Hei!
Et spørsmål som jeg ikke helt har klart å google fram et godt svar på:
Er det OK for tiden å bruke trykkimpregnert terrassebord som støtte til gulvbjelkelaget / blindbunnen på et hus bygget på pilarer?
Luktproblemer har jeg lest litt om, men jeg tror nok at jeg ikke bør få de problemene ettersom hele grunnmuren er åpen rundt, bortsett fra terrassen som vil være rundt.
Er det rett og slett lov å bruke det for tiden?
I dette tilfellet er jeg først og fremst interessert i hva som er normen i dag eller rent av ifølge regelverket. Dere må gjerne la deres helt personlige meninger om dette ligge.
Oppfølgingsspørsmål:
Hva kan være egnet å bruke HVIS det nå ikke er tillatt å bruke?
Min hensikt er å kappe til asfaboard som passer i gulvbjelkelaget som deretter hviler på 28x120 eller 28x95mm virke spikret nedenfra i bjelkelaget og dessuten spikre fast asfaboarden fra oversiden med takpappspiker for å unngå "nedheng" av boarden over tid.
Et spørsmål som jeg ikke helt har klart å google fram et godt svar på:
Er det OK for tiden å bruke trykkimpregnert terrassebord som støtte til gulvbjelkelaget / blindbunnen på et hus bygget på pilarer?
Luktproblemer har jeg lest litt om, men jeg tror nok at jeg ikke bør få de problemene ettersom hele grunnmuren er åpen rundt, bortsett fra terrassen som vil være rundt.
Er det rett og slett lov å bruke det for tiden?
I dette tilfellet er jeg først og fremst interessert i hva som er normen i dag eller rent av ifølge regelverket. Dere må gjerne la deres helt personlige meninger om dette ligge.
Oppfølgingsspørsmål:
Hva kan være egnet å bruke HVIS det nå ikke er tillatt å bruke?
Min hensikt er å kappe til asfaboard som passer i gulvbjelkelaget som deretter hviler på 28x120 eller 28x95mm virke spikret nedenfra i bjelkelaget og dessuten spikre fast asfaboarden fra oversiden med takpappspiker for å unngå "nedheng" av boarden over tid.
Normalt pleier det ikke å være trykket, men gjør ingenting i ditt tilfelle, det er åpent og på undersiden bare når det er fare for fukt, f.eks. i svillen er det av det onde å ha der.
En planke f.eks. 28x120 eller 145 bredde, spikres på undersiden av bjelkelagsvirket, stikker utenfor så det blir som en hylle for boarden å ligge på, det er den normale metoden.
Hva du velger for å få for hyllebredde avgjør du selv.
En advarsel bare, når du har fått på plass boarden er det veldig lett å se feil og trå på den, da faller du ned med kanskje store skader som resultat, boarden bærer ikke uten å knekke.
En planke f.eks. 28x120 eller 145 bredde, spikres på undersiden av bjelkelagsvirket, stikker utenfor så det blir som en hylle for boarden å ligge på, det er den normale metoden.
Hva du velger for å få for hyllebredde avgjør du selv.
En advarsel bare, når du har fått på plass boarden er det veldig lett å se feil og trå på den, da faller du ned med kanskje store skader som resultat, boarden bærer ikke uten å knekke.
Kjør på, det trykte kommer jo dels til å være beskyttet fra fuktighet ovenfra og dels sitte åpent, altså ikke innestengt. Gjorde typ samme ting og la asfa på trykte 45x45.
Som kuriosa kan jeg jo også nevne at en av puckona som kom og blåste inn isolasjon hos meg gjorde akkurat det som Liteavvarje advarer mot; trampet rett gjennom asfaboarden...
Som kuriosa kan jeg jo også nevne at en av puckona som kom og blåste inn isolasjon hos meg gjorde akkurat det som Liteavvarje advarer mot; trampet rett gjennom asfaboarden...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Som useless påpekar, det finnes ikke behov for trykkimpregnert i den situasjonen. Trykkimpregnert trevirke skal man bruke utendørs enten når trevirket er utsatt for konstant nedbør (klasse AB) eller har jordkontakt (klasse A). Det tilfører ingenting i den aktuelle situasjonen.
Huset står på berg og sprekker i berget er igengjort, det eneste vannet som kommer til å finnes under huset er sånt som blåser inn når det regner på skrå
og det i sin tur tørker bort fort etter at det har sluttet å regne. Da kanskje jeg skulle spare noen kroner på å velge ubehandlet trevirke. Isf får det bli ytterpanel da den er billigere enn råspont.
Det er ok å bruke trykkimpregnert virke til svill og også støtte til blindbunnsskive ved åpen pilargrunn. Jeg ville aldri brukt asfaboard, men i stedet brukt blindbunnsskiver i sement eller 6 eller 9 mm trefiberskiver som er bor- eller vokset behandlet. De har jo rette mål tilpasset cc600 så de går raskt å legge. På landet brukte jeg til gjestehytta med åpen pilargrunn 17x95 trykkimpregnert virke som blindbunnsbrett og deretter vokset blindbunnsskiver. Dette er 4 år siden, og jeg sjekket pilargrunnen i sommer, og det så perfekt ut.
T ToRy skrev:Kjør hardt, det trykte vil jo dels være beskyttet fra fuktighet ovenfra og dels sitte åpent, altså ikke innestengt. Gjorde omtrent det samme og la asfa på trykte 45x45.
Som kuriositet kan jeg jo også nevne at en av idiotene som kom og blåste inn isolasjon hos meg gjorde nettopp det som Liteavvarje advarer mot; trampet rett gjennom asfaboarden...![]()
Klikk her for å svare
