Hei, har noen sett dørkarmer og dørblad som har vært trykkimpregnert?

Lurer på om det ble brukt på 60- og 70-tallet?

Skalman9 Skalman9 skrev:
Hei, har noen sett dørkarmer og dørblad som har vært trykkimpregnert?

Lurer på om det ble brukt under 60- og 70-tallet?
Absolutt ikke for innendørs bruk i hvert fall. Men som gammel bygningskonstruktør, er jeg utdannet innen bygningshistorie. Der har det heller aldri blitt nevnt. Jeg har også drevet eget byggefirma i 15 år, og heller ikke i løpet av den tiden har jeg kommet over det.
En dør står dessuten oppreist, og blir dermed ikke særlig utsatt for "vær og vind". Trykkimpregnering var heller ikke særlig vanlig på 60-70-tallet.
Hvis det noen gang skulle være nyttig, tenker jeg nærmest på gamle hus, som noen ganger hadde en matkeller/pumphus. Disse hadde ofte liggende dører, i litt vinkel.
Men nå er det jo ikke sikkert at det ikke har eksistert. En hobbyentusiast kan jo ved en anledning ha bygget en egen dør i trykkimpregnert tre.

Takk for svaret...
A AG A skrev:
Absolutt ikke for innendørs bruk i hvert fall. Men som gammel bygningskonstruktør, er jeg utdannet innen byggehistorie. Der har det aldri blitt nevnt heller. Har også drevet eget byggefirma i 15 år, og heller ikke i løpet av den tiden har jeg kommet over det.
En dør står dessuten oppreist, hvorpå den ikke blir særlig utsatt for "vær og vind". Trykkimpregnert var heller ikke særlig vanlig på 60-70-tallet.
Om det noen gang skulle være brukbart. Så tenker jeg nærmest på gamle hus, som noen ganger hadde en matkeller/pumphus. Disse hadde ofte liggende dører, i litt vinkel.
Men nå er det jo heller ikke sikkert at det ikke har eksistert. Noen hobbysnekkere kan jo ved enkelte tilfeller ha bygget en egen dør i trykkimpregnert.
Takk for svaret.

Vår ytterdør har noe beis på seg som lukter, ville imidlertid se om det kunne vært trykkimpregnert karm i stedet. Men da må det være noe olje eller noe.

Får skrape bort og male med god maling.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.