få en brytekraft over søylen slik at den trenger å vri seg ut av bakken for å komme opp og dermed trenger å flytte ganske mye morenejord med seg.
Hva holder imot? Det er jorden, og jorden er porøs. Dessuten er man nær overflaten så ingen særlig overlagringstrykk.

Det jeg har oversett er at "takstolene" får vind mot seg, så det blir en kombinasjon av løfte- og horisontal last. Men nå begynner det å bli komplisert. Så jeg hadde forankret for hele løftekraften vinkelrett mot “taket”. Men dette er et teoretisk resonnement.

Jeg er meget takknemlig for din input her. Ved hvilken vindhastighet kommer du fram til 0,5kn/m²? Oftest når man kjøper ferdige stativløsninger regner de på 26m/s men det gjør jo ingenting om man dimensjonerer for litt høyere vindhastigheter. Jeg gjorde en rask overfladisk beregning på egenvekten i paneler og konstruksjon og det ser ikke helt dårlig ut. Kommer tilbake med tall i løpet av dagen.

26 m/s ville ikke vært nok der jeg bor nær havet på vestkysten. Jeg ville nok hatt minst 40 m/s uansett. Så de lokale forutsetningene er veldig viktige å kjenne til.

Jeg bor i sentrale Skåne (Höör). Ifølge Byggverket ligger vi på 25 m/s som referansesnittevind over 10 minutter ved 10 m høyde for en 50-års storm. Terrenget der jeg bor er engmark som er omgitt av skog. Lengste avstand til skog ligger mot vest og er ca. 1 km til trelinjen.

Vektene i min konstruksjon ser ut som nedenfor.

Panelers egenvekt: 1260 kg
195 mm bjelker i bærebjelker: 112 kg
Takstoler: 442 kg
Stående 170 mm bjelker: 67 kg
18 stk. pilarer 700 mm: 1026 kg
Total vekt ca. 2907 kg.

Et alternativ for bedre forankrede plinter er å bruke jordbor (f.eks. https://www.skurupsborren.se/) og først bore rett ned et stykke og deretter heller vinkle ut flere (2 eller 3) hull til sidene. Dette gjorde jeg for flaggstang, og det fungerte utmerket. Da får du dessuten urørt jord rundt plinten fordi du ikke etterfyller noen jord, men støper direkte i hullet.
Se for deg formen som bildet nedenfor, men det kan være vanskelig å få så mye vinkel på de nedre hullene.

En svart metallform med tre spisse armer, brukt for illustrere vinkelborete hull i jord ved installasjon av plinter.

K knegolf skrev:
Jeg er veldig takknemlig for innspillet ditt her. Ved hvilken vindhastighet kommer du frem til 0,5kn/m²? Oftest når man kjøper ferdige stativløsninger regner de på 26m/s men det gjør jo ingenting om man dimensjonerer for litt høyere vindhastigheter. Jeg gjorde en rask overslagsberegning på egenvekten i paneler og konstruksjon og det ser ikke helt ille ut. Kommer tilbake med tall i løpet av dagen.
Hva bra 🙂. Jeg gjorde en antakelse på en last som føltes passende, fra et tidligere prosjekt. Så jeg har ikke regnet for ditt spesifikke tilfelle. Men for å få en størrelsesorden på lasten.

K knegolf skrev:
Jeg bor i sentrale Skåne (Höör). Ifølge Boverket ligger vi på 25m/s som referansemiddelvind i 10 minutter ved 10m høyde for 50-årsstorm. Terrenget der jeg bor er engsmark som er omgitt av skog. Lengste avstand til skog ligger til vest og er ca 1km til trelinjen.

Vektene i min konstruksjon ser ut som nedenfor.

Panelers egenvekt: 1260kg
195mm lekt i bærelinjer: 112kg
Takstoler: 442
Stående 170mm lekt: 67kg
18 stk peler 700mm: 1026kg
Total vekt ca 2907kg.
Det vil holde, min konstruksjon er slankere og har holdt i 5 år. Det du må tenke på er at tre tørker om sommeren, noe som gjorde at mine paneler løsnet og gled ned, så jeg måtte etterstramme, så ikke spar på skruer/festepunkter hvis du bruker skruer og skiver. Bonden som har åker i nærheten sendte en stein i mine paneler fra gjødselsprederen i 2024 og det erstattet han med 100kg potet 😀. Tips er å lete etter vekselrettere på Finn når mange bytter. Panelene ligger nye på rundt 1100kr og en vekselretter går å finne for 7k.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.