Gammel tråd som sagt =)
Lurer på hvordan det har gått, tenkt å bruke samme løsning, er redd for at mus liker løsningen.
Er sommerhytte som vil stå kald store deler av vinteren.
Mus og rotter pleier å unngå å gnage seg gjennom isopor. Har hørt at det har noe med gnissingen å gjøre. Så har man jo hørt røverhistorier om mus som spiser seg gjennom fugeskum blandet med glass og de som spiser seg gjennom betong. Men isopor som trobord fungerer kanon.
Jeg skal bruke celluloseisolasjon, og har i dag snakket med en byggevarehandel som selger sånt,
han trodde at mus spiser opp celleplasten,
Blir ikke klok på dette :screwy:
Ser at flere har åpnet denne gamle tråden, fant den også gjennom at jeg har lett etter informasjon om hvordan man best lager en bjelkelagsbunn i en krypkjeller bygget rett oppå et berg.
Hva jeg har sett i flere tråder er at celleplast er å foretrekke i bunnen fordi det reduserer risikoen for mugg og at fukt kommer opp, men ikke mellom bjelkelag grunnet at det er vanskelig å få det tett. Men går det an å kombinere disse to?
Spørsmålet er, hvis man bruker celleplast i bunnen, bruker mineralull i midten og så celleplast på toppen for å få til mer isolering før man legger gulvvarmen, er det en risiko for at man skaper fukt i mineralullen siden celleplasten er tett både over og under?
Rent spontant føles ovenstående skisse litt overkill, har dere tips om hvordan man kan gjøre konstruksjonen enklere (billigere) men likevel ha celleplast i bunnen og stabilt gulv? titaniums bilde på side 1 var en god inspirasjonskilde for å feste celleplasten direkte i bjelkelaget for å holde opp isoleringen. Totalt bør isoleringen være 30+ cm.
Slik kan det se ut mener jeg:
Lamellparkett
lump-papp
gulvvarmerør i aluminiumplater
utfreste sponplater (dyrt og dumt) jeg foretrekker glispanel 28 x 70 (bedre og billigere)
Diffsperre plastfolie tapes nøye (bra hvis du får en vannlekkasje eller hvis det kommer en regnvær før du har fått huset tett)
Bjelker, her valgte jeg masonitebjelker (som nå har en kjerne av sponplater, noe som er bedre)
Mineralull (jeg valgte innblåst løsull, det går like bra å manuelt legge inn mineralullen) En stor fordel med mineralull er at den er en god lydisolering. Her er cellplast helt verdiløst.
Bjelkelagsbunnplate, her kan man vurdere å legge inn cellplast på den nedre delen av masonitebjelken. Skal være så stiv at den tåler å bære mineralullen. Med innblåst løsull kan trykket bli mye større, og risikoen er stor for at cellplastplaten gir etter.
Jeg valgte en aquapanel som jeg fikk til ekstra lav pris. Det finnes bjelkelagsbunnplater av masonite til bra pris, fungerer hvis grunnen er godt ventilert. Mitt hus står på pilarer på fjell og det er helt åpent under.
Jeg ville ikke legge inn den øvre cellplastplaten, ikke fordi jeg er bekymret for fukt, men fordi platen trykkes sammen over tid på grunn av laster.
Akkurat slik du beskriver har jeg gjort i vår gjestehytte på landet.
Med vanlig spontet isopor som ble spikret med gule isolasjons-plastbrikker fra undersiden og limt spont.
Bildet er fra den nyere delen, men jeg satte også på den gamle skjeve bygningen uten problem. Supertett.
Flott og veldig bra med spontet EPS limt i kombinasjon med cellulose med salt som gnagere og insekter skyr.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.