Hei alle glade,

Jeg handlet trykkimpregnert terrassebord på Hornbach heromdagen. Da jeg sagde i plankene oppdaget jeg at noen var grønne tvers igjennom på grunn av impregneringen, mens andre var grønne bare på overflaten men som ubehandlet treverk under overflaten og i midten.

Jeg dro til Hornbach og stilte spørsmål ved dette. Deres svar var at hvis treverket i spørsmålet kommer fra treets midt eller nær midten, så er det så tett at impregneringsvæsken ikke kan trenge inn helt til midten. Det skal visstnok ikke være noe problem da tett treverk har beskyttelse i seg selv mot råte osv.

Hva sier dere om dette? I min verden er noe som er impregnert 100% gjennomtrukket av impregneringsmediet.

Stor takk for råd!

Den fargeforskjellen du beskriver har jeg sett på alt trykt jeg har handlet, uansett om det kommer fra byggmax, hornbach, fredells eller saga som trykker sitt eget virke.

Det de sier stemmer.

Impregneringsvæsken trenger ikke inn i kjerneveden på furua.
Så du har fått riktig informasjon.

Når det gjelder gran blir det en total gjennomtrenging.

N
Når jeg kjøper fra de store byggevarehusene så pleier det alltid å være slik at det bare er grønt et stykke inn, men når jeg kjøper fra en lokal liten sagbruk her nær så er de alltid grønne hele veien inn. Men jeg har aldri tenkt på om det har å gjøre med hvor treverket har vært i treet. Men det føles rart om det skulle tilfeldigvis være slik hver gang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.