6.739 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Trykket trevirke for å støtte bjelkelaget?
Har oppdaget at snekkerne har satt opp trykt treverk for å holde oppe blindbunnen i bjelkelaget for badet. Forutsetningene er litt vriene for badet da en del i midten under badet ikke er utgravd, mens resten er kjeller. Dette hadde ført til at gulvbjelkene fra 1929 i det ugravde området var dårlige og måtte byttes ut. For å løse problemet med den ugravde delen ble det fjernet masse slik at dette området senkes og en platonmatte ble satt som beskyttelse mellom bakken og gulvbjelkene.
Ettersom en del av badet går ut over kjelleren kunne jeg i dag se hvordan man hadde valgt å bygge, og så da at mellom gulvbjelkene og platonmatten har man brukt trykt treverk for å holde oppe blindbunnplatene. Dessverre har man allerede rukket å legge avløp og vannrør, isolert og lagt på gulvspon før jeg så dette.
Trykt treverk sies jo å lukte vondt om det utsettes for fukt i innestengte miljøer, og jeg vil jo ikke måtte rive badet om fem år fordi det lukter.
Skal ta en prat med snekkeren i morgen, men lurer litt på om jeg overreagerer sånn her på mandagskvelden. Skal jeg ta og smake litt på min nye Talisker og glemme alt, eller skal jeg forberede snekkeren på at de må rive opp gulvet i morgen?
Ettersom en del av badet går ut over kjelleren kunne jeg i dag se hvordan man hadde valgt å bygge, og så da at mellom gulvbjelkene og platonmatten har man brukt trykt treverk for å holde oppe blindbunnplatene. Dessverre har man allerede rukket å legge avløp og vannrør, isolert og lagt på gulvspon før jeg så dette.
Trykt treverk sies jo å lukte vondt om det utsettes for fukt i innestengte miljøer, og jeg vil jo ikke måtte rive badet om fem år fordi det lukter.
Skal ta en prat med snekkeren i morgen, men lurer litt på om jeg overreagerer sånn her på mandagskvelden. Skal jeg ta og smake litt på min nye Talisker og glemme alt, eller skal jeg forberede snekkeren på at de må rive opp gulvet i morgen?
Jaja... Får se hva vi kommer fram til i morgen. Totalt er det ikke mer enn gjetningsvis 5-6 stk 22x95 på 130 cm hver, hvorav kanskje tre ligger rett over det uutgravde rommet mens resten ligger i bjelkelaget for kjellertaket.
Selv hadde jeg ikke brukt trykkimpregnert, men spørsmålet er om det er argument nok for å rive opp alt sammen og gjøre det om igjen.
Selv hadde jeg ikke brukt trykkimpregnert, men spørsmålet er om det er argument nok for å rive opp alt sammen og gjøre det om igjen.
Jeg kunne nok ha åpnet min nye Talisker i går. Googlade under småtimene og fant fra Boverket at trykkimpregnert trevirke av klasse NTR A er tillatt i bjelkelagskonstruksjoner, for eksempel som syll.
Det er helt idiotisk å legge trykkimpregnert treverk som syll. Holder på nå med å bytte syll som ble satt inn for 10 år siden. Fukt + Trykk = fenolgasser. Det lukter nesten som mugg og sprer seg i hele huset. De har også bygd ut stuegulvet med trykkimpregnert treverk i gulvbjelkelaget. Jeg håper det ikke lukter altfor mye. Ellers blir neste prosjekt å rive gulvet innenfra og bytte hele gulvet.
Så at dette var 2 år siden. Hvordan har det gått?
om din syll er lagt der for 10 år siden så burde den ikke forårsake luktproblemer, iallfall ikke pga impregnéringen. Når man leser om det så tror man seg vel har kommet fram til at det var pentaklorfenoler i impregneringsmidlene som skapte luktproblemer, og det forbød man en gang på 70-tallet.totte_79 skrev:Det er helt idiotisk å legge trykkimpregnert treverk som syll. Holder på akkurat nå å bytte syll som ble lagt der for 10 år siden. Fukt + Trykk = fenolgasser. Det lukter nesten som mugg og setter seg i hele huset. De har også bygd ut stuegulvet med trykkimpregnert treverk i gulvbjelkelaget. Jeg håper at det ikke lukter altfor mye. Ellers blir neste prosjekt å rive gulvet innenfra og bytte hele gulvet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Om nå fuktproblemet er utbedret så vil ikke det trykte treverket bli fuktig og lukte.
Blir det fukt så vil gulvbjelkene dine råtne.
Derimot å sette platon direkte mot blindbunnen, jeg ville nok ha ventilert og matten mot bakken.
Protte
Blir det fukt så vil gulvbjelkene dine råtne.
Derimot å sette platon direkte mot blindbunnen, jeg ville nok ha ventilert og matten mot bakken.
Protte
Klikk her for å svare