Skal sette sammen 2stk 45x145 lekter slik at det blir 1stk 90x145. Finnes det noe bra lim man kan bruke til dette, selvfølgelig sammen med et antall 6x80 C4 konstruksjonsskruer.

Takk!
 
Polyuretanlim er egnet å bruke da det er avhengig av fukt for å herde. Noe som nytt trykkimpregnert pleier å være, fuktig altså.
 
  • Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg tror at det er Sättlim for innen- og utendørskonstruksjoner, som er å foretrekke. Men treverket må ikke være altfor ferskt, det må bli litt tørrere. Men det har du sikkert allerede forstått.
 
Hvorfor lime, limet tilfører ingen bedre bærekraft i høyden, blir stivere sideveis riktignok.
Siden det er trykket, så er det vel utendørs og mitt førstevalg er polyuretan men man må skru tett for limet eser skikkelig.

Protte
 
  • Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg testet vanlig trelim for utendørsbruk og trykkimpregnert tre for noen år siden...
Limte sammen to terrassebord, full dekning med lim og godt trykk.
De holdt sammen litt mer enn to år utendørs...
 
Hva er hensikten med å doble en regel på så kort avstand som 3 meter?
 
prototypen prototypen skrev:
Hvorfor lime, limet tilføyer ingen bedre bærekraft i høyderetning, blir riktignok stivere sideveis.
Siden det er trykt så er det vel utendørs og mitt førstevalg er polyuretan men man må skru tett fordi limet eser skikkelig.

Protte
Jeg pleier å sette tvinger og så skru.
 
Skal du lime med PU så trengs det nok 2 skruer for hver 30 cm så det ville blitt 20 skruer på en 3 meters bit.
Skal det bli terrassebord direkte på 145-ene?

Protte
 
  • Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Skal du lime med PU så trengs det nok 2 skruer for hver 30 cm, så det ville bli 20 skruer på en 3 meters bit.
Skal det bli terrassebord direkte på 145-ene?

Protte
Da dropper jeg nok PU-lim, blir litt mye skruer. Det er til en pergola og 2x45 er mest for utseendet, så mange skruer ser ikke så bra ut.

Om man dropper limet, hvor mange skruer er passende?
 
J joasag skrev:
Da dropper jeg nok PU-lim, blir litt mye skruer. Det er til en pergola og 2x45 er mest for utseendet, så mange skruer ser ikke så bra ut.

Om man dropper limet, hvor mange skruer er passende?
Men hvor på pergolaen skal disse 90x145 brukes. Jeg mistenker at det er som søyler. Men uansett hvor de skal brukes så vil egentlig en enkel 45x145 holde mer enn nok. Doble er kun estetisk. Om, og hvilket lim du da bruker spiller jo ingen rolle, siden det uansett ikke trengs. Men om du likevel vil bruke det, så skal det jo være noe som tåler utendørsklima, PU eller Sättlim.
Antallet skruer spiller da heller ingen rolle. Egentlig mest så det sitter sammen. 8 stykker er vel hva jeg ville ha brukt.
 
I stedet for de fleste skruene kan du jo ta skruvtvinger.
 
  • Liker
Tjrex
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.